Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
Master770

Hjälp! Impellern sitter som f-n!

Rekommendera Poster

Försöker byta imppeller på min Yanmar 4LTH men den sitter som f-n. Är det någon som har nåt bra tips angående detta problem? Motorn sitter mmittmonterad i en minimalt motorrum så man ser inte ett skvatt vad man gör och trångt är det. Har försökt att  med plattång greppa en vinge och dra, men den verkar sitta som f-n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem. Är det ingen som har något bra tips.

/Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte kollat i en sådan motor.

Börja med en liten fickspegel och kolla så det inte sitter någon låsning.

Annars så funkar 2 lite bredare skruvmejsar fint.

En på varje sida så det blir ett jämt drag.

Men som sagt kolla med en spegel eller titta i boken om ni har den kvar för där brukar det stå hur man gör och vad man ska se upp med.

Mvh/Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem varje höst, blöter ner impellern och inuti huset, kör några varv med motorn. Sedan använder jag en näbbtång med näbben böjd i 90 graders vinkel och sliter av bara helvete. Efter ett tag lossar den men impellern går aldrig att ha i reserv igen...  Tången har jag enbart för detta skäl. Huset sitter trångt till, har bara 4-5 cm fritt att arbeta med. Kass planering....  För att inte tala om när man ska montera packning och montera locket med 4 skruv. Brukar ta 1-2 timmar plus ett antal svordomar. Inget man längtar efter precis...

Tar dock ur impellern på hösten och in med den nya på våren. Jag inbillar mig att det fastnar ännu mer när den sitter orörd 5 månader under vinteruppehållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta hur din pump ser ut, delar jag med mig av min erfarenhet vid byte av min impeller. Den sitter ungefär lika illa till som din tror jag. Jag monterar bort hela pumphuset med impellern sittande i. Den sitter med 4 muttrar och de två slangarna med slangklämmor. För mig är det snabbaste sättet att byta impeller. det tar kanske en halvtimme. Kanske kan vara värt att prova för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevia säljer en avdragare för impeller som heter impullerDen är dock ganska stor.Jag har tittat på yanmars sexor och där kan man verkligen säga att dom är serviceovänliga på impellersidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska byta impeller för första gången nu snart. Den sitter också väldigt trångt till långt ner i motorrummet. jag planerar att göra som larspettersson beskrev i tidigare inlägg, skruva ner hela pumphuset och förhoppningsvis byta utan svordommar!

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...