Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
0ddish

Vilken trailer till särki 570?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har blivit båt ägare till en Särki 570. Måtten är 5,70x2,30m och den väger väl inte mera än 700-800kg med snurra skulle jag tro. Vad för trailer ska man satsa på? hade tänkt försöka komma undan med 10 000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Rn begagnad TK-traler kanske vore något? TK gör väldigt rejäla byggen oavsett storlek och modell. Har inte kollat in specarna men jag gissar att en begagnad TK BT-1000 skulle passa dig bra. Här kan du titta själv på specarna: http://www.tktrailer.se/

 

I original så är det luftfyllda gummihjul som sitter på från fabrik, men om man inte vill ha det så går det utmärkt att byta ut dessa till massiva gummihjul. (Det finns ju för & nackdelar med båda hjultyperna.)

 

Titta mer på trailerkonstruktionen som sådant än om den har ludtgummihjul eller om den har massiva gummihjul. Tralerns konstruktion som sådan

(och skick) är ju själva huvudpoängen och om inte den är bra så spelar det ingen roll vilka slags hjul man har. Och hjulen går ju som sagt att byta ut.

 

Var också noga att kolla upp ganska exakt hur mycket din båt väger inklusive motor, full tank, batteri, tampar och andra tillbehör.

Om du skulle blir stoppad av polisen och att de då skulle göra en vägning (som då görs på plats) och att du åker dit på överlast så är det i regel rätt svindyra böter på det!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack för tipset men du tror inte det är svårt att hitta en sådan trailer för 10 000? Kostar väl över dubbla ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen som helst koll på vad dessa kostar begagnade. Men en som har några år på nacken kanske kostar någonstans mellan 10-15.000 kr. Men då får du en riktigt bra trailer om den är normalt skött. Jag vet däremot att trailer är hårdvaluta. Både nya som begagnadeDe säljs oftast omgående.

 

Oavsett vad du än köper för slags trailer så är just bromsarna och inte minst hjulnaven som är de allra känsligaste delarna. De är så gott som alltid slitna eller tom. undermåliga på äldre exemplar. För att se till att hulnaven håller länge så ska man inte köra ner hjulnaven under vattenytan. Alldrig! Är det dessutom salt eler bräckt vatten så kommer rosten som ett brev på posten! Orsaken till problemet är att vatten och i synnerhet salt vatten löser upp smörjfettet inne i lagren. Därför ska man se till att smörja lagren regelbundet. Numera finns det sk. inkappslade hjulnav som kallas för vattentäta. Dessa är bra mycket bättre än den gamla sorten, men helt vattentäta är de faktiskt inte.  Jag har sådana på min trailer men kör ändå aldrig ner hjulen så att nvaet hamnar under vattenytan.

 

Om du vill komma riktigt billigt undan så finns det en hel del hemmabyggen. Dessa är då oftast gammla underreden från husvagnar, men med dessa kan du bara köra i 30 km/tm. med eftersom de sällan är inregisrerade. De brukar väl kosta runt 3000-5000 kr om jag inte är helt ute och cyklar nu om priset.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen.. jag ska jaga vidare, satsar nog på en obromsad för att hålla nere priset och för att jag igentligen inte behöver köra snabbare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den borde funka eftersom din båt inte är längre än max 5,80 och att den inte väger mer än totalt 1000 kg med full last. Tänk bara på att den trailern inte är en trailer! Det är en obromsad båtvagn. Du får alltså köra i max 30 km/h med den. Men om hastigheten inte är ett hinder för dig så är det en väldigt bra båtvagn. TK gör kraftiga och rejäla trailar och båtvagnar.

 

Obromsade båtvagnar duger ju alldeles utmärkt om man bara ska ha den för sjösättning/upptagning 1-2 ggr/år och att man inte ska köra 4-5 mil med den vid varje tillfälle. Om man däremot vill flytta sin båt lite mer regelbundet eller om man ska köra väldigt långt så bör man nog ha en trailer som då tillåter en hastighet av max 80 km/h.

Men en trailer ska dessutom besiktigas hos bilprovningen precis som en husvagn, släp eller vad du nu vill.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...