Gå till innehåll
söndag 19 maj 2024
apryke

Lägga teakdurk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en hardtopbåt på 5,5 meter och vill lägga durk i teakplywood. Vill lägga den löst så man enkelt kan städa/lufta under. Har någon erfarenhet av detta? Ska man lägga något under eller bara lägga ut den löst? Tacksam för råd. 

 

/a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma hellre än skruva är något jag läste i Båtnytt nyligen...

 

Men insatt är jag inte...någon kan säkert utveckla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, skruva ska man absolut inte göra! Det är ju som gjort för fuktskador och då handlar det bara om en tidsfråga!

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Limma hellre än skruva gäller nog mer när man lägger solida tex teakdäck som kommer att utsättas för mycket fukt. Risken då är att det tränger in fukt genom skruvhålen som skadar laminatet.

 

När det gäller en durkplywood så kan du mycket väl ha den lös om den ligger still ändå. Eventuellt kan man lägga någon gummilist under så den håller sig stilla och inte knarrar. Eventuellt nån enstaka skruv men jag skulle inte limma då det är smidigt att kunna ta ur durken för oljning, lackning eller utbyte när den blivit sliten och ful.

 

Mvh Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo, jag håller med tommiz. Jag var på tok för otydlig och outvecklande i mitt svar. Men....om man ska ha den löst liggande ovanpå durken så skulle jag ha gjort rent den ordinarie durken ganska regelbundet. Annars finns det risk för en massa otrevliga lukter och lite annat som man helst vill undvika. Ju tätare denna lösa anordning ligger an mot den ordinarie durken desto viktigare är det att man rengör noga och desto oftare bör man göra det. Tänk också på att den verkligen måste ligga helt still på durken   för annars kan halkolyckorna göra sig påminda! Kanske inte det roligaste man kan vara med om på sjön....

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man ska limma durken med typ Sika har jag ett bra tips för att inte kladda så mycket och få en snygg kant.

 

Använd gummilister, samma du tätar fönster med, runt kanterna på skivan och limma innanför denna list. Det gör även att du har samma tjocklek på sikan över hela durken. När du sedan satt fast durken ser gummilisten ut som en riktigt snygg fog och samtidigt tätar den ner mot den fasta durken.

 

//Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet med gummilister. Vet någon vilken typ av gummilister som bör användas. Gummi åldras och kan smulas sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köp hos en välsorterad handlare som säljer sådana som tål olja och lösningsmedel, köpte själv för ett tag sen och dem verkar bra, kom inte ihåg vad dom hette men tillverkas av Tesa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du dem? Har du lagt durk på det sätt som jag tänkte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har byggt nya durkar men dom ligger på upplägg som är raka, gummilisterna köpte jag på Järnia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...