Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
Maxi84an

Tid/distans - Nacka till Utö med segel

Rekommendera Poster

Hur långt är det från Nacka till Utö, dvs hur lång tid tar det max med motor om man går i sex knop, och vad är en rimlig tid att segla på med dagens vind (6-10 sekundmeter) från nordost?

Något annat man bör tänka extra på på den rutten?

Sign, glad amatör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor själv i Nacka och har seglat till Utö många gånger... Fin segling och trevlig ö att promenera omkring på. Limpan är god också... Skillnaden för dig att gå för motor eller segla i den vind du skriver om är nog liten ( tvivlar lite på att din båt gör fulla 6 knop för motor - men jag kan ha fel? ) Du kan själv räkna ut den teoretiska tiden genom att mäta på sjökortet hur många M ( distansminuter ) det är, du startar väl i skurusundet / baggensfjärden någonstans tex. Du tar sträcken och delar med sin båtfart som kanske är 5 knop i snitt. Det ger dit tex tiden 2,5 timmar som resultat? Nåt att tänka på? Inte annat än att kunna sjövägsreglerna så du vet när du väjer och när du inte gör det - förrän det är omedelbar risk för kollision? Du kan också välja två vägar efter Fällström, när du passerat Älgö. Antingen ner genom den sk Segelleden, söder om Ägnö och Härsö och då tar man naturligt sedan leden som passerar Dalarö. Eller så drar du efter Ingarölandet och fortsätter ner över Jungfrufjärden - en snabbare väg men klart mer oskyddat när det är över 7-8 m/s i vind. Har du en GPS kan du programmera in bra punkter att sikta mot redan hemma! Nåt mer att tänka på är väl SJÖBRISEN som uppkommer nu när vi närmar oss midsommar och vinden kan var svag. Då blåser det upp på Jungfrufjärden vid 2-tiden och det kan vrida mot dig ner mot Dalarö. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Nej, kanske fem knop är närmare sanningen. Mne när jag seglar är jag ju inte säker på att göra ens två, om jag har fel vind.

Jag provade att mäta på sjökortet.

Väjningsreglerna och numret till Sjöräddningen är två saker jag har stenkoll på :-)

GPS:en får vänta till des jag lärt mig navigera utan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...