Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
2HOT4U

Bygga båtvagn eller pallbockar?

Rekommendera Poster

när det är dax att ta upp båten har jag inte hunnit fixa båtvagn eller bockar

trailer skulle sitta fint men har absolut ingen nytta av den efter som åker aldrig iväg med båten

lite onödigt att betala 5000:-

hur mkt kan det kosta att bygga ihop en enkel båtvang som man kan ha båten på under vintern

eller har ni andra billiga förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa båten på vanliga träpallar är det allra billigaste sättet eftersom du antagligen kan få några sådana helt gratis. Det är ju så båtarna står innan de levereras från fabrik och i många fall även innan butiken har hunnit packa upp båten när de har fått den levererad.

Se bara till att stötta upp båten i sideld ordentligt så ligger den bra på pallar. Idealet är om du kan ha hela motorn nervinklad så att den står i 90 graders vinkel under vintern. Glöm bara inte att vinterkonservera motorn innan du tar upp båten från sjön!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

problemet är att det är en liten båtklubb och dom använder vagnar för att ta upp båtarna

sen rullar dom fram till plasetserna dom ska vara o rullar över på pallbockar eller vagnar

att ställa båten på vanliga EU-pallar är nog omöjligt för mig utan lyftkran

Senast ändrad av 2HOT4U | 01 augusti 2007 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båtvagn kan aldrig vara fel att ha. Vem vet hur många ggr båten ska i och ur vattnet pga oförutsedda händelser...

Jag har byggt en 30-trailer själv, den kostade mig totalt 6100:- i delar.

Nu är den rätt stor och byggd med mestadels nya grejer, men du får en aning om vad man får för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Läste bland dina trådar att hela båtpaketet ink motor vägde mer än 300kg och då blir det väl billigast med 8 burkar öl, dundra upp på stranden fråga 3 normalbyggda grabbar om de är sugna på en öl och ifall de klarar av att lyfta 75kg.  ta sen tag i båten bär upp den på land ställ 4 öl som stöttor och släng på lättviktspreseningen och du har din vinterförvaring.

Dela ölen med grabbarna och när de frågar varför du tog fulla ölburkar som stöttor så förklara  när det är dags för sjösättning då vet ni var ölen finns 

På detta sätt snålar du in på både upptagningsavgifter och slipper ut och stjäla lastpallar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter bra

kom o fixa så lovar jag att bjuda på en hel platta

engångspallar är det inga problem att fixa

polaren har butik så har får en hel del sånna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur mycket har du lagt på ditt båtpacket?  en hel del tusingar eller? varför inte lägga några till på en riktig trailer eller om du har någon som inte har tummen mitt i handen kanske du kan få hjälp med att ändra till chassit från någon söndremöglad husvagn, dessa finns billiga nu efter som sommaren stått som spön i backen.  av husvagnschassi gör du lätt en 80 trailer eller bara skattebefriad upptagningskärra.

annars finns ju jula mm som har delar, jag byggde en riktik snik trailer med jänkestuk för bara skrotpriset se forumsidan och stjäl gärna några ideer.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=177645

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hitta båtvagn / upptagningsvagn / handtrailer som skulle vara perfekt

kostar ca.2500:-

vad tror ni om den

tror ni den passar min båt som är 435

http://www.fogelsta.com/ShowTrailer.aspx?Id=89&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=Specialvagnar,BÃ¥ttrailer

borde inte va problem att snickra ihop två bockar men det är nog mkt skönare med trailer

så man kan ta upp o tvätta den när man vill

Senast ändrad av 2HOT4U | 05 augusti 2007 | 03:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

priset är ju inget fel på men du får väl vad du betalar för, ser ut att vara plast fälgar till hjulen så ställ den inte i solen.

Slog på blocket ett flertal husvagnar får du billigare än detta och då kan du dra båten efter bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

värsta är att jag orkar inte bygga

sen måste jag hitta någon som kan svetsa

det får bli en sån

hjulen är inte så dyra om dom pajjar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...