Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
pastaman

Några frågor om Volvo Penta 700

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Volvo Penta 700 utombordare i höstas och har under vintern försökt renovera upp den efter bästa förmåga. Således har jag stött på ett par saker som jag undrar: 1. Vad är det för pryl som sitter precis bredvid första tändstiftet på motorblocket och som är märkt ”sensor”. Det går ut två sladdar från den som inte var inkopplade när jag köpte motorn. Var gör den och var ska kablarna kopplas in? 2. Var EXAKT ska jag koppla in en varvräknare på den här motorn så att den fungerar korrekt? Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Sensorn är sannolikt en termistor som kan kopplas till ett instrument för att hålla koll på motortemperaturen. Mät med en vanlig ohmmeter. Varierar resistansen med temperaturen är det en termistor. Resistansen i de termistorer som sitter i tempgivare brukar vanligen sjunka med ökande temperatur. Idag är varvräknarna vanligen kopplade till växelströmmen ut från generatorn. Säkert har du en växelströmsgenerator också på din motor. Poltalet på generatorn kan variera prån motor till motor men varvräknarna brukar gå att ställa in för olika poltal. Kolla med någon ÅF som säljer instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst P-O

Var det besvärligt att få tag på reservdelar till motorn. Jag står i begrepp att köpa en båt som det sitter en VP 70 hk från ca 1980 på. Är det en bra motor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej på den gröna kabelen skall du kopla in den mvh joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på att det skall vara en 20 pols varvräknare mvh joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig lita på en sån gammal motor vad det än är för märke. VP tillverkade utombordare fram till 1979.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pastaman

tack för svaren! Den gröna kabeln it is! Ang om det är en bra motor: Det är som sardaukar säger: det går aldrig att lita på en gammal motor MEN får du den billigt och den går fint när du provkör den kan det vara intressant. VP:s utombordare är förhållandevis bränslesnåla, tysta och lättmeckade och det finns fortfarande lite reserdelar att få tag på om man behöver det. Men som sagt den är en stor risk och går den sönder är det inte säkert att man kan reparera den. (till en rimlig kostnad) Jag har problem med att den är trögstartad när den är kall. Är detta ett generellt fel på VP700 förjag har hört om andra som har samma problem? Är det någon som lyckats få bukt med det? /Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pastaman

Är det förövrigt någon här på forumet som har meckat med en sådan här motor och kan säga mig hur man lossar på huset som impellern sitter i? Jag har köpt nya packningar som ska bytas och som sitter under där. Överdelen som sotter med två skruvar var inga problem att lossa men underdelen sitter stenhårt. vad gör jag för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ni som renoverat/mekat med penta 700-motorn.Har ni någon manual att tillgå. Försöker ragga tag i en på nätet att ladda ner (alla annan info om motorn oxå för den delen)

 

Mvh / Grannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har skruvat en del med penta över åren, och har rätt mycke delar liggande, Problem med kall motor, kolla så el choken fungerar korekt. Att den aktiveras när du trycker in nycklen i tändningslåset. Har även el schema över motorn och instruktins bok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er jag har en fundering  är det någon som vet hur många grader arbetstempen på en vp 700 är .När motorn är kall så kommer det vatten ur skvaller röret men sen när motorn blir varm så kommer det några droppar ur röret är det här normalt  gällande vp 700

tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så termostaten ej fastnat i nåt läge. Provkör vid behov utan termostaten.
Sen är impellern misstänkt att det är dags för byte. Ny impeller kan Emilssons Motor eller dess efterträdare ha om du har tur, eller Marinhallen. Om det finns termostat på motorn och du behöver köpa ny så har de förhoppningsvis det också.


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi hittade felet det var igenkorkat i röret då motorn har sått länge vi var där och petade i skvallerröret så lossnade det vi var ute och åkte ett bra tag och det fungerade som det skulle nu  och kyller som den ska  så nu är det bara att hoppas att det fungerar  så man inte blir ståendes däre ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på tal om volvo penta 700. För den som vill ha nya kolvringar så kan Dan Pelganders motorslip i örebro fixa fram ringar. 1000 kr för 6 tingar !viserligen från en bil men det går bra slipa ur en fyrkant med diamantslipstift från biltema och en dremmel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada entusiaster som mekar vp 700. Emilssons motorverkstad i göteborg köpte reservdelslagret, Kanske är det en ny efterträdare nu. De tips som framkommit i den här tråden är alla vettiga och verkar komma från mycken erfarenhet. Det finns digitala varvräknare till gokarts för tvåtaktare där man bara behöver linda en tråd några varv runt ettans cylindertändkabel. Cartco i malmö. VP 700 är driftsäker och lättmekad. Se upp med insexbultarna som håller fast nedre riggdelen (där du delar den för att byta impeller) De är av fel sort från fabrik 10-9 stål (svarta) och brukar gå rätt av. Byt till vanliga 8.8 (blanka) de är segare. 700an konstruerades av Dieter König som byggde racermotorer till klass o250 och o 500 och är unik i Volvopentas serie. Med rätt underhåll går en sådan här motor hur länge som helst. Ha det bra alla VP ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Känner att det är dags att rycka tag i den här tråden igen. Jag har en VP 450 från -78/79 som jag skulle lite resevdelar till, för tillfället bara tändstift men i framtiden kanske också andra grejjer.  Har handlat av Emilssons motor i göteborg innan de la ner men nu vet jag inte vart jag ska vända mig. Skulle bli otroligt glad om någon visste ett bra ställe.

Sen en annan fråga: Jag har hört att 450 egentligen är en strypt 70 hk. Någon som vet hur den är strypt? Har satt på en propulse ställbar propeller men när jag ställer den fullt så orkar den inte, vore gott med lite extra krut.

MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så är 45hk en vassare version av 35hk. Båda två har samma gjutnummer på blocket och är på 500cc. Den strypta versionen av 70hk(900cc) är på 55hk.

Intressant att du har en propulse propeller, vilken ,modell har du köpt till då? Volvo Penta/Archimedes finns ju inte med i modellguiderna.

En annan fråga om det nu finns nåt liv i den här tråden, vart får man tag på 7mm brytpinnar till de gamla 35-55hk Archimedes motorerna?.. Jag har som mest hittat 5mm på Marinbutikerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

> amplifly     jag har 7 mm brytpinnar,, maila mej om du e intresserad.

Mvh Carolina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha...sjukt, har exakt samma problem...och den har stått sen förra året....ska kolla röret ;) Men är rädd att det kan vara impellern som börjar bli dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det kanske är så det är. trist. Kommer inte ihåg exakt vad modellen heter, kan kolla upp det om det blir intressant. Det jag gjode i alla fall var att kontakta propulse, skicka med måtten som behövdes och fråga om de hade någon som passade. måste dock säga att jag inte är jätteimponerad än så länge men har inte hunnit prova den fullt ut än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Bengt Ahls marin i Tyresö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp då lyfter vi fram denna tråd några år :rolleyes:

 

Blev med en 70hk Archimedes för ett tag sen,

Svårstartad sa dem, så jag köpte den osett =)

Har gått igenom o fixat iordning den nu så den startar utan problem.

 

Undrar om det är någon som sitter med en sprängskiss så jag kan räta ut några frågetecken.

Det finns ett rör på insugsplattan, funderar på om det ska vara pluggat eller inte ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver någon delar till Arcimedes/Penta motorer kontakta nilsson i Växjö 0704777324. Han har allt man kan behöva till dessa motorer i alla storlekarna som fanns! "Skaningen" :D  :rolleyes: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar tråden ytterligare något år senare.

Finns det någon som har elschemat till aktuell motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...