SupraTompan 1 Postad 6 Juni , 2007 Tjenare. Min båtmotor som är en 70-tals Mercury 115HK raksexa laddar inte alls.. Det är den äldre varianten med fördelare. Någom som har en aning? Mycket tacksam för svar! MvH Tompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 736 Postad 6 Juni , 2007 Troligtvis likriktaren som sagt upp sig. Sitter i underkant på motorn, antingen under den nedersta soppapumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SupraTompan 1 Postad 7 Juni , 2007 Jag tror inte det sitter nån likriktare på denna modellen, all el verkar vara i stolpen längst fram på motorn. För det finns inget under bensinpumparna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 736 Postad 7 Juni , 2007 Det gör det visst, och om det inte sitter någon så har du orsaken till att den inte laddar, för då är den bortplockad. Om man tittar på din bif. bild så har du ett kabel kontaktstycke (skarv) mitt på motorn, den kommer från alternatorn under svänghjulet. Följ dessa två kablar neråt så kommer du till likriktaren. Likriktaren kan se lite olika ut beroende på årsm. men det brukar vara en rektangulär box med tre anslutningar, varav två är dom jag pratar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SupraTompan 1 Postad 14 Juni , 2007 Likriktarn bör väll då vara den som jag satt pilarna på, dit går de gula sladdarna samt en till mao 3 st totalt. Det bör väll räcka med att byta den då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 736 Postad 14 Juni , 2007 Helt rätt, det är den du pekar på. Om allt annat är ok så bör det vara den som brutit ihop. Är ganska vanligt att den pajar. Orsaken till detta kan tex vara felkoppling o - , i det fallet går den sönder för att skydda CDI boxen som sitter överst på din bild. Bör väl gå att få tag i en beg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SupraTompan 1 Postad 15 Juni , 2007 Tror inte en ny är så dyr heller, till min 50hk (mercury 70talare 4-cyl) kostade en ny bara 470kr. Så jag får tacka för dem bra svaren Gelis! MvH Tompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser