mikael790 0 Postad 24 Mars , 2007 Hej! Jag behöver tips på hur man kan få igång en Evinrude Big Twin på 40hk som jag fick i höstas. Modellnummret är 35022 så jag har lyckats lista ut att den är från 1961 men så mycket mer vet jag inte. Den har inte vart igång på 10-15år men fungerade sist den togs upp enligt förre ägaren.Jag hoppas kunna få igång den som ett kul projekt. Efter som jag inte har någon erfarenhet av att reparera båtmotorer så tar jag tacksammt emot alla tips om hur man angriper projektet, vart man hittar info och ev reservdelar.Tack på förhandMikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Mars , 2007 Hej, Här hittar du i alla fall sprängskisser så långt tillbaka som 1968. Gissar att det inte hänt så mycket mellan 1961 och 1968 med en sån motor du har. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCode=A0000021&path=BMC~A0000021&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Du behöver garanterat byta impeller (vattenpumpen) eftersom den är gjord av gummi och lär vara spröd som ett knäckebröd vid det här laget. Kolla om Marinhallen har. Bränsleslangar bör bytas till nya. Alla packningar av gummi är i farosonen. Packningarna runt propelleraxeln (packboxen) kan kanske vara värt att byta så du inte får in läckage av vatten in i växelhuset. Byt växelhusoljan och ny tätbricka under skruven sen så det blir tätt. Kanske nya tändstift är klokt att sätta i också. Förgasarna kan ha grott igen av gammal bensin som stått kvar under årens lopp, kanske klokt att göra rena innan du ger dig ut på sjön med motorn. Kolla över allt elektriskt, t ex ärgade kontakter, spröda elkablar osv. Kanske den har brytarspetsar som behöver ställas in? /Bo Senast ändrad av bossee | 24 mars 2007 | 14:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael790 0 Postad 8 April , 2007 Tack för tipsen. Nu har jag fått ägna ett par timmar med att gå igenom motorn. Jag tappade ur växelhusoljan och den såg och kändes helt ok. Tyvärr så rubbar varken svänghjulet eller propeller på sig även fast tändstiften är urplockade... Jag hällde lite fin motorolja, speciellt för gamla motorer i cylindrarna och lät stå öve natten dock utan resultat. Läset också att Yamaha har något medel som heter Ring free som jag tänkte pröva. Jag har också plockat bort bränslepump och förgasare för rengöring och upptäckte då något som kan liknas vid ett vitt pulver i förgasaren och i den ena av cylinderöppningarna mot förgasaren, vad är det? Finns det hopp eller är det bojsänkedags? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 18 Augusti , 2009 Återupplivar denna tråd igen, jag menar den är ju inte såå gammal Jag har också en Evinrude big twin 61:a som gick jätte bra tills den bara dog och vill inte starta igen. (stendöd) Tänder inte ens till med startgas.. Det måste ju vara tändningsfel för jag har blåst ur förgasare och cyllarna men fortfarande stendöd. Jag har precis satt elstart på den och lyft på svänghjul m.m. kan det ha något med det att göra? Kollar gnista och tycker den ser väldigt klen ut, hur fixar man så att man får bättre gnista? Tacksam för svar! //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 18 Augusti , 2009 Inte skall du ge upp så lätt:-) Motorns vakra linjer tillsammans med en båt av samma årgång är ju en ren fröjd av nostalgi. Det vita är oftast tillsatser i bensinen oxid som blir kvar efter dunstning av bensinen. En ordentlig rengöring löser det problemet. Vad det gäller att motor sitter så är det mycket 5-56 eller Ring Free, hylsa på mutten på svänghjulet och långt skaft som gäller. Förr eller senare lossnar den, det är bara en fråga om kraft. Slå inte på skaftet, utan använd ett långt skaft och handkraft. Så fort det lossnat lite, rucka fram och tillbaka tills den går helt runt. Kolla kompressionen, pyttsa i lite vanlig olja i cylindrarna och kolla kompressionen igen. Stiger kompen efter lite olja i loppen så finns det hopp om att ringarna inte är brustna. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 18 Augusti , 2009 Kan lika gärna vara topplockspackningen som gått mellan cylindrarna. Då hjälper ingen startgas. Kolla kompressionen först. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 18 Augusti , 2009 comp bra! runt 8 bar på båda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Augusti , 2009 är svänghjulskilen hel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 18 Augusti , 2009 Är svänghjulskilen den som sitter i axeln som kilar fast svänghjulet? //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 18 Augusti , 2009 Taaaack så mycket!!! Kilen va trasig och svänghjulet satt tre kvart fel! ska fixa detta imorgon! Tack för svar igen! Mvh Augustsailer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser