Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

larspettersson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om larspettersson

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vet ärligt talat inte om motorn är för liten för båten. Jag tror att 3.0 an utvecklar ca 130-140 hk. och om ni inte har för avsikt att använda den som vattensportbåt så tror jag det räcker. Båten planar vid 14-15 knop. Själv har jag dieselmotor, faktiskt lite svagare än den som finns på blocket, men den planar och går lugnt med last och familjen. Båten är 6,9 m och väger ca 1500 kg. Samma storlek som Flippern. Jag vill också lägga till att Flippern är en mycket bra båt med bra kvalitet, men jag tror du får mer för pengarna om du väljer ett annat fabrikat. Lycka till.
  2. Varför inte en sån här. http://www.blocket.se/vi/12386505.htm?ca=11_s Dessutom med relativt ny motor. Har en Swemax själv och kan intyga att den går fint i sjön, inte så stötigt som flippern.
  3. Har ingen erfarenhet av Ockelbo men har åkt flippern en del. hade jag varit du skulle jag inte satsat på Flippern då mina erfarenheter är att den är väldigt stötig och blöt i sjö. DC 21an har jag bara hört gott om, lite sugen på en själv efter vad jag hört. Själv har jag nu en Swemax som tar vågorna betydligt mjukare och framförallt torrare än Flipper. Köp inte en båt med för svag motor då du kommer att bli besviken. Jag har hört (men inte själv erfarit) att VP 170 (rak 6a) är en törstig motor. Så törstig ett du lika gärna kan satsa på en båt med V8 istället. Lycka till!
  4. Utan att veta hur din pump ser ut, delar jag med mig av min erfarenhet vid byte av min impeller. Den sitter ungefär lika illa till som din tror jag. Jag monterar bort hela pumphuset med impellern sittande i. Den sitter med 4 muttrar och de två slangarna med slangklämmor. För mig är det snabbaste sättet att byta impeller. det tar kanske en halvtimme. Kanske kan vara värt att prova för dig.
  5. Jag kan inte den motorn, men tycker att det borde finnas insugsdämpare att köpa till den. Hör med Drevia om det finns. Jag tror det är en bättre lösning, men som sagt är jag inte så hemma på just den motorn.
  6. Tips! Jag hade segt slem i min tank (mikrober), dessa växer av kondensvatten i tanken och bildas som sagts tidigare i skiktet mellan vattnet och dieseln. Detta medförde försås att det blev stopp i systemet, redan i matarpumpen. Jag behandlade tanken med GrotaMar 71 och blev mkt. nöjd. Spinner som en katt igen. Drevia säljer grotaMar, eller Marin shopen i stockholm om du är här. Kolla A-filter hemsida för återförsäljare i ditt område.
  7. Prova att under gång mata bensin med blåsan om sådan finns. Funkar det då vet du att flödet är problemet. Tanken jag fick var att matarpumpen inte är tillräckligt effektiv för att driva på full gas. Alternativt skräp i bränslesystemet, stigarledning, slangar filter osv.
  8. Tack för tips. Jag testar och tror att det kommer att bli förbättring. Jag började med en båt som gick i 13 knop och är nu uppe i en som går i 22 knop i sina bästa stunder(när det är kallt ute). Kanske kan jag bättra det ytterligare lite. Faktiskt utan att öka bränsleförbrukningen. Nikita jag ska höra med Unionmotor om de har något att utgå från. Tack för hjälp från alla.
  9. Ger mig in i diskussionen igen. Har tänkt göra precis som Nikitalord beskriver. Löda tunna kopparrör där luften tar sig igenom och försluta/ omringa med ett kraftigt rör där kylvattnet tar sig igenom. Tippar att det blir en ganska stor trumma då jag inte vill minska öppenarean för insuget, den ska kunna suga presis lika mycket luft som nu, men samtidigt trycka igenom kylvatten obehindrat. Har upptäckt att endast några grader gör stor skillnad för min motor för att snabbare ta sig över planingströskeln, vilket är mitt mål. Jag tror att det kanske kan vara en idé att genomföra projektet. Finns det någon därute som gjort något liknande eller funderar på att göra det, som jag kan utbyta erfarenheter med?
  10. Jag har märkt att jag får mycket mer kraft ur min dieselmotor när det är lite kallt i luften. Därför har jag funderingar på att bygga en laddluftkylare till den och sänka insugsluftens temp. Är det någon där ute som har gjort något liknande och har erfarenhet av resultat osv. Det finns ingen standardkylare för min motor, Iveco 8041-M, en kraftigt byggd mariniserad traktordiesel som jag i övrigt är nöjd med. Finns det insatser/ byggsatser att utgå från och anpassa eller behöver jag löda, svetsa ihop en insats? Är det ok att kyla luften med sjövattenpumpen som sitter på eller behöver jag sätta på en extra pump? Alla tips är välkommna!
  11. Byt växelvajer. Den har förmodligen korroderat samt kan den delvis vara av. Kostar ca 400 kr, mycket billigare än om den skulle gå av vid tilläggning i trång gästhamn. Det jobbiga är att båten måste upp på land för att kunna genomföra bytet. Men mitt råd är att det är värt det. /Lars
  12. Har också problem med kärvande växel. Fantastiskt med detta forum, man lär sig ett och annat. /Lars
×
×
  • Skapa nytt...