Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
bakom

Neutra avsaltning till Volvo Penta

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Neutra avsaltning till Volvo Penta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neutra avsaltning är ett system istället för sötvattenkylning. Går till på följande sätt, innan man stannar motorn efter färd aktiverar man avsaltningen genom att hålla en brytare intryckt i 45 sekunder, det som då sker är att detta avsaltningsämne avsaltar hela kylsystemet, m.a.o. neutraliserar salthalten i det inkommande sjövattnet samt lämnar en rostskyddande hinna i hela kylsystemet ( inte bara topp och block ).

Jag har en Stingray bad och skidbåt så jag har inte någon användning av att utnyttja ett sötvattensystem till något annat än förlänga motorns livslängd.

Jag kan se några fördelar med konventionell sötvattenkylning och det är andrahandsvärdet vid försäljning av båten samt att man inte behöver tömma systemet ( block och topp ) vid vinterförvaring ( om man använder glykolblandning ). Möjligen också att drifttemperaturen på motorn blir gynnsammare. Nackdelarna är priset och att det inte skyddar HELA kylsystemet. Om någon är intresserad går det att läsa mer om Neutra i Volvo Pentas reservdels och tillbehörskatalog.

 

Efter denna lite mer utförliga beskrivning av Neutra avsaltningssystem, hoppas jag att fler kommer med synpunkter och erfarenheter kring detta ämne.

 

Hälsningar från Bakom.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som en bra idé. Men blir det billigare än ett glykolsystem? Det måste väl till en pump och nån vätska som ska tryckas igenom. Och slangar och ventiler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplett Neutrasystem kostar 2400:-, vätskan som är förbrukningsvara,500:- för 3,8 liter,räcker till ca 60 spolningar.

 

Det är svårt att hitta sötvattensystem under 10000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neutrasaltlösningen är tydligen samma som US Navy använder på flygplanen för att förhindra att de rostar bort då de är parkerade ombord på hangarfartygen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det billigare då?
 
Säg att ett glykolsystem med värmeväxlare håller i 15 år. Motorn går effektivare med 80 grader istf 55 grader och spar lite bränsle.
 
Neutrasystemet kräver vätska för 500 kr/år i 15 år=7500 kr.
 
Jag kan tänka mig att det går jämnt ut.
 
Men säkert ett bra alternativ som en hel del kommer att välja. Speciellt om man inte har nytta av varmvatten eller gångvärme ombord.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med att US Navy använder liknande grejor, det hade jag ingen aning om.

I längden blir det inte billigare med Neutra, man behöver inte spola systemet efter varje tur, varannan ska räcka om inte båten blir stillaliggande i flera dagar.

 

Nu blir jag offline några dagar, m.a.o. jag kan inte replikera på eventuella inlägg.

 

Hälsningar Bakom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...