steabe 0 Postad 7 April , 2007 Jag har ett problem med eldragningen i instrumentpanelen. Två mätare fungerar inte: Från oljetrycksmätaren och från Voltmätaren går det varsin blå kabel som inte är ansluten till något, utan hänger löst. Hur drar jag dom? Kan jag koppla in dom till annan blå kabel från annat instrument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 April , 2007 Nej inte koppla hej vilt. Voltmätarens baksida så brukar det finnas beteckningar plus och minus. Är bara att koppla in plus på plus och minus på minus. Sedan så är det frågan om vilken typ av instrumentbräda du har för en del har en box med elektronik (ingjutet i en plasthög). Det första du gör, kollar du kabeln som går från givaren på motorn och följer den och den ska i regel landa på instumentet och i regel så jordas den ena pinnen på instrumentet och den andra i motorns oljegivare. Kolla instrumentet och har du en vanlig båt, så kika, eller be att få kika på en likadan i din hamn och på det viset få en ledtråd. Lycka till/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 7 April , 2007 Det går inte att gissa sig till hur en ledare ska kopplas in. Däremot finns det ibland kopplingsschema som visar riktningen för en viss kabel. När man köper en grej ska man egentligen fråga efter kopplingsschema så att man kan sätta in den i båtpärmen. Men snäll svensk som man är så köper man den eftertraktade grejen ändå och slänger den sedan när den givit upp. Detta är fel i grunden då det är en säkerhetsfråga att kunna få alla apparater ombord servade vid problem. Det underlättas avsevärt om kopplingsschema finns i båtpärmen. Kanske man t.o.m kan fixa det själv! Vi får lära oss att begära kopplingsschema - så heter den streckritning som visar hur apparaten är byggd - när vi köper elektriska apparater. När en grej slutar att funka är det ofta bara en liten transistor eller kondensator som lagt av. Den kan köpas för en tia på elektronikaffären (ELFA heter den i Sverige). Avstå från elektronikapparater som har övermålade komponenter som mörkar vilken komponent som lagt av. T.ex Volvos varvräknare till MD11C där en komponent lade av och inte gick att hitta på grund av att den inte hade någon märkning (eller var special). En ny varvräknare kostar många tusen medan komponenten som enkelt skulle kunna bytas skulle ha kostat ett par tior. Försök motverka denna trend som jag tycker är skit. Jag vägrar att köpa ny varvräknare för 6000 pix så mätartavlan gapar tom. Det är klart att Volvo Penta inte vill jävlas med oss men 30 år senare är det inte självklart att de ska kunna hosta upp ett schema. Det ska levereras med redan vid leveransen av den nya utrusrningen på vår begäran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 April , 2007 Utan att råda dig att koppla något du inte vet något om så låter det som blått på dina mätare är plus och troligen samma blå på de andra och denna är troligen också för skalbelysningen hade blått varit minus så hade det stämt illa om oljetryckskontakten även haft blå givarkabel, vild gissning är att de övriga kablarna på instrumenten är svarta. Du kan ju enkelt mäta de återstående kablarna så listar du ut vad de blå ska vara. Friskt kopplat hälften brunnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 April , 2007 kan du ta en bild så kan jag nog hjälpa.Oljetrycksmätaren har 1 som går till plus samt en som kopplas till minus samt så har du en som går till oljetrycksgivaren(den mäter mot jord i blocket/insuget). voltmätaren har 2 kablar en tillminus samt en till plus. så har du en plus till bägge mätarna som går till belyysningen i mätarna. om bägge slocknat så titta på bägge om du kan se om nån har någon märkning på dom som är anslutna. men om du kan ta en bild så blir det lättare att hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser