SeaManiac 37 Postad 15 Juli , 2007 Någon som limmat klädsel med skumplastbaksida med bra resultat? Vilket lim använde ni i så fall? Gillar inte gammaldags kontaktlim. Luktar illa, svårt att stryka ut jämnt och gör att skumplasten sjunker ihop när man pressar samman så att framsidan ser ojämn ut med fördjupningar här och där. Med skumplast menar jag det som ibland kallas skumgummi, typ t.ex. diskunderlägg. Någon som testat spraylim från Biltema eller Clasisjön? På förhand tack? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 15 Juli , 2007 Spraylim är helt värdelöst för det ändamålet, men CascoFlex limmet är perfekt. Det finns fler trådar under detta ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 271 Postad 16 Juli , 2007 Angående skumgummibaksidesmattor så torkar skumgummit på några år och släpper från skrovsidan. Satsa på homogena mattor istället, ett tips bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 Juli , 2007 Tjaa, vet inte det. Vår båt är byggd 89 och när jag nu byter ut delar av den skumgummibaserade klädseln är det av helt andra skäl än att den har torkat och lossnat. Tvärtom är den ganska besvärlig att få bort. Vad beträffar homogent material är det säkert ännu bättre ur hållbarhetssynpunkt, men det är betydligt svårare att montera snyggt, dels för att det är svårt att skära till på plats, dels för att det inte alls är lika förlåtande mot ojämnheter i underlaget. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att klä en hel segelbåt (på insidan) med den typen av klädsel. Tack för tipset iaf. Mvh Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 Juli , 2007 Tack för upplysningen! Skulle naturligtvis letat i arkivet först Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 16 Juli , 2007 Vet inte om detta fungerar, men jag har fått tips att man kan lösa upp frigolit, dvs cellplast i bensin och på så sätt få ett ypperligt lim för tex detta ändamål, billigt blir det ju, om man har cellplast, men det luktar väl ett tag, som sagt har inte provat, men det kan ju gå! - nån som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 Juli , 2007 Tackar för visat intresse och hjälp! Limmade ca 2 m2 i dag med Casco Flex. Suveränt lim måste jag säga! Detta skall hädanefter blifva min musik Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser