Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stevemedselcon

Båtkörkort

Rekommendera Poster


*suck* ser ingen anledning alls till att införa båtkörkort.

Har någon sett en vettig motivering till införandet? Vill man minska antalet olyckor eller vad handlar det om...? (vill inte se förklaringar likt vi har ju bilkörkort)


 
Ett båtregister (likt bilregistret) kan däremot kanske motiveras, vore ju bra att kunna kolla upp lite kring båtars tidigare ägare, kolla att säljaren verkligen äger båten etc.

Sedan kan naturligtvis staten jaga svartpengar genom att kolla upp ägare till dyrare båtar, svarta båthandlare etc. Har jag väl heller ingenting emot.
Men säkert så leder registreringen även till en kommande båtskatt, skulle inte förvåna mig ett dugg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många det är som inte har en aning om vad gott sjömansskap innebär och än mindre sjötrafikreglerna (pinsamt många..) så vore det nog inte dumt med ett körkort eller motsv. Ett register tror jag också vore bra, även fast jag misstänker likt flera andra att då kommer också skatten ganska snart..

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min uppfattning är att lagstiftningen bör vara konsekvent och att man behandlar jämförbara företeelser likadant. Båtlivet ska inte vara någon anomali, utan villkoren bör vara likadana som för andra fordon. Om du har något bra argument för varför båtlivet ska särbehandlas lyssnar jag gärna. Ser jag det rent personligt är naturligtvis även jag intresserad av så få och låga skatter som det bara är möjligt.

 

Vänligen,

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anledningen att jag missade denna väsentlighet var att den överhuvudtaget inte var uppe till diskussion. Det vi diskuterade var ju skillnaderna och inte det som är lika.

 

Vad skulle en eventuell båtskatt vara avsedd för då menar du?

 

// Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främsta anledningen som jag ser det vore att det skulle medföra en generellt högre kunskaps-/kompetensnivå på de som framför båtar. Det behövse inte p.g.a. att vi har bilkörkort, men däremot av samma anledning. Iofs tycker jag att förarintyget i sig är helt OK, men i dagsläget baseras det enbart på båtens storlek och jag tycker även att hastigheten borde ha en avgörande betydelse för krav på förarintyg.

 

// Johan 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men hur många båtolyckor är det ex. per år som kan hänvisas till dåliga kunskaper? Jag menar vi kan ju utbilda oss i allt möjligt hur mycket som helst, men finns det inget konkret behov så varför?


...för att en eller ett par tokar har passerat någon nångång någonstanns i för hög fart? är det en bra motivation till allmänt kökort?

Kommer andelen tokar på sjön att minska genom att alla Svensson går utbildning?


Bilkörkort är ju en helt annan sak, där dör ju hundratals personer per år trots att körkort finns. Det är en helt klart farligare miljö att vistas i. Känns inte som att det går att jämföra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Motivet är helt fel.

 

Jag har tidigare här redovisat fakta från undersökningar att olyckor till sjöss faktiskt minskat i antal trotts kraftigt ökat båtägande och snabbare båtar.

 

 

Syftet är enbart att få in mer skatt till ett ständigt växande svart håll. skattehålet.

 

 

Bedrägligt beteende, trovärdigheten = 0

 

 

/Roland 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - hoppas nogla her forstår lite Dansk

 

Jeg har sommerstuga i Sverige - och en båt jeg bruger i Sverige

 

Er min Båt så Svensk eller Dansk? Kan Sverige kræve min Danske båt registreret i Sverige?

 

Jeg har Dansk båt körkort (Dugelighets bevis) - er dette gyldigt i Sverige? eller måsta jeg också tage et Svensk körkort?

 

Jeg seglar på sjön Sommen om det gör nogon forskel

 

 

 

Senast ändrad av enn858 | 08 mars 2007 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Tror att det bara gäller svenskar. Skriver du dig här så får du vara med att betala kalaset, men som dansk medborgare bör du klara dig. Visst kommer förarbeviset att gälla i Sverige, som sagt. Allt görs för att få bort oss svenskar från sjön. Vi ska bara sitta hemma och betala skatt för att styra upp förlusterna efter utförsäljningarna av våra företag.

 

Hur blir jag dansk medborgare?

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dansk medborgare kan du blive umiddelbart om du i dag er scandinavisk medborgare - ingen problem

 

Min Båt har 2 flag - jeg har Dansk Flagge når jeg tycker om det - och et Svensk når jeg tycker om det - jeg har et Dansk dugelighetsbevis som också giver tilstand til at segla motorbåtar i fx. Tyskland - undrer bare om det också er giltigt i Sverige.

 

Du kan låna en Dansk flagga och sige at båten er min - da slipper du skat registrering etc 21.gif\  Mine Svenske granner vid Sommen kommer sikkert til at segla under Dansk flagga smiley-cool.gif\

 

Senast ändrad av enn858 | 08 mars 2007 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipper man ha körkort för bil som Dansk medborgare och kör bil i Sverige?

 

Knappast.

 

Alltså måste en sådan här lag gälla alla båtar på Svenskt vatten eller så är man idiot. Skulle man bli säkrare förare som Dansk eller Norsk medborgare och köra en snabb stor båt på Svenska vatten? 

 

 

De blåser oss, det är pengarna de är ute efter.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen - jeg HAR båt körkort - det er nemlig lag i Danmark at man måsta ha båtkörkort for at få segla i snabba motorbåtar - jeg undrer mig bare over om Sverige vil acceptere et Dansk Båtkörkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ha ha, låter  bra tycker jag. Vadför slags förarbevis har ni i Danmark? Ett svenskt förarbevis gäller efter storleksorningen. Max 12 meter, sen ska man minst ha kustskepparintyg. Och då får båten vara hur stor som helst. Andra regler gäller när du har båt för att köra yrkesmässigt eller i persontrafik. Våra intyg gäller över hela världen, efter vad jag hört. Sen om det är motorbåt eller segelbåt, har ingen betydelse.

Hade/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i Sverige har vi förarbevis.

 

Detta är INTE ett körkort.

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa du Jimmy haha.. Har körkort som idag på pappret e värda någonstans runt 40 000:- Och har ingen lust att lägga ner ytterligare 40 000:-..

 

Och se den kommande båt skatten skena iväg... Ett par tusen haha Naivt att tro något sådant.. Lika navivt och idiotiskt som Att tro att bara för att man har Förarintyg så får man en gratis biljett till både båtkörkort höghastighetskörkort samt maskinlära.. Många förespråkar något som dom inte har en anning om hur d kan komma att se ut.. Du jimmy som säkert inehar Förarintyg och kanske skepparn måste kanske oxå ta ett nytt Körkort då nuvarande behörighet inte täcker kravet för båten du framför..

 

Förmodligen slipper du liksom jag att plöja ner några stålar på något körkort. Men d finns inga garantier... D e islutändan pengar som styr. Dom som har råd att Ta Alla körkort man behöver för att köra en mellanstor båt typ Min  gör  d och så har även båtlivet blivigt en klassfråga.. Kan på diräckten säga att jag inte har råd att lasta fram 40 000:- för att få forsätta att köra min båt.. Så d blir till att sälja den.. Kommer förmodligen att bli svårsåld, Då få har råd att ta körkorten som behövs för att köra den..

 

Sedan alla som trorsig smita undan körkortskraven genom att åka snipa på 6 m med en topspeed på runt 7 knop saknar oxå värklighetsuppfattning.. för vad tror ni händer när nuvarande regering har klubbat igenom Registret? Jepp D blir regerings skiffte och nästa inför båtskatten som kommer att ligga på runt 5-6000. för den lilla snipan och 12-18 000:- Om man har en kad 32 eller något annat.. Högs intresant blir skattefrågan om den Rödgröna röran får bestämma..

 

Se på landsidan Och gämför vad en Ny Dieselbil Vs En ny Bensinbil kostar iskatt Skillnaden är hårresande och sträckersig långt över 10 000 i vissa fall.. Rättvist Visst enligt miljömupparna ska Diesel utrotas Men d går bra att frakta etanol från Sydamerika till Sverige med tankbåtar som både går på diesel och tjockolja Miljövänligt Neee.. 

 

!!!MVH REXCO!!! Som inte stödjer förslaget!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har - for fritidsbåtar 2 typer intyg:

 

-Speedbåtskörkort - en teoretisk och praktisk prövning ( 4 dagar teori praktisk pröve) et sådan har jeg

 

-Dugelighetsbevis - en mere omfattende eksamen - man skal kunne navigere på sjökort kunne førstehjälp - kunne natteseglads och mucket mere - tager normelt 3 veckors teori en praktisk pröve - också dette intyg har jeg. Med dette må man föra båtar op til 18 meter

 

Så undrer jeg mig bare om det också et giltigt i Sverige? det er giltigt i fx. Tyskland

 

Och båtregisteret:

I Mit tilfælde er båten jo fast vid stugan i Sverige - men er köpt i Danmark och äget af en Dansk - så det bliver nok mycket svärt for Sverige at kräva at utlandske turister skal have båten i et Svensk register

 

Om Danmark skulle finde på nogot liknande - ja så er min båt forstås Svensk........ men i dag har vi inget båtregister - och ingen planer på det

 

 

Senast ändrad av enn858 | 08 mars 2007 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

citat:

Och båtregisteret:

I Mit tilfælde er båten jo fast vid stugan i Sverige - men er köpt i Danmark och äget af en Dansk - så det bliver nok mycket svärt for Sverige at kräva at utlandske turister skal have båten i et Svensk register

 

Som det är i övriga europa, så blir du tvungen att lämna landet med båten efter ett halv år tror jag det är, annars kommer Sverige att kräva dig på tull eller moms eller något nytt påfund. Men som sagt, det ligger som förslag och det är en sosse som jobbar med förslaget, har gjort så sedan 2005. Så vi som inget vet och inget får veta innan det är klart. Vi kan bara hoppas. Det kommer att ta minst 3 år högst 5.

Vi får som sagt se.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen,men orkar inte läsa alla för eller emot.Bli inte hysteriska nu.Det känns väldigt banaltatt börja orera.Ta det lugnt...se tiden an.Andas med magen....tänk på nåt gott,VI ÖVERLEVER troligen en körkortstest...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg lämner Sverige mange gange pr år - kommer endast i helgerna och semesteren - nå men vi får se som du siger

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


40.000 till, då kan jag glädja dej med att det kostar cirkus 1500 spänn att gå en distansutbildning för båtförarabevis nu.

Det kommer givetvis bli dyrare om det genomförs, men gå nu då.

Säg att de skulle kosta 5000, har ni råd att ha båt för X antal 100 tusen har ni råd med det också.

Läs ordentligt. Jag skrev NEJ till båskatt!

Tror du själv på att inte skepparn skulle räcka för att köra fritidbåt av min storlek?

Om inte annat så har jag betydligt mer en Skepparn så jag oroar mej inte.

Maskinlära och höghastighet. Maskinlära ingår väl en del i de bevis som finns nu om jag inte minns fel.

För det andra har jag Maskinutbildning så jag klarar min B18 sålänge jag lever.

 

Det de har föreslagit är ett båtkörkort.

 

I ditt scenario behöver man 500 olika kort för att köra båt, det kommer kosta i runda slängar 40 ggr mer än idag och allt är ett rent helvete.

 

Måste vara jobbigt att va så bitter, du kan inte påverka ändå så lägg energin på nåt vettigt.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte bitter upplyser bara om värkligheten.. Förslag värre en d jag srev om har gått igenom förr.. Du e inte påläst.. Och varför skulle d inte kunna hända?? E du synsk eller??? Allt kan hända i detta State off taxess Sweden... Skärgården e sista utposten att krama pengar ur... Fattar du inte d så har du ju ingen värklighetsuppfattning.. Du har rätt jag kan inte påvärka ett skit på egen hand, men den stora massan kan...

 

Ingen kan se in i framtiden och ingen vet med säkerhet vad som kommer att hända om några år.. Men vad är d för fel att  ha d som d är.. D stör iaf ingen annan en Staten och Skattmasen... Fler hade nog varit för ett register om någon annan än Staten hade drivigt d... D går helt enkelt inte att ha ett statligt register med så många olika åsikter och partier som ska vara med och bestämma.. Detta har prövats förut och då gick d igraven.. Tror du d kommer att gå bättre nu??? Hur man än vrider på d hela så e d samma idioter som sitter på tronen nu som förr samma partier med lika kassa ideer S, M, Mp Kd osv..

 

Och om detta med Register och körkort påhejas av alla så kommer båtskatten och sjömilsskatten smygande.. För att överhuvudtaget kunna införa ett körkort måste d finnas riktlinjer iform av ett register med olika båttyper.. Detta register krävs oxå för att kunna kolla upp om ägaren (föraren) till båten har körkort motsvarande kravet... Och när väl riktlinjerna är dragna så är d kört.. Detta begränsar båtägandet en hel del... Är inget som hells fel på d system vi har idag.. Att tvinga fram utbildning är inte rättväg att gå.. D e skillnad mot landsidan där d finns många fler begränsningar och mycket tätare trafik.. Där krävs fler regler.. 

 

Men att införa ett påtvingat körkort till sjöss kommer knappast att råda bot på buset då d liksom på landsidan inte finns någon som kan kontrolera detta och inte lär d bli några heller pengarna räcker inte till och vad måste då införas jo båtskatt...   Så du ser varför införa ett register med körkort när d inte finns någon som kan kontrolera det och se till att att d efterlevs... Kör rättså mycket båt både på fritiden och i arbetet mötte polisbåten en gång på hela förra sommaren i hamnen.. D e inte precis vad jag kallar hård övervakning.. Och dom e föv dom ända (änsålänge) som har behörighet att bötfälla och sy in folk och göra alkotesster.. KBV saknar denna behörighet och finns ju inte i någon stor skala heller för den delen.. Därför är ett register slöseri med skattepengar då d inte är till för något annat än att krama pengar ur Båtlivet som föv bidrar med mycket mer än vad man kan tro.. Inte bara vid sjömacken utan varje kustsamhälle lever till en stor del på d fritidsflottan bidrar med...

 

Tycker att d e lite konstigt att Sverige e d ända landet som har en förmåga att stå över EUs regler istort sätt alla frågor.. Vi e ju med i EU och ska rätta oss efter vad som gäller fö Europa.. Vattenskotrar e väll d senaste som har blivigt förbjudet pga detta varför vet jag ej tycke alla dessa små snurre båtar stör betyderligt mer än några vattenskotrar.. Men men..

 

Ända sättet att råda bot på d såkallade (I mina ögon påhittade) buset som I Media värkar förekomma till sjöss är att få igenom någon form av åldersbegränsning för snabba motorbåtar.. Samt ha tätare kontroller.. Spelar väll ingen roll hur många körkort man har om man helt saknar omdömme och är full som en spruta...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen LÄS ordentligt.

1. Om det ska införas register och körkort, utöka först kontrollmöjligheterna så att det följs upp.

 

Då är vi väl överens då. Bra bra, godnatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är många som förespråkar för ett körkort...sen kommer resten som ett brev på posten .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är d inte lite befängt att förspråka något som inte går och som inte kommer att gå att kontrolera??? Återigen är d pengar som saknas.. Man tar ju resurser från sjöpolisen för att fylla ut med på landsidan. D blir mindre och mindre sjöpoliser och kbv are... Och återigen är problemet så stort till sjöss då?? Jag upplever d iaf inte så...

 

D är betyderligt mer motiverat att polisen ängnarsig åt mord och liknande som är av mycket större vikt än någon som kanske höll 8 knop på ett område begränsat till 5.. D kan nog dom allra flesta hålla med om.. För att kunna få fler sjöpoliser till sjöss måste staten skuta till pengar..

 

Men d tänker dom inte göra, dom litar blint på att om alla har körkort så så löser sig problemet självt och inga sjöpoliser behövs..

 

Se på hur d var förr då fans d massor av sjöpoliser, brandbåtar, kbv båtar, läkarbåtar osv.... Idag är allt detta borta En ensam polisbåt ska täcka ett enormt stort område.. Man får helt enkelt prioritera, buset på sjön är av så liten och obetyderlig art att detta har låg prio och pågår bara under ett par månader.. Jag håller med till fullo, bättre att lägga resurserna på mordutredningar och annat som faktiskt har en mycket högre prioritet en någon som kört lite för fort med en båt eller åkt vattenskoter i någon vik.. Lite roligt ändå d e förbjudet att köra vattenskoter i vikarna men Gummibåt med 30 hk går  utmärkt. Va e d för jävla idiot regel??? Anser att en propeller är  betyderligt farligare än en vattenstråle.. Och d kan nog dom flesta utom Miljömupparna hålla med om.

 

Återigen och nu ställer jag frågan så här Om d inte blir fler sjöpoliser då är ni fortfarande lika positva till reg och körkort???

 

Jag anser att något som inte kan kontroleras är förkasstligt och onödigt.. Ett projet måste följas upp d går inte bara att släpp allt när en ny regel kommit till.. Det måste kontroleras och d kommer d inte att göras i detta fall.. Buset kommer att finnas där och d är ingeting att bry sig om för d finns överallt i alla miljöer..

 

D går inte att övervaka varje kvadratmeter vattenyta. Och vem säger att d är vi svenskar som skulle vara D Såkallade buset på Sjön?? Kan lika gärna va Norskar, Tyskar Finnar, Engelsmän, Tja vem fan som hellst.. Därför e jag skeptisk till att en vecka på skolbänken för sveriges båtförare skulle resultera i ett totalt problemlöst samhälle..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anledningen till att vattenskotrar är förbjudna i grunda vikar är att jetstrålen, river upp/suger upp botten. En 30hk propeller gör betydligt mycket mindre skada en än jetstråle från en vattenskotrar med runt 200hk.

Oftast går inte gummibåten annat än att puttra runt med heller om de är grunt, vattenskoterna däremot kan man åka på ganska friskt med bara man vågar och vet var stenarna finns.

 

Antar att du har ganska liten erfarenhet av jetaggregat eftersom du skrev sådär, lovar dej att det påverkar botten mer än man tror.

 

Det är fakta, sen om det är rätt eller fel att förbjuda vattenskotrar det bryr jag mej inte om. Samma där, vem kan ta dom och vem kontrollerar det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ursäkta, men det är inte bara jetstrålar som förstör botten eller lekplatserna för fisk. Det finns nästan inte plats för fiskrom överhuvudtaget i mälaren och det beror inte på sjöskotern. Utan all båt-trafik. Varför måste alltid Sverige gå i brächen, när det gäller allt.

Är vi så jäkla bra. Kan det bero på att vi tycker vi är förmer än alla andra?

...Är det inte dags att kolla om andra kanske har em annan uppfattning om saker. Visst är det, eller förekommer det miljöförstöring. Men härregud SVERIGE är en liten prick!!!

OBS!

Vi behöver inget körkort, ej heller något register.

Försäkringsbolagen har båtarna registrerade.

/U

Ps Jag förstod knappt själv vad jag skrev Ds :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en sak till förutom pengar (skatt)

 

 

Jo det är att som tjänsteman måste man visa att man gör något annars blir man bortplockad.

 

Att införa att båtkörkort annses säker som mycket kraftfullt gjort och då får ma även en klapp på axeln och löneförhöjning.

 

 

Läs gärna mitt inlägg om Myter http://www.maringuiden.se/forum/;thread=136983&highlight=olyckor

 

Ur det inlägget.

 

Statistiken för 2006 var inte klar ännu men man beräknade 33 personer. En jämförelse var att 1974 omkom 120 personer.

(Källa Båtnytt nr 11 2006)

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet precis hur ett jetaggregat fungerar d va inte miljöförstörning jag syftade på i mitt inlägg.. Utan säkerheten till sjöss. Att småungar kör nära stränder och i vikar med sina gummibåtar på fullvarv där folk badar och simmar är en mycket större fara för människoliv än en vattenskoter med jetstråle som oftast körs av äldre förmågor än 6år..

 

Och antalet små snurrebåtar e betyderligt större än vattenskotrar.. d finns i våran hamn mycket få vattenskotrar kanske 1 eller möjligt vis 2... Nästan alla andra båtar med längd över 7m har en liten snurrejolle på badbryggan eller hängandes i dävertar i aktern ... Behövs ju inte stora motorn för att en propeller ska kunna göra ett stort jack iryggen på någon...  

 

En vattenskoter har ett såpas litet aggregat att detta inte gör så stor skada på annat än Miljömuppars självförtroende... De ju inte Stena line med dubbla turbiner och jetaggs stora som lastbilar som är ute och fräser i vikarna... Många vattenskotrar dom flesta tillämpar oxå 4-takts principen vilket oftast inte dom små snurrebåtarna gör.. Och således är dom miljövänliga på sitt sätt...

 

Sedan så är d lite korrkat att förbjuda vattenskotrar när andra båtar kan och får köra med jetdrift.. D finns många båtar på marknaden i dag som har vattenjet aggregat istället för Aquadrev... Hade jag pengarna så hade jag oxå skaffat d... Mycket bättre än drev.. Vet av egen erfaren het då jag nu även provkört en Jet båt..

 

D finns många små jetbåtar som fortfarande e tillåtna och vissa har tilloch med identiska aggregat med vattenskotrarna... Kan inte se något logiskt i detta över huvudtaget och d lär ju inte bli någon större vinst för miljön och havet då d e tillåtet att köra med vattenskoter i övriga världen.. 

 

!!!MVH REXCO!!!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att det är inte på grund av risken att skada någon som vattenskotrar i vikar har förbjudits.

 

Förläng vattenskotern så är det bara att åka, då räknas den som båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vattenskoterns laglighet kanske skulle debatteras under en ny tråd?

 

Båtkörkortet anser jag som något positivt då det finns så  mycket folk där ute som inte har den minsta susning om sjöreglerna men ändå kör ganska stora båtar. Mötte i somras i ett trångt sund en snipa på kanske 8 meter som kör på vänster sida, medan bakomvarandde korrekt kör på höger sida, jag girar över så  långt till mitt höger (styrbord) som det går men han flyttar ändå inte på sig. Han skriker åt mig att jag skulle flytta mig för min båt var mycket mindre!! (djupet var inga problem och han hade gott om plats att köra på rätt sida. Nautisk komptetenskrav Skall vara krav så undviks sådana här situationer. 

 OM en lag som behandlar detta skall införas hoppas jag dock att det inte är landkrabbor till politiker som stiftar den utan att ha konsulterat vanligt båtfolk. Finns nog annars en risk att de  endast ser båtliv som åkande i snabba daycruisers i Stockholmsregionen (vilka jag för övrigt tycker är självklart att skall framföras av någon med nautisk kompetens). Man får då se till att man från körkortskravet undantar ex segling i små jollar ex optimistjollar,e-jollar och lasrar annars skulle detta ställa till stora problem för seglingssporten på sikt.  Man Bör ävenundanta ex små snurrebåtar som inte planar, denna typ av båtar körs ju ändå sällan några längre sträckor i farleden , dessutom är dessa båtar en slags båtförarskola för många yngre och inkörsporten till båtlivet. körkorskrav för dessa skulle innnebära katastrof för återväxten till sjöss.

Avslutningsvis kan man tillägga att vi båtägare måste vara på alerten när politikerna tänker fatta beslut och påverka, annars finns det risk för någon vansinnig kalleanka lag som kan innebära katastrof eller anarki till sjöss.

 

Och PS GE FAN I BÅTREGISTRET!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...