Jump to content
Friday 16 April 2021

SupraTompan

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About SupraTompan

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för alla svar. Tror ni en standard färghandel har tvåkomponents med halkskyddspulver i? Det är inga stora ytor som ska täckas, endast några steg och smådelar av själva durken.
  2. Hej båtvänner, Jag önskar klä vissa delar av min båts durk med halkskyddstejp, men undrar om det finns bättre "proffsigare" alternativ än t.e.x. detta? https://www.biltema.se/bygg/tejp/halkskyddstejp/halkskyddstejp-2000017581?gclid=EAIaIQobChMI7Zj9h_ft7wIVi9_tCh2_tgceEAQYASABEgL3t_D_BwE Tack på förhand
  3. God eftermiddag, Jag började fundera på vad skillnaderna är mellan 175/200/225hk är, är det bara förgasare eller kan det handla om portningar också? Tidigare i livet hade jag en 60hk-Yamaha som jag monterade på 70hk-förgasarbrygga på, det var enda skillnaden mellan 60-70hk enligt dokument jag kom över och när jag väl trillade över en 70-hk-förgasarbrygga blev det köp och montering. Det blev en tydlig skillnad, fortsatt beige färg på tändstiften, så jag undrar ju om det går att lyckas med något liknande på 2.6:an. Tips mottages tacksamt.
  4. Det är tätt kring membranen. Jag Får ta och köpa ny slang och pröva med det, har en ny blåsa liggandes.
  5. Som jag skrev, motorn gick kanon tills förra sensommaren. Mao har inte dimension på bensinglangar och propeller någon betydelse eller motorns placering. Ang. accelerationen, ger jag max 1/4 gas upp i plan i första filmen (i den andra är jag redan uppe i plan). Med mycket gas ifrån start (det trycker väl hårt om man drar fullt direkt på min 4.7meters båt) trycker den lika hårt iväg som förra sommaren (och då var kompet perfekt). Rekommenderat varvtalsområde är väll runt 5000-5400, men det spelar fortfarande ingen roll då motorn gått kanon tidigare och i princip har oförändrade inställningar. Startar på 1/10 sekund både varm och kall, tomgången är perfekt vid 900rpm. Tändstiften är en säsong gamla, så de ska givetvis bytas men det jag förundras över är att det hände så fort förra sensommaren, och då bytte jag dem på våren -08.
  6. Runt 4800, den när den varvar högt de få millisekunderna går den emot 5000. Senast ändrad av SupraTompan | 22 juni 2009 | 20:58
  7. Hejsan! Min Yamaha har något konstigt bekymmer. Jag har bytt bränslemembran, har dock inte haft nere förgasarna mer än att jag har tömt flottörerna och låtit det flöda igenom. Detta började förra sensommaren näst sista båtturen. När man ger fullgas, eller gas nog att den börjar varva tappar den effekt ordentligt. Den dippar någon enstaka gång till fullvarv, men det är väldigt ovanligt. Känns som den klipper tändningen för några cylindrar, men det låter samtidigt som om den går på alla cylindrar. Vore det bränsle tänker jag att den inte borde klippa så distinkt som den gör. Här är 2st filmer, notera att jag har fullgas hela vägen tills man hör i slutet att jag släpper av. I den första ger jag full patte vid 0:26 (fram tills dess lugnt) och släpper av vid 0:59. I denna filmen varvar den ut hyffsat i början av fullgasstadiet, sen börjar dippandet. I den andra dippar den konstant på högvarv. http://s231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/TP_ foto/?action=view&current=20090621036.flv http://s231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/TP_ foto/?action=view&current=20090621037.flv Senast ändrad av SupraTompan | 22 juni 2009 | 11:58
  8. PS: Jag har i 4 år kört min Yamaha på Valvoline Synpower 2t en dyr (189kr/l) och bra och miljövänlig olja. Luktar helt ok. gör den med, men numera får inte min åf. tag på sådan olja längre, därav tråden. Många miljöoljor kan vara ricinoljebaserade dvs. kan lukta gott, lät bli att avslöja detta då det verkar som att alla hugger bara för att jag vill ha en olja dom luktar gött.
  9. Vilka idioter det finns. Roland, ger du mig de pengarna till en ny fin 4t motor då? Tror du alla i Sverige är så rika så de kan köpa en ny fin 4t motor för över 100 000kr? Jävla rikspucko, det säger jag till samtliga som gnäller på gamla 2t och säger att man ska slänga och köpa ny motor. Hur fan ska jag ha råd till det? Ska jag bara slänga min motor jag köpte för 30 000kr nått år sedan och låta bli att åka båt, eller hur har du tänkt, eller tänker du alls? Alla har inte de ekonomiska förutsättningarna för att köpa en splitterny 4t motor. Grattis att du har det såppas välbärgat så du kan fisa runt i din rena 4t maskin. Blir så jäkla sur på sånt där översittarsnack. AndreasHT, håller fullständigt med dig.
  10. Triboron verkade vettigt, men så obeprövat det verkar (iallafall för utombordare) så skulle jag aldrig våga köra in det i min båtmotor . Senast ändrad av SupraTompan | 31 maj 2009 | 10:29
  11. Kan du sluta skriva massa skit i tråden som inte behandlar huvudämnet? Skapa en egen miljötråd istället.
  12. Vad rör det dig? Var det det som var diskutionen?
  13. Vanlig 2-t olja har mycket högre förbränningspunkt än utombordarolja som går kallare, därav blir det dålig förbränning och man sotar till slut igen mer än nödvändigt. Så vanlig 2-t olja ska man hålla borta ifrån båtmotorerna. I crossarna får man till den underbara doften med Motorex cross power 2-t (går på en tvåhundring litern). Det närmaste detta jag kommit med 2-t utombordarolja är Valvolines synpower 2-t. Ni som gnäller över att jag vill få det att lukta gott, ptja. Smaken är som baken, mörk, hårig och delad.
  14. Nej för f*n ingen jordgubbslukt hehe, det torde kännas fel. Det är inte metanollukt, man kör på vanlig soppa i crossar både på träning och tävling. Vissa oljor såsom Castrol TTS och en annan olja jag inte minns som jag kört på (i crossar) avger den härliga doften som nästan kan jämföras med ricinolja. Edit: Finns det TTS för båtmotorer? Senast ändrad av SupraTompan | 27 maj 2009 | 00:24
  15. Hejsan! Jag är ute efter olja, som ger liknande doft som när crosstävlingar kördes till störst del av 2-t maskiner. Helt underbar doft, men då sådan olja har högre förbränningspunkt än 2-t utombordar olja är det inget att köra på. Någon som har tips på utombordarolja som har den härliga doften?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy