Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
cctop

Montera sjövattenfilter

Rekommendera Poster

Hej. Jag funderar på att montera in ett sjövattenfilter i båten.

Motor Volvo D1-30.

 

Är det något särskilt som jag måste tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är ingen expert men monterade ett sådant för ett par år sedan. Satte det lättåtkomligt i ett stuvfack väl ovan vattenlinjen. Visade sig sedan mkt praktiskt att inför vintern hälla i glykolen inför vintern denna väg. Bara att öppna locket och hälla i glykol medan motorn pumpar in.

 

Mitt filter är av grå plast med metallsil och genomskinliggt lock. Köpte på seasea.

 

Se bara till att alltid hålla o-ringen välsmord och endast nyttja handkraft. I somras höll jag på att ha sönder locket då jag tog hjälp av en polygrip för att få upp det. Det knakade betänkligt när jag lirkade upp det. Hade dragit åt med handkraft men för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel att sätta det över vattenlinjem är att en pump som börjat tappa sugen kan ha svårt att pumpa luft i början. Annars är det nog bara fördelar att ha det över vattenlinjen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Då är det bara att sätta igång.

Ha det skönt på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett filter av Vetustyp, alltså ett kärl med pågängat lock och urlyftbar sil är det bara att stänga bottenventlen och fylla upp till bredden med vatten från en tillbringare. Gänga på locket och öppna sedan bottenventilen igen innan du startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...