Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
Malmo_Yamaha

Stabilitet på en segelbåt...

Rekommendera Poster

Hej alla...

Har en lite dum fråga... men men... jag får väl tåla den....så går den...

Hur stabil segelbåten är utan kölen... syftar på en stortriss, är den tillräckligt stabil för att kunna ha den som en motorbåt med en utombordare.... Tacksam för alla åsikter och ideer.... MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar av masten också så är den väl något så när OK. Men om du behåller masten på kan den nog blåsa omkull i en rejäl vindby även fast du inte har några segel uppe.

Men varför vill du ta av kölen? För att minska djupgåendet eller minska tyngden? Tänk på att utan köl har du trots allt ett roder som sticker ned en bra bit, dessutom oskyddat.

En variant för att få bättre stabilitet utan köl kunde vara att lasta bly i kölsvinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Masten och allt annat som en segelbåt har skall bort... dvs endast själva skrovet ev rodret skall användas, tänkte montera en 25 hk utombordare med styr-gas reglage och ha båten som en motorbåt, undrar om den skulle vara tillräckligt stabil utan kölen...

Skulle kunna tänka mig korta av kölen för att spara på vikten, tror inte att jag behöver hela 5-600kg dinglande under båten....

Kan den vara mera stabil än vanliga 4-6 meters motorbåtar? Vad tycker ni???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått för mig att Stortrissen i princip är ett motorbåtsskrov med kör och rigg, sant eller inte får andra svara på. Om man leker med tanken att du:

- Tar bort riggen

- Tar bort kölen, plastar igen

- Tar bort rodret

- Förstärker akterspegeln

- Ordnar någon form av rattstyrning på motorn

...så får du en halvtaskig motorbåt gissar jag. Vet inte hur flytläget blir med den minskade vikten, kolla så hon inte ligger med en slagsida. Varför inte sälja båten för en 8-10 kkr och köpa en riktig motorbåt? Tänk också att båten kan bli ganska svårsåld den dagen du vill byta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolig fråga du ställde \Smile\

Tror också att det skulle fungera, låt oss andra veta hur det gick om du genomförde projektet.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett intressant/favoritämne. Den vanliga (van)föreställningen att det är en nerbyggdköl med vikt som är det bästa för stabiliteten på en segelbåt. Detta är helt oriktigt. Ingen av de bruksbåtar (från lillöka till storbåt) som skärgårdsbefolkningen seglade med förr i tiden, hade nerbyggd köl med vikt.

Kan ta min gamla notsnipa -7x1,95m, byggd c:a 1910 -som exempel; rak köllinje, endast en nerbyggd kölplanka på max 1 dm, mesta djup 0,50m, lång vattenlinje, starkt fallande skrovsidor/V-form, invändig barlast (bly&sten) 100-130kg. 

Tack vare skrovets V-form å långa vattenlinje, blir hela srovet som köl i sig, och kränger obetydligt om ja anpassar segelytan efter rådande vind. Initialvek å extremt slutstyv.

Det nya rullstorseglet/inverterat sprisegel med wishbonebom har resulterat i att ja seglar 25% mer, på grund av det lätta handhavandet och bättre seglingsegenskaper.

För att öka seglingsförmågan ytterligare (å spara på benzinen) ska ja i år montera 2 assymetriska sidosvärd, då kommer ja eventuellt även kunna kryssa!

Bild/ Det rosa området akterut, är en bit frigolit som ja fyllt ut propellerhålan med. Det ökade roderförmågan med 20%. Innombordarinstallationen var ett senare tilltag. i orginal var hon byggd enbart för rodd å segel.

post-1968-1394235314,0632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Varför inte släppa alla tankar på motorbåt och göra som alla vi andra smarta (och väldigt snygga) människor och segla med din segelbåt?? \Tongue

ha de

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog ochså att det verkar vara roligare att segla den men... Det finns ju någon på forumet här som har fällköl på sin stortriss. (kommer inte ihåg vem men sök på fällköl så finns det någon tråd om det) Han kan säkert svara på hur den är då den är uppfäld det borde vara samma sak ungifär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...