Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kenneth_S

Mmmm... underbar båtsommar...

Rekommendera Poster

 

Första veckan på semestern (V28): Kom till båten i Askims båthamn för att köra upp båten till vår sommarhamn i Brofjorden. Packade in sakerna, satte igång motorrumsfläkten. Efter c:a 2 minuters fläktande chokar jag och skall dra igång motorn... motorn vägrar att starta! Fortsatta försök med startning: mislyckat...

 

Syrrans man -som var i sin båt- kom över och tittade på vad som kunde tänkas felas... öppnade luftfiltret och sprayade startgas i förgasarna, jag vred på nyckeln och då startade motorn. Yesss.... äntligen på väg, en timma försenad men det gör inget... skall ändå ligga över hos kompisar i Kyrkesund.

 

Tuffar ut till Styrsörännan, gôtt väder å lugn sjö är det. Frugan och jag stormtrivs! Mitt i rännan kommer det en stor j-a båt (dock ingen av skärgårdbåtarna) och går c:a 10 meter bakom oss... den drar upp massor av vågor i sitt svall naturligtvis. Frugan -som då kör båten- lägger då aktern till och drar ner lite på gasen för att få en bekvämare rullning, helt rätt gjort. Vad händer då hon skall dra upp igen...? Motorn dör... Ja, ja.. det var nog bara för att båtj*ln bakom drog upp såpass med sjö så att det gick in och motorn fick in vatten. Ligger mitt i rännan och försöker starta... händer inget, motorn drar bara runt. Efter c:a minuter på detta vis (en massa båtar åker fram och tillbaka runt oss, men ingen vill hjälpa till...) så ser jag mig nödgad att vifta på armarna efter hjälp, då kommer det ett trevligt par i en Nimbus (Tack till er!!) och jag ber dem att knuffa in mig de erforderliga 30 metrarna till närmsta kaj så att jag kan kolla vad som flunkar. Efter lite ryckande i kablage mm så kom motorn igång igen, gôtt! Frugan frågar om vi skall vända tillbaka till Askim, men nej säger jag... det var ju bara lite vatten från den stora båten som ställde till det...

 

Tuffar sålunda vidare i rännan, passerar fyren vid Känsö och skall ut till stora havet äntligen... drar på lite på gasen och då dör motrorhelvetet igen. Ok, lite mer panik nu eftersom det ligger grynnor o bôs strax intill. Slänger i ankaret. Försöker starta motorn, bara runtdragning... ringer då ett par kompisar som jag vet ligger på Rävholmen inte långt från var vi är. Naturligtvis kan de bogsera in oss till Askim igen, inga problem. Samtidigt pratar frugan med min brorsa i andra telefonen och brorsan säger att Va fan, ni är ju med i sjöräddningen.. ring dem istället så hjälper dem er... Javisst f*n ja. Ringer sjöräddningen och eftersom det inte är ett akutläge så lovar de att koma inom en timma. Ok, ingen grov sjö, ankaret har bitit bra så vi ligger gôtt i farleden där vi är. Jag testar att starta igen å igen å igen... till slut kommer motorn igång. Jag ringer då sjöräddningen och meddelar att vi drar oss tillbaka till hemmahamn sakteligen, och att om nå´ t händer så hör vi av oss igen.

 

När vi rundar Smithska udden på väg mot Askim så ringer sjöräddningen och frågar hur det går, och jag svarar att det går bara bra... vi ha tio minuter till hamn. Väl i hamn ringer jag dem och meddelar detta. Sjöräddningen skall ha en mycket stor eloge för sitt proffsiga sätt att få våra nerver lugna i denna situationen ute vid Känsö, samt för sitt trevliga sätt i övrigt. Mycket stort tack till de killarna och tjejerna!!!

 

Min brorsa ha kommit för att köra hem oss igen. Han går ner i båten och kollar om han ser något galet... när jag frigasar (med motorn i gång) så ser vi att vatten sprayas över tändstiften ifrån avgasbälgen vid limpan... inte bra. Konstaterar att detta är felet och att jag nästa dag skall köpa ny bälg. På väg hem ringer en jobbarkompis till brorsan och säger att vi även skall kolla limpan. Det skall ju finnas en skiljevägg mellan avgaser och kylvattnet. Dagen efter när vi kollade på detta ser vi att nämnda skiljevägg lyser totalt med snin frånvaro. Jahapp... ny limpa då, ja. Fick tag på en pirat från drevdelar.se i Gävle (Stort tack till dem!)

 

Ny limpa, nya tändstift, nytt bränslefilter och ny bälg senare drar vi då så småningom upp till Brofjorden, denna gång helt utan problem... men rejält nervösa var vi förstås.

 

Uppe och kör omkring däruppe och har det gôtt.

 

En dag när vi skall ut så upptäcker jag vid backning att drevet inte hakat fast sig i nedläget. Ny förtvivlan... ringer och hör med en massa folk om detta. Pratar till sist med Drevia i Lysekil (stort tack till dem!), och de försäkrar mig om att det inte är någon fara att köra så. Gäller bara att planera hur jag backar så att inte drevet slår för mycket i skrovet. Gôtt, vågar använda båten igen.

 

Sista helgen på semestern, skall ta båten tillbaka till Askim. Har varit med bil en sväng hem till H-kärra där jag bor. Frugan och jag tar bilen upp på lördagsmorgonen för att båta hem. Uppe vid båten c:a 09:30. Skall starta motorn... den drar bara runt... FAAAAAAAAAN OCKSÅ; VAD I HELVETE ÄR DET MED MOTORFANSKAPSJÄVLAK*KHELVETET NU DÅ!!!????? Ringer brorsan min (Ja, han är gammal ärrad Vovomekaniker, motorn är en vp aq 151a d v s B23). Han ger mig tips om olika åtgärder, jag testar dem alla men inget radikalt händer. Efter 2½ timma är jag nästan gråtfärdig över all skit som varit med motorn så ringer jag brorsan igen och frågar om han har lust att komma upp och hjälpa mig. Han slänger sig i bilen och kör de 12 milen upp till oss (Brorsan: du är en KLIPPA!!! Stort tack till dig)

 

Han joxar c:a 20 minuter med framförallt tändkabeln mellan fördelare och tändspole, ber mig att vrida på nyckeln.... MOTORN STARTAR, YESSS... det var överslag i ovan nämnda tändkabel som strulade denna gång...

 

Kör hem till Askims hamn utan problem.

 

Förra veckan, åker ut till båten för att dra ut landströmmen. Testar att starta motorn... nä, startar inte naturligtvis... då formligen slet jag ur ovan nämnda tändkabel. Åkte och köpte nytt kablage både till tändspole och till tändstiften. Köpte även ny tändspole. Åkte ut i går för att sätta i den nya tändkabeln till tändspolen... MOTORN STARTAR PÅ FÖRSTA NYCKELVRIDNINGEN.... Härligt!!!!

 

Så nu hoppas jag att det bara var detta som varit felet med motorstrulet, och att vi nu får en underbar båthöst samt många underbara båtsomrar framledes...

 

Så har jag haft det med båten i sommar. Men jag har haft många härliga båtdagar också skall sägas.

 

 

 

Senast ändrad av Keddy | 20 augusti 2007 | 12:58

 

Senast ändrad av Keddy | 20 augusti 2007 | 13:49

 

Senast ändrad av Keddy | 20 augusti 2007 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben...

Härligt berättat om det som många båtägare ständigt råkar ut för..

 

60% mecka och skruva, 20% svära åt eländet, 10% oroas sig för det som ännu inte inträffat, 10% njuta av båtlivet när det fungerar.. OBS när allt stämmer så är allt glömt och förlåtet..

 

Ha det Gôtt

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ätligen efter alla år jag sett alla båtar som ständigt ligger i hamn på båtklubben fattat varför....båtjävlarna går inte smiley-wink.gif\

Min har till och från mest hela sommaren legat still.. alltid dyker det upp något..

 

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng till båte igår för att kolla status på startandet... startar finfint... 2.gif\

 

Det verkar bara ha varit kass tändkabel denna gång... synd bara att det är knävelväder på helgerna så att man inte kan komma ut och ligga över i naturhamn... ja ja, får ta kvällsturer de kvällar vädret tilåter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen situationen. Förra sommaren hade vi en liknande historia. I det fallet var felet ett igensatt bränslefilter på bränslepumpen. Visste inte ens att det satt ett där också, har separat vattenavskiljning. Felet resulterade i att motorn tappade kraft och efterhand stannade den också. Gick att köra 5 knop istället för 10 knop. Så småningom gick inte det heller, det blev motorstop efter en kvart. Bytte det stora bränslefiltert, trodde att det var vatten i tanken. Två båtmekar och en veckas strul senare hittade båtmek 2 felet och sedan har det fungerat. Har numera extra filter med i båten och en ny bränslepump på hyllan hemma (köpte en innan jag visste vad felet var). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...