Gå till innehåll
lördag 20 december 2025
mysak

fräscha upp inredning

Rekommendera Poster

Jag är ny ägare till en Scampi 30 (1977) i hyfsat skick men jag skulle gärna fräscha upp inredningen. Lackad teak tror jag att det är ...

Slipa tunn fanér och lacka på nytt känns lika jobbigt som svårt. Finns det nån quickfix?

post-23044-1394235035,907_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det fanér så är det inte heller så jobbigt.

ta det bara lugnt och försiktigt med ett fiiiint sandpapper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den lackad och det inte finns några lacksläpp kan du matta ner lacken (med samma fiiina papper som rekommenderas ovan, kanske våtslipa - dammar inte) och lägga på ett par lager ny lack. Är den oljad vilket är ganska troligt kan du tvätta med Målartvätt och lägga på ett lager (eller två) med kinesisk träolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla svar och tips! En fråga som känns rätt dum men ändå befogad - hur avgör man om ytan är lackad eller oljad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En oljad yta känns, efter ett antal år utan uppfräsching, som om den inte är behandlad alls, d.v.s matt och på utsatta ställen lite smutsig. En lackad yta kan uppfattas som lite mera halvblank och är också lättare att torka av från smuts. Man borde också kunna se att lacken släppt eller nötts ner på utsatta ställen. Vanligt på 70-80-talet var oljade ytor.

En oljad yta är lättare att återställa, rengör först smutsiga ställen med scotch-brite och ngt rengöringsmedel, slipa sedan av lite lätt med fint papper. Därefter olja in med vanlig teakolja.

Är ytan lackad bör den också rengöras innan behandling och sedan slipas av lite lätt. Att lacka på ett nytt lager är dock inte helt enkelt om man vill ha det snyggt. Man får jobba med en mjuk fin pensel, kanske förtunna lacken så att penseldragen inte syns men samtidigt passa sig för rinningar. Som sagt -inte helt enkelt att lacka om. Om du är ute efter en snabbfix skulle jag inte rekommendera att bara slänga på ett snabbt lager lack -detta kräver mera tid och omsorg för att inte se ännu sämre ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Scampi är från början lackad med 2-komponent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ps Hjertmans säljer Hempel halvmatt 2-komponent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...