Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
linkan110

Vad har jag köpt för båt ?

Rekommendera Poster

 

hej

 

Jag och min flickvän har just köpt våran första båt :)

men vi vet inte vad det är för tillverkare eller tillverkninsår ?

skulle vilja vet allt som finns om båten ?

 

mvh

mattias o ninni

 

Senast ändrad av linkan110 | 12 augusti 2007 | 17:06

post-28562-1394235182,3944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har den utom- eller inombordare (svårt att se på bilden)?

 

Har du nån interiörbild att lägga ut också?

 

Har du letat igenom ordentligt efter ID plåt?

 

Har du mätt längden och bredden - ungefär vad har den för storlek?

 

Är den byggd i glasfiberplast?

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej !
 
den är för utombordare, har suttit på 200hk enligt förra ägare !

den e cirka 5,6m lång 2,2m bred och 1,7m hög. den verkar vara byggd av någon variant av plywood som dom plastat in ungefär ! lägger ut fler bilder i mitt galleri ! har kollat och det verkar inte vara en märkt båt ! har letat i utrymmen och bak på höger akterspegel !
 
mvh
mattias 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad anser du själv, är det ett hembygge?

Ser det lite hemsnickrat ut eller verkar den mer profesionellt byggd?

Om det är ett hembygge kan det kanske bli svårt att identifiera vad båten kallas.

Kan ju vara byggd efter ritning och har då en konstruktör och rimligtvis en modellbeteckning.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det känns som att den är byggd ordentligt påf fabrik, men kanske för ett par decenier sedan. jag tycker den ser rätt proffsigt gjord ut iallfall skrovet. Det jag vet om båten är det jag skrivit och att den är från danmark. glömde skriva det tidigare. men det kan ju tänkas att det är något halvfabrikat eller liknande för akterspegeln är antingen iordninggjord eller hemmabygge för den är inte slipad eller något bara glasfiber och målat. vet du om det finns någon båtsökmotor i danmark kanske ? mvh/matte
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har ju i alla fall steglister under skrovet och såna smäller man inte dit bara sådär. Det tyder kanske på att den är professionellt byggd en gång i tiden.

Frågan är vad man kan dra för slutsats av att den är byggd i plywood. Plasten började komma i början av 1960-talet men blev väl mer utbredd först i mitten till slutet av 60-talet.

Kanske man kan gissa att den är byggd nån gång på 1960-talet och sen har den nån gång senare plastats in på utsidan för att hålla bättre mot vatteninträngning?

 

Borde ju finnas några båtforum i Danmark du skulle kunna prova med samma fråga och lite bilder.

Det finns t ex två danska båttidningar jag vet om: Bådmagasinet och Bådnyt men jag hittar inga forum där. Kanske nån annan vet.

Så har du den svenska träbåtsakuten, kanske du kan prova där också:

 

http://www.trabatsakuten.nu/

(Frågor och Svar kallar de sitt forum)

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha...det här var ju en baggis!! Jag vet exakt vad det är för båt:

Det är en motorbåt! 2.gif\

 

Vad det är för fabrikat har jag däremot inte en susning om, (och det var ju det som du frågade efter) men väldigt spontant misstänker jag att båten i sitt allra första ursprung är en träbåt rakt igenom. Plastningen har en privatperson gjort vid senare tillfälle. Det är vad jag tror.

Titta t.ex. på plastarbetet i aktern. Det ser lite ojämt och nästan lite rinnigt ut.

 

En annan sak som talar för att det egentligen är en träbåt är indedningen. Varför så mycket genomgående trä om det vore en plastbåt?

Plastbåtar som har lite trä i inredningen har det sällan så pass mycket och omfattande som det är här och det vanligaste då är ju att man bara har en tunn skiva påklistrad/skruvad på plasten. Men här ser det ut att vara genomgående. Som sagt....jag kan ha helt fel, men det är alltså enbart om vad jag tror och misstänker.

 

Får jag fråga hur mycket du betalade för båten?

Köpte du med motor och i så fall vad för motor? 

Har du testat båten ännu i sjön....innan och/eller efter det att du köpte båten? Hur gick hon i så fall?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

har svårt att tro att det är en gammal träbåt, för det är väldigt mycket plast. verkar som dom använt plywooden för att kunna bygga upp och till lite stabilitet ! var inne på träbåtsakuten la in på deras forum också. jag gav 8000kr för. det var ingen motor i och jag har inte haft den i sjön. skrovet ser bra ut och behöver nog bara en slipning och gelcoat och bottenmålning om jag förståt rätt. insidan däremot är mitt och flickvännens projekt för denna vintern.

 

 

Senast ändrad av linkan110 | 12 augusti 2007 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

den är för utombordare, har suttit på 200hk enligt förra ägare !

 

Fråga förra ägare hur länge det höll, ser ju ut att ha varit påplastad, kanske för att kosmetiskt laga sprickor.

 

Så ta det lungt med motorplanerna.

 

Vad väger skapelsen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit min båt så hade jag mätt fukthalten i skrovet. Se till att ta bort dyvikan också och ha den borttagen under vintern. Det är lätt att glömma det även om man vet om att det ska göras!

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte heller vad det är för båt, ser dock ut som ett ganska snyggt bygge så det är säkert något sorts seriebygge.... Skrovet påminner lite, lite om en Ockelbo C18 under relingen - en sådan har jag haft, skulle dock inte hänga på 200 kusar på den... En annan grej, brunnen till motor ser ganska smal ut, tänk på det när du köper motor så du tar en modell som är ganska smal - då kan du svänga också när den är monterad. Lycka till! Sedan till Roddarn: alltså dyvika? Du tänker på att det kan ha varit en träbåt från början? För i alla mina plastbåtar jag haft så inte f-n har det suttit någon dyvika... Då har vi, Ockelbo, Glastron, Fjord, osv. Det vill säga Svenska, Amerikanska, Norska och en finsk båt... Däremot - i de två träbåtar jag ägt så har det varit dubbla dyvikor för att dränera kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis skrev:

För i alla mina plastbåtar jag haft så inte f-n har det suttit någon dyvika...

 

Hej,

Jag har dyvika på min plastbåt, se bilden.

Den öppnar jag innan jag ställer båten på vinterförvaring så att innerskrovet luftas ur.

 

/Bo

post-1495-1394235183,7079_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser den dyvika jag har ut på lite närmare håll.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

letar vidare efter info om båten. den verkar påminna sig om c18 men jag har ju dom där ribborna längs med skrovet som jag tycker mig inte se på den. angående fukthalt och sådant så är det tänkt att jag o tjejen ska renovera båten i vinter, alltså slita ut all inredning och bygg nytt. så hoppas kunna lära mig en del från allt folk här omkring i forumet. har sökt på träbåtsakuten också och lagt upp en fråga i deras forum, men ej fått nått svar ! det om motorn, det blir nog inte 200hk tänker mig nog runt 100hk kanske. vad tror ni, kan man åka wakeboard eller vattenskidor efter då ? hoppas att jag någon gång i framtiden hittar vad det är för båt.

tack för svaren

matte

 

Senast ändrad av linkan110 | 13 augusti 2007 | 17:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera båten verkar vara ett både kul och intressant projekt och det ska nog säkert gå bra. Men vad du bör börja med som ett allra första steg innan du gör någonting överhuvudtaget i renoveringsform är just att mäta upp fukthalten i hela skrovet! Detta inkludear även akterspegeln.

 

Om du har otur och har rejäla fuktskador där så kan du nämligen tvingas till att åtgärda det först innan du går vidare på inredningen! Det här är alltså väldigt viktigt att du kontrollerar det och att du gör det riktigt ordentligt. Det allra bästa vore att anlita en professionell besiktningsman för detta om du inte vet hur du ska göra det på rätt sätt och/eller om du inte är helt säker på hur du ska bedömma resultatet som mätningen ger. Så skulle jag tveklöst ha gjort för detta är överkurs för de flesta. I varje fall för mig.

 

Att fuktmäta hela skrovet är lika viktigt oavsett om båten är av trä eller plast. Fukt finns alltid i ett skrov inte minst pga. kondens (därför ska du öppna upp dyvikan), men att fukten har resulterat i skador vet man inte alltid så lätt om man inte är riktigt kunnig på detta.

 

En annan sak som du också bör göra innan renovering är att kontrollera skicket på akterspegeln. Det måste göras väldigt noga om du vill vara helt säker på att inte tappa utombordaren i sjön! Den kan ha sprickor som är svåra att upptäcka och/eller så kan akterspegelns trä som finns inplastad bakom plasten vara rutten och kraftigt försvagad. Inte ett alltför ovanligt fel det heller...även på moderna båtar.

 

Nu är det ju inte alls säkert att du har något av ovanstående problem, men du måste ha klart för dig att det dels är säkerhtespunkter som jag tar upp här och som dessutom är ganska vanliga fel på lite äldre båtar. Och i ärlighetens namn så är ju båten inte direkt välskött även om den kan bli fin till slut med lite jobb. Det gör att oddsen är större att du kanske kan ha något av dessa fel än om den vore mer välvårdad.

 

En sak till: Om du anlitar en professionell besiktningsman så får du ett skriftligt intyg på båtens skick. Det intyget kan vara en fördel att visa upp till en eventuell köpare den dagen du ska sälja båten. Om du sedan renoverar upp båten till toppskick kan du skaffa dig ett nytt intyg som kan vara lite värdehöjande för prisbilden. Dessutom...med en besiktningsman som tar en titt på båten så får du ett ypperligt tillfälle att få mycket goda råd på plats för vad du bör göra och även hur. Här får du stor nytta som du kommer att ha användning av i din renovering.

 

Jag vill bara att du inte ska lägga ner pengar och arbete först för att sedan eventuellt upptäcka allvarliga fel i efterhand. Det är bättre att upptäcka de i tid för då vet du vad du kan få ut för kvalitet av båten. På det sättet kan du styra hur mycket tid, arbete och pengar det är värt att lägga ner på den. Hoppas att allt går bra! Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en fråga om ambition ?

Att anlita en besiktningsman för att enbart konstatera om ett skrov är fuktigt eller inte är jag inte så säker på att det är värt pengarna för att göra, när man har en båt som man köpt till ett billigt pris och som man tänker att riva ur hela inredningen i.

Vad är kontentan om det visar sig att det finns fukt??? för det finns det säkert någonstans.

Böldpest ?? Om det skulle finnas så är detta också en fråga som är djupt och stadigt omdebatterad. Farligt eller inte ?? Många anser att det kan kvitta för det spelar inte så stor roll, vissar hävdar något annat.

 

Mitt förslag och vad jag skulle gjort är att riva ur hela inredningen, tvätta rent och ev slippa bort allt som behöver slipas och låt sen helst båten ligga inne i ett stort garage eller under ett båttält över vintern under tiden som man snickrar inredning etc, så torkar det mesta upp. Lägg pengarna för besiktningsmannen istället på en byggfläkt och el så att ni kan hålla varmt i båten.

 

Så skulle jag gjort / Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom jag jobbar som snickare så känns det som att fukten ska jag kunna få någorlunda under kontroll..men som sagt det kanske inte blir en helt perfekt båt men jag kommer lära mig en massa saker och hur man hanterar en båt. en besiktningsman kostar väl runt 2-3000kr ? och för dom pengarna får jag en del grejer till båten alt. som siste man sa att jag får en byggfläkt och en massa el..! mvh/matte
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej !
 
gått ett tag sen sist men jag har inte båten hemma så det blir en del dagar emellan när man fixar den.
 
har hittat lite mer info om båten samt lagt upp lite nya bilder !! Det mest intressanta fyndet är väl inskriptionen på ratten !!  
 
tror att det suttit trä över för det sitter lite kvar på några ställen !!
skulle varit roligt att få reda på vad det är för båt...men det verkar inte ge så mycket. Har sökt på google.se och kikat i båtguiden men hittar ingetingt. Men tack för alla svar hittils och snart börjar jag med renoveringen och då kommer det komma frågor i massor som jag hoppas ni vill svara på !!
 
mvh
matte
 

post-28562-1394235205,5038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...