Gå till innehåll
tisdag 30 juni 2026
knuttek

Mercruiser varvar inte ut

Rekommendera Poster

Vår Mercruiser inombordare varvar inte upp i mer än 4000 varv (20 knop) med framväxeln inlagd. När växeln är urlagd varvar den lätt upp i 6000 varv.

I höstas var det inga problem alls och den är vinterservad av auktoriserad Mercruiserverkstad.

Vad kan det vara för möjliga fel?

Snälla rädda vår sommar!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske något fel på propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det. Det är samma propeller som tidigare och drevet har suttit kvar över vintern. I höstas gick den problemfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med framväxeln inlagd. Står båten still vid bryggan?

Då ska du få lägre varv. Om du testat vid en tur, kolla tändstiften om något ser svart ut. Kan vara tändsystemet som inte fixar gnista på alla stiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kör båten i vattnet så varvar den inte ut. Kommer bara upp i 20 knop. Stannar man och frikopplar så varvar den lätt ut med växeln i friläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan inte rädda den men jag verkar ha samma fenomen... varvar ganska precis 4000rpm och 30 knop han är slö som jag vet inte vad, tar en evighet att komma upp i plan det känns som det kanske är fel propeller på min men jag vet inte köpte den i höstas så vet inte om de hade satt på en med för stor stigning. nån som har tips på vilken stigning man bör ha på en daycruiser 21f 1600kg med 270 hk? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ev för mager blandning, ett soppafilter som luddad sig av kondensvatten tex. Går den för magert vid belastning länge får du överhettningskaddor,  plocka bort ett stift är det mot det vita hållet så är det för mager blandning.

annars kan det vara ett tändfel med för lite förställning. kärvade vikter om du har vanlig gammal fördelare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där.

HAr precis samma problem med min båt. Har nyligen bytt motor efter ett haveri.

Allt fungerade precis som det skulle efter montering av nya motorn att ja haft fackmän ute som ställt in både tändning och förgasare. Nu till problemet, varvar som den gamla motorn gjorde upp till 3000 varv, ca 17 knop. sedan känner man hur motorn börjar tappa effekt, Slår man inte av motorn då så dör den av sig sj. Vid vissa testkörningar så har ja även lyckas få smällar i förgasaren. Folk säger att det kan vara tändningen mend det känns inte som det. Som sagt det e ju en fackman som ställt in allt.

Vore väldigt tacksam om ngn har ngr fler tipps.

Vore skoj att få årdning på innan sommarn e slut.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bra att fackmanen får göra om jobbet då? Det kostar ju inget med ett backjobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att förtändningen är rätt, gjorde bara fackmannen grundinställning på tomgång så kan du ha felet där. Ganska vanligt att vikterna i fördelaren kärvar pga rost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hallå.

ska be han kolla på det, får se vad han säger..

tack för hjälpen

//peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle även ta en titt under/ i  fördelarlocket !

kan bli lite geggit på kontaktytorna, och så ska de inte vara .

( de va min första tanke )

((JSR

post-11345-1394235086,1444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det har du rätt i. Men det e ngt som ja redan kollat. bytte ut fördelarlock, tändstift och kablar när ja bytte motor. Passade då på att kolla så att det såg fräsht ut och det gjorde det. Den gamla motorn som satt i var utbytt 2005 av VMT och ja misstänker att de kollade hur allt såg ut under renoveringen. Sj fördelar stången som går ner i motorn e den samma som på min gamla motor. Detsamma gäller rotorn som ja inte bytte.

Inget annat som slår dig ?

all hjälp som finns e ja motaglig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet är löst! Det var för enkelt för att vara sant, en tändkabel var lös!

Tack alla som har funderat!smiley-smile.gif\

Senast ändrad av knuttek | 17 juni 2007 | 17:01

Senast ändrad av knuttek | 17 juni 2007 | 17:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det löst sig för dig, Sj så kliar ja mig i huvet å undrar vad det kan vara för fel på min lilla motor,

Trevlig sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet låter lite likt det jag hade förra sommaren. Har en Mercruiser 165. Motorn tappade fart och dog. Om jag inte körde saktare 5 knop (maxfart ca. 15 knop) så stannade den.

Felet var följande: Det sitter ett bränslefilter i toppen på bensinpumpen. Det var igensatt, så det gick ett tag sedan blev motståndet för högt och så var det kört.

Byte av filter och ett i reserv. Nu är det inga problem.

Fick även tips om andra möjliga fel: Modern bensin är inte stabil, kan bli dålig under vintern. Det blir utfällning av fasta partiklar som fastnar lite överallt.

Det kan var för mycket vatten i bensinen så att vattenavskiljaren blir full.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt soppapump nu så det e inte det som strular.

Nu får hon ligga i hamn ett tag så får man komma igen efter semestern.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...