Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026
ulfa

Förbrukning utombordare?

Rekommendera Poster

Hej Bossee och ni andra som verkar veta det mesta...smiley-wink.gif\smiley-smile.gif\

Funderar mer och mer på en DC med utombordare, typ Ryds 620 med en 135 eller 150 hk utombordare eller Yamarin eller Uttern, DC runt 6 meter. Snackade med försäkringsbolaget och en Ryds 20 DC med inombordare 220 hk kostar 1000kr mer i försäkring än en Ryds 620 DC med en 150hk utombordare... (Inkl rabatt för IfTracker och Nautilock). Trodde det var tvärtom...

Men i alla fall, vad tror ni förbrukningen (liter/NM eller liter/h) ligger på med en Ryds 620 DC och en 135-150hk Optimax eller liknande 2 takt direktinsprutad med säg 4 vuxna,2 barn i båten. Alltså den optimala farten (ekonomifart), 25 eller 30 knop eller annat?

Alltså inte plattan i botten...

Fiskar även en hel del och släpdörjar i 3-4 knop, är det fel att satsa på denna båt med så stor motor, behöver man en mindre trollingmotor? 

Eller är det lugnt? smiley-smile.gif\  Drar motorn (som ovan) nästan ingenting i 3-4 knop?

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vilket försäkringsbolag var det?

En del försäkringsbolag bl a Atlantica har sänkt premien ganska mycket för större utombordare i år då trenden vänt för stöld av dessa större utombordare. Fick själv en hyfsad säkning på min premie i år (har Atlantica).

Ryds 620 med Optimax 135 el Optimax 150 blir nog ett fint ekipage. Verado 135 också så länge man inte gasar fullt för då dricker den kopiösa mängder bränsle. Verado 150 har kommit i en ny bränslesnålare version så den skulle jag nog satsa på i första hand om du vill ha Mercury på en Ryds 620 DC. Men personligen skulle jag nog satsa på en Honda BF135 el BF150 på en Ryds 620 DC om jag skulle köpa splitter ny Ryds 620 DC och motor.

Uttern blir väl D55 då, den är lite mindre 5,5 meter. 115 hk utombordare räcker bra på den. Mercury 115 EFI är väl ett naturligt val eller Optimax 115 hk. Inombordarvarianten har Mercruiser 3.0 liters förgasarmotor som väl får anses lite ålderdomlig. Finns även en turbodiesel tror jag men är osäker om Uttern erbjuder den till D55 (tror inte det), men det blir en dyr historia i så fall.

Yamarin 6110 eller dess efterföljare 6420/64DC är en fin daycruiser också som bör ha 150 hk på akterspegeln för att komma till sin rätt. Yamaha F150 är det vanligaste som hänger på åtminstone 6420/64DC.

I övrigt är Bella 620/621 DC ett annat bra val med 130-150 hk på akterspegeln. Har ej jobbarkompis som har en Bella 620 DC med Honda BF130 som jag varit ute och åkt i, den gick fint.

Finns ett gäng till som exempelvis AMT 200DC, Flipper 630DC, Bella 570DC m fl men de har jag inte så bra pejl på personligen. Har läst lite tester på alla utom Bella 570 DC och de fick väl bra betyg samtliga. Svårt val. Men alla båtar har sina för- och nackdelar, ingen är perfekt (och vad som är en perfekt båt är ganska subjektivt).

Det där med trollingfart:

Du kan ju slänga i ett drivankare så får du ner farten.

Förbrukningen vid några knops fart är väldigt låg, inget att oroa sig för.

Förbrukning Optimax 135 el 150 vid marshfart:

Blir väl ca 0,7 (Optimax 135)-0,8 liter (Optimax 150) per sjömil vid 25-30 knop.

Skickar lite tester till dig så kan du läsa lite så länge och sen kan du återkomma med frågor.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 05 augusti 2007 | 23:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsbolaget var If.

Bad om offert på helförsäkring av 2 exempel båtar:

Ryds 20 DC 2004

Mercruiser 220 hk

premie: 5705kr

samt

Ryds 620 DC 2004

Mercury 135-150hk (ingen premieskillnad)

premie 4766kr

Bägge inkl rabatt för:

Nautisk kompetens

Securemark

Startspärr plus If Tracker (30% på kasko 5000kr ersättning självrisk)

Säker hamn (15% på kasko)

Som synes var utombordare billigare....

//U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...