gofastaway 0 Postad 20 Augusti , 2007 Funderar starkt på att införskaffa en rostfri propeller. Har ni några rekommendationer på firmor att beställa av ? Har ni några egna erfarenheter av liknande köp ? Kom gärna med länkar och sådant nyttigt i ämnet. PS: jag har 568:a med Optimax 115, så det finns mycket info i stora 568:a tråden ang. vilka propellrar som funkar och dess egenskaper. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=101121&highlight=568 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 Augusti , 2007 Jag köpte en Ballistic från USA. Det kan vara problem att köpa från en del firmor, då dom endast säljer inom landet (USA) Men det finns givetvis dom som skickar utanför USA oxå. Jag hade en kontakt i Staterna som beställde propellen hem till sig San Diego. och skickade den sedan till mig. Vad att tänka på är frakten också. Det är dyrare att skicka från San Diego än från New York, Landet är rätt stort. Firmorna kan skicka med UPS svindyrt, jag skulle fått betala 1700:- för min. Skickas propellern med USPS (deras motsvarande Posten) http://www.usps.com/ så kostar det 300:- istället. Men då till ett problem till. Firmorna kan inte skicka via USPS rekomenderat utan det kan endast privatpersoner göra, vilket jag tyckte var konstigt men så är det tydligen. Det är inte så kul att skicka en Propeller som man pyntat 2300:- för orekomderat, då det inte går att spåra om det kommer bort. 50% risk att den fastnar i tullen då kostar det ytterliggare 600:- (tull och moms) Min propeller kostade. 2300:- 600:- tull & moms 300 i frakt = 3200:- Det är ändå ungefär halva pengen mot en Propeller i Sverige. Några sidor: http://www.propellersonline.com/outboard.php http://www.propline.com/ Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 Augusti , 2007 En väldigt viktig sak att tänka på när man köper en propeller är att ha möjligheten att kunna byta ut den om den råkar vara fel. Fel kan det vara dels pga. fel leverans...att man alltså får en annan propeller än vad man har beställt....och dels kan det visa sig vara fel propeller till båten/motorn så att den inte ger den effekt som man önskar. Ska man beställa en propeller (någonstans ifrån) så måste man ju först ha provat ut exakt den modellen innan beställningen så att man är helt säker på att just den propellern gör att motorns varvtal blir exakt den ultimata. Är den inte det så ska man ha möjligheten att byta ut den tills man hittar helt rätt. Om propeller inte är exakt ultimat utan bara nästan så är hela poängen borta med en stålpropeller! Men även om man nu har provat ut propellern innan beställningen så har man ju fortfarande den risken kvar att butken kan skicka fel. Det är nog betydligt tryggare och säkrare att köpa en propeller inom landet. De kan skicka fel i Sverige också, men skulle det ske så tror jag att man får en både snabbare och bättre hantering här hemma med direktkontakt osv. Visst....om man inte har otur med felleveranser och att man har turen att man får exakt rätt storlek och stigning så....men riskerna ska man ju ändå ha i bakhuvudet. Har man bara det så är det ju upp till var och en att göra som den vill. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gofastaway 0 Postad 20 Augusti , 2007 Om ni kikar i tråden jag länkade till så har bl a Thorax & MaCro jobbat sig igenom lite propellertestning som man kan ha nytta av. Att sen jänkarna skall skicka rätt propeller förutsätter jag att de klarar av, skall försöka skicka den till någon kontakt i USA och sedan vidare hem. *BoatBruce, rf-propp é ju gôtt hardcore........... Senast ändrad av gofastaway | 20 augusti 2007 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 Augusti , 2007 Jo iofs. Men det finns en del som har likadan båt och motor (även om det nu var fyrtakt kommer inte ihåg) som han, så han köper inte grisen i säcken. Jag kollade upp det så noga jag kunde, för jag hade inte någon ref. som hade exakt den propellern. Jag chansade lite. Jag tog reda på vad marinorna satte på som standard dvs. 13.25 X 19 Jämförde med mina varvtal med en 17 propeller Hade detta varit fel så kan man sälja den på blocket och tom. tjäna på affären. Jag vet att man får prova tills man är nöjd av en firma i Sverige Men det är stor skillnad på att betala 3000:- än att betala 6000:- Jag vill inte kasta bort mina skattade pengar i onödan. Man kan ju köpa 2 proppar från staterna prova vilken som fungerar bäst och sälja den andra och komma ännu billigare undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 Augusti , 2007 Har du en kontakt där så är det kanon. RF propp det är grejer det!!! Vilket grepp. Jag fick även godkänna ordern innan proppen skickades. Och där stod artikelnummret på propellern, bara till att jämföra. Och visst fick jag rätt propp. OBS! Tänk bara på att få till frakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 20 Augusti , 2007 det är inga problem att handla därifrån,jag gör det dagligen,har du provat Piranha prop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser