Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
Tosen

vattenlinjen

Rekommendera Poster

Hej. Känner någon till ett knep för hur man får fram vattenlinjen efter att ha råkat måla över den. Jag vet var den går i aktern och fören. Jag har hört något om ett snöre?????????

Hoppas någon vet, Tösen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägg båten i sjön två dgar eller så, ta upp o tejpa efter skitlinjen, tvätta botten och måla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja 2 dagar är väl lite väl snabbt, tror på snarare 2 veckor. Beror på iofs hur skiten hamn den ligger i. Min har legat i hamnen i en vecka nu och har tyvärr inte fått ngn skit linje än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den traditionella metoden är att ställa båten i våg i sidled. Rigga upp en rak bräda, ganska lång, vågrätt ut från fören där du vill ha vattenlinjen och en från aktern.

Jag brukar ta ett klent snöre och hänga en stor skifftnyckel i varje ände och hänga snöret över bräderna. Föra in snöret till skrovet och rita ett märke där snöret tangerar skrovet. Flytta snöret så att man får punkter längs hela vattenlinjen att sätta maskeringstape efter. Sen flytta brädan till andra sidan och göra om processen.

Jag läste här på forumet att någon förde in snöret mot en punkt mitt på båten och satte fast snöret med en tapebit och sedan förde in snöret mot för och akter och tapeade fast snöret efterhand  - avstånd ca 20 cm. därefter ritade märke och maskerade efter dem. Då behöver inte brädan va så lång och man kan låta den gå ut på bägge sidor samtidigt. lite bredare än båtens maxbredd.

Talade med en gammal båtbyggare på Tjörn som sa att man gjorde som det senaste alternativet, men slog i en liten nubb (liten spetsig spik) i stället för tape. Men det var ju träskrov.

Senaste gången jag slog ut en vattenlinje använde jag ett laservattenpass. Båten var liten (den på bilden uppe till vänster) så det var lätt att ställa den i våg både i sidled och längsled. Använde en punktformad lins som jag vred efter som jag satte punkter på vattenlinjen. Det blev den rakaste vattenlinje jag någonsinn slagit ut. På en klinkbyggd båt är det ju alltid svårt i lanningarn. Vattenlinjen måste ju där gå liksom i ziksak för att bli/se rak ut.

Det var besvärligt att se när det var starkt solsken, men i kvällningen eller en mulen dag går det bra. Står inte båten vågrätt i längsled kan man använda en lins med en linje som man riktar mellan punkterna i för pch akter, men det blir ännu ljussvagare. Man måste har relativt skapligt med plats på bägge sidor om båten när man använder laservattenpass.

tommy

Senast ändrad av toaen | 03 maj 2007 | 08:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för engagerade svar!!!

Fick ett enkelt tips från en vän som jag kan delge, om någon skulle behöva. Tejpa ett snöre vid punkten för vattenlinjen i fören och aktern (som jag ju känner till), spänn snöret försiktigt och tejpa efter detta.

Ska pröva det här och se hur det går. Rapport kommer.

Annars är ju det där med smutsranden inte dumt.

Ha det gott, Tösen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en black&decker laser för 500 spänn funkar kanon, den kan man dessutom ha nytta av senare åxå ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde med en s k rotationslaser för att markera up var linjen skulle gå, det blev sk*tbra ;-)

/PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tommy. Det blev tillslut ditt förslag med två brädor. Att enbart tejpa i fören o aktern gick inte alls. Så med hjälp av erfaren vän blev det en snygg vattenlinje med brädvarianten.

Nu ska Tösen äntligen i sjön. Hon längtar. Lena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I denna högteknologins tidevarv är de gamla metoderna inte så dumma.

Jobbar för närvarande med mätaravläsning som skall utföras med VAP-telefon. Det fungerar nästan aldrig. Tur att det fortfarande finns papper och penna - annars skulle inte många mätare blivit avlästa.

Jag tror att datanissarna ödelägger vår värd, till en fruktansvärd hög kostnad. Det finns ju ett uttryck som säger; det var bättre förr. Det kan ju diskuteras - men mycket var enklare innan man krånglade till det med onödig teknik.

tommy

ps.

Jag har både GPS och digitalt sjökort på PC och skulle nog inte vilja va utan det.

ds 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...