Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

jomal

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jomal

  • Placering
    Kadett
  1. Tjena det var en fin badbrygga, fråga, vad köpte du för bock? Lite nyfiken att prova att svetsa lite själv... Vad för typ av svets och pinnar? /Nemo
  2. Tjena det var en fin badbrygga, fråga, vad köpte du för bock? Lite nyfiken att prova att svetsa lite själv... Vad för typ av svets och pinnar? /Nemo
  3. Hej igen, Jag kämpar oxå på med de svarta prickarna! Jag gissar att det är porer i plasten som fylls med smuts. Har provat diverse, men det bästa resultatet blev maskinpolering med autosol (kromglansrubbing) och därefter vax vax vax. Gäller att få bort det oxiderade och få upp glansen och därefter försegla med vax. Slarvade med vaxet förra året (en omgång) och i år ser det lika matt och tråkigt ut. I år blir det mera vax.... Jag har inte provat Abralon men har hört mycket gott om det. /JOMAL
  4. Hej! Trevligt att se ett inlägg från en Bella 8000-ägare, de är myscket sällsynta :-) Jag har en som jag kan kopiera till dig. Har även hittat verkstadshandbok i pdf. Skicka ett mail eller PM med din adress så ska jag skicka dig en kopia. Har förövrigt tillbringat påskhelgen på rygg under båten och skrapat bort varenda gnutta färg. Dags för epoxibehandling tänkte jag. Hälsningar, JOMAL
  5. Tja, jag är ingen expert men monterade ett sådant för ett par år sedan. Satte det lättåtkomligt i ett stuvfack väl ovan vattenlinjen. Visade sig sedan mkt praktiskt att inför vintern hälla i glykolen inför vintern denna väg. Bara att öppna locket och hälla i glykol medan motorn pumpar in. Mitt filter är av grå plast med metallsil och genomskinliggt lock. Köpte på seasea. Se bara till att alltid hålla o-ringen välsmord och endast nyttja handkraft. I somras höll jag på att ha sönder locket då jag tog hjälp av en polygrip för att få upp det. Det knakade betänkligt när jag lirkade upp det. Hade dragit åt med handkraft men för mycket.
  6. Att tänka på: för TV gäller kabelimpedans 75 ohm (Typ RG59, RG11), till skillnad från VHF mm skall ha 50 ohm (Typ RG58, RG213). En viktig faktor är dämpningen som anges i dB/100 meter. Generellt är dämpningen högre vid högre frekvens, TV hamnar kring 500-800 MHz. Ju lägre dämpning, desto bättre och dyrare. Oftast är en kabel med lägre dämpning tjockare, vilket kan göra den tåligare för mekaniskt slitage, men å andra sidan kan det vara svåårt att ansluta den beroende på om det är kontaktdon eller skruvterminaler. När det gäller miljötålighet kan det skilja en del, men generellt så skall en utomhuskabel duga. Jag gissar att en standard-inomhusTV-kabel inte stoppar länge. Mitt tips, kolla med din lokale radiohandlare/parabolspecialist och fråga efter en högkvalitativ utomhuskabel. Alternativet är ELFA. /Jon Senast ändrad av jomal | 02 april 2007 | 22:19
  7. Japp, då är det bara att tanka ner och uppgradera ikväll tur att man jobbar kort dag i morgon...
  8. Det var skönt att höra, inga problem med den induktiva givaren alltså? Monterade du spelet själv? Jon
  9. Köpt en lågvarvig rackare? Jag är också nyfiken på råd kring detta.
  10. Hoppsan, tänkte inte på det.. Var lite sugen på att testa Maretrons gyro. Okej, har hört att det går att uppgradera S1-datorn, vet du ungefär vad det kostar? /Jon
  11. Hallå! Önskar lite kommentarer och råd. Nu har vi bestämt oss. Erfarenheterna efter förra sommarens vinglande på akterdäck utan pushpit gör gällande att ett ankarspel skulle underlätta avsevärt i synnerhet vid ankring i naturhamn. Med en vuxen som är inne i styrhytten och styr håller småbarn i schack blir det bara en vuxen kvar till att utgöra förlig utkick för otäcka stenar under vattnet samtidigt som denne får kasta ankar för att sedan springa föröver och hoppa i land. Fungerar i finväder men känns inte säkert i en dåligt väder/mörkersituation. Höll på att plurra en gång när jag skulle justera jollen i kuling utanför Landsort. Så här har vi tänkt att lösa det hela: -Badbrygga Båtsystem PS 65 anskaffas och monteras. -Ankarspel med blyad lina och frifall anskaffas och monteras dolt i akterruff. Linan löper ut genom skrov till ankarrulle (ledad?) på badbryggan till ett bruceankare 10Kg. -Lokal smed hjälper till att svetsa ihop en akterpulpit. Då är bara kvalet kvar. Vilket ankarspel? Har bestämt att det skall vara frifall och gärna blyad lina. På mässan tittade jag på Engbo Midi200, Lewmar m.m och har av någon anledning fastnat för Engbo med tyristorstyrning och induktiv ändstopssgivare. Inte billigast men jag lägger hellre några kronor på något som fungerar bra. Ett annat konstaterande jag gör är att om jag inte spacklar upp en klack för genomföringen/linan kommer den att sticka ut snett genom aktern (snipa ju!) och därav vill jag vinkla ut ankarrullen 20-30 grader från centrumlinjen. Vill inte belamra en halv badbrygga med ankarlina och ankarrulle.... Hur kommer detta att funka, kommer båten/badbryggan dras snett vid ankring? Egentligen är ju idealet att hela arrangemanget är parallellt med båtens centrumlinje, men om jag då samtidigt vill ha ankarrullen så långt styrbord som möjligt på badbryggan kommer spelet att hamna midskepps... Har ni därute erfarenheter och råd, blyad lina vs kätting, engbo vs poweril, lewmar och horizon? Slirkoppling vs elektronik? Linans utlopp och rullens placering etc.? Båten är 8 meter och väger rustad 2.5 T. Hälsningar, Jon
  12. Hej ! Jag har ett litet (hoppas jag) problem med motorn. Symptom: små mängder olja följer med kylvattnet ut och bildar ringar på vattnet. Motorn går som en klocka och jag har ett bra effektuttag. Ingen blå eller vitrök. Vet inte om det är diesel eller smörjolja som åker med dock. Kan dock konstatera att det inte är stora mängder, eftersom jag fick samma effekt då jag spillde några droppar 6-66 i vattnet. Dock är detta irriterande och otrevligt. Min fråga: Någon som har tips om hur man kan lokalisera felet närmare. Finns det något sätt att slå ut felen? Någon som haft samma probelm? Jag har själv varit inne på antingen oförbränd diesel pga felaktiga sprdare, ventiler, eller att det är smörjolja som hittar ut pga ventiler, turbon eller någon annanstans. Hälsningar, Jon
  13. Jag har handlat en del i England, inom EU-ingen tull/moms, men lite dyrarae, dock MYCKET billigare än här. Kan varmt rekommendera JG-Tech. Hemsidan är enkel men det är en pålitlig farbror som lägger krutet på bra pris och service ist för dyr hemsida. Han är en entusiast när det gäller marinelektronik. Leverans med flygfrakt/bud inom 2 dagar. Kolla gärna www.jgtech.com Annars finns även cactusnav i london samt raydirect.co.uk (om man skall ha raymarine). Fördelen med att handla i EU är att den tvååriga garantin gäller (jag handlade raymarine). /Jon
  14. Då tackar jag för medlemskapet! Vi ligger i trakterna kring Arkösund och har således oemotståndliga st Anna runt knuten. Finns inget vackrare än en hemfärd från Harstena i bleke längs det yttersta havsbandet bland kobbarna. Tidigare hemmahamn var Svinninge norr om Vaxholm och när vi körde ner Bellan på sensommaren 2004 bjöd dag 1 på vacker tur ända till Dalarö, där det började blåsa upp. Gick på insidan om Muskö till Nynäshamn för natten och gick loss tidigt dagen efter för att hinna före kulingen som skulle möta oss vid Landsort på väg västerut mot Tvären. Vi hann nästan före kulingen, en något skumpig överfart i ultrarapid tillsammans med gammal östersjödyning gjorde den etappen till lite av ett eldprov med henne. Lunch vid Stendörren och sedan klämde vi sista biten ner till Bråviken där hällregn och åska mötte. Dock förtöjde vi i strålande sol. det var verkligen en jungfruresa på 100M!!
  15. Okej så då står du lite i valet och kvalet nudå? Vad har du för olika alternativ? För min del blev slutligen valet Raymarine, i år kompletteras det med en S1-pilot, däremot inte G-modellen med gyro, jag funderar på ett annat rategyro istället. Du kan gärna maila mig om du vill ha lite erfarenheter av systemet från säsong 1. Mvh Jon
×
×
  • Skapa nytt...