Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stevemedselcon

Båtkörkort

Rekommendera Poster

Hade precis kopierat länken och skulle göra ett inlägg...

Men du var några minuter före!

 

Åsikter?

 

 

Senast ändrad av ralle | 08 mars 2007 | 09:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är JÄTTEFINURLIGT med ett båtregister! Gud vad svårt att ta bort klistermärkena med nummer och bokstäver när den stulna båten skall säljas i ett annat land... Om inte motornummer som är stansade i metallen hindrar att grejorna blir stulna, hur skall då en påklistrad märkning göra det?

9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tja... Staten har ju sneglat länge på båtägare, tänk vad bra med total koll även på båtägarna.Alla vet , även staten, att införs ett båtregister så är det bara en tidsfråga innan skatter och andra avgifter kommer att dugga tätt.. gällande båtkörkortet så är det väl redan nu vissa krav på kompetens gällande båtar över viss längd samt att förar intyg redan utfärdas eller??

 

Så passa på att njuta av denna sommar , nästa sommar kommer väl Kustbevakningen att göra körkortskontroller också ihop med laser ,nästa steg kommer väl att bli att skattmasen och KFM samkör med KBV... alla vet ju att det dyrt med båt.... så då måste väl en massa skatt vara undanhållen ( Obs ironi)..

 

Affe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


KBV ja...sorgligt när jag såg dom i somras...en av dom gick iland på en holme o låg o smög i en buske med lasern....har verkligen inte KBV och polisen annat att sysselsätta sig med än att jaga svensson vad gäller hastigheter på sjön o på land?

 

Själv gav jag polisen en kasse med prylar i vid jul som dom skulle kolla fingeravtryck på då ngn hade roat sig med att förstöra min båt och som jag skulle få tillbaka....nu är det inte en jävel som vet vart dom grejorna är nånstans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Måste man registrera båten då, kan man inte köra oreggat? Eller regga den i Norga eller nå´ t. Måste finnas massor att göra som man kan använda sig av om man inte vill finna i nå´ t register. Eller är jag helt fel ute?

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen svårt att förstå varför så många anser det legitimt att särbehandla båtar i jämförelse med andra fordonstyper? Bil behöver vi viss kompetens (åtminstone ett intyg som säger att vi har den) för att få framföra, likaså terrängfordon såsom snöskoter, traktorer etc. Dessa fordon vara registrerade.

 

Jag tycker att det är självklart att samma krav ska ställas på båtlivet. En form av båtkörkort och ett fungerande register vore utmärkt. Självklart löser det inte alla problem, lika lite som att bilkörkort garanterar att alla som framför en bil kör bra. Men det skulle definitivt förbättra sjövettet rent generellt. 

 

Klisterdekaler med registreringsuppgifter är kanske inte den optimala lösningen, men det är ett praktiskt problem snarare än ett principiellt. Ett fungerande registreringssystem för båtar går självklart att få till stånd.

 

Ingen kan heller hävda att motorbåtar har en positiv inverkan på miljön och har vi en skatt av miljöskäl på bilar är det inte mer än rimligt att så även blir fallet för båtar. Förvisso är biltrafiken mer omfattande än båttrafiken, och behoven av miljöbeskattning är måhända större där. Å andra sidan tycker jag inte det är något principiellt fel i att miljöbeskatta båtar förutsatt att även bilar, terrängfordon etc. miljöbeskattas.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åhhh vad bra.. en extra miljöskatt också... men det är ju klart med ett båtregister så blir det ju lättare att debitera 20.gif\.. och skulle statens kista behöva fyllas på så kan man ju alltid höja skatten på båtarna.. kanske till och med en trängselskatt runt de större städerna för båtar.. det finns ju redan ett system gällande nautisk kompetens varför inte bara se till att det efterlevs istället för att ytterligare göra alllt så förbannat byråkratiskt..

 

Vem skall utbilda???

 

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Den enda friheten vi har kvar?

Nej visst registrera alla båtar, varför inte sätta upp kameror på varenda holme när man ändå är i farten? Sen visst, mer skatt. Man ska ju ta bort tv-avgiften och har lagt in förslag om dator-avgift. Plotteravgift har man inte kommit på än, men lugn, det kommer.

Nä, tvångsregistrering blir bra och fängelse om man inte registrerar varenda pryl man har.

Vad trött man blir!

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först flaggades handelsflottan ut... nu är det väl dax för fritidsflottan att göra samma sak... Åland kanske?? eller Estland..

 

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Affe44>>

 

Miljöskatten är knappast var kärnfrågan i det.

 

Jag är inte själv särskilt intresserad av att betala mer i skatt, och hör dessutom till den kategori av båtägare som skulle drabbas ganska hårt av en sådan. Jag ifrågasätter dock att båtar ska särbehandlas jämfört med andra motorfordon. Ska vi överhuvudtaget ha miljöskatter ser jag inget problem med att det tillämpas konsekvent. Är man mot dem bör man istället lägga krutet på att debattera deras vara eller icke vara på ett generellt plan.

 

Det system som finns är slappt. Vem som helst kan framföra en båt i 50 knop utan något som helst intyg eller praktik. Frågan är varför det ska vara möjligt när man samtidigt behöver ett förarbevis för att framföra en traktor i 30 km/h? Jag ser inte logiken.

 

Varför skulle det vara ett problem med vilka som ska utbilda? Det kan inte vara ett större problem än att utbilda folk att köra bil.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mariage,

På vilket sätt skulle ett båtkörkort eller ett register påverka din frihet på sjön menar du? Personligen uppfattar jag känslan av att vara ute i båt på sjön som frihetskänsln; inte vetskapen om att den är oregistrerad.

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du faktiskt fel Asperyd.  Vi har inte alls skatt på bilar av miljöskäl, inte av något annat skäl heller.  Faktum är att du får äga hur många bilar du vill utan att betala skatt.  Men vill du köra dem på våra vägar så måste du betala vägskatt.  Skatt betalas i Sverige på fast egendom, inte på lösöre dit båtar, golfklubbor, bilar, badbollar mm. räknas.  Att man skulle få till en grundlagsändring så att lösöresbeskattning blev möjlig verkar inte troligt.  Själv är jag inte främmande för ett register, men inte av den anledingen att det skulle vara lättare att hitta stulna båtar.  Utan mer för att kunna identifiera den jäveln som brakade förbi båtklubben i 40 knop på fem meters avstånd för femtitolfte gången, och sänka den fan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Frihetskänslan för mig består i att ingen om jag inte vill vet att jag har båt, ingen jäkel och allra minst staten skall ha koll på mig om jag inte själv vill... redan idag diskuteras det om att alla nya bilar skall vara spårbara från 2008 , för vår egen skull så klart, så för vårt eget bästa borde väl då även båtar ingå...eller??

 

Jag är ruskigt trött på detta kontrollsamhälle.. men alla är vi olika

 

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har du rätt. Men visst beräknas väl ändå skatten på bilar efter utsläpp? Men oavsett vilket så tycker jag att vi hamnar utanför principfrågan som sådan: reglerna för båtar kan naturligtvis utformas på motsvarande vis, d.v.s. du får äga en båt utan att skatta förutsatt att du inte kör den. Men återigen så vill jag poängtera att inte jag heller är en älskare av skatter och gärna slipper dem.

 

Håller f.ö. med dig om att det användningsområde som du nämner är minst lika lockande som det faktum att det eventuellt kan hjälpa till med att spåra stulna båtar.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle skattmasen ändå inte få in några pengar från vår båtklubb.  Många bryggseglare därsmiley-wink.gif\  Ibland undrar man över varför folk har båtar.  Sjösättning på våren och torrsättning på hösten, däremellan ingenting.  Inte ens titta till båten en enda gång.  Men det är väl för att kunna berätta för grannen att man har båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage


Mariage,

På vilket sätt skulle ett båtkörkort eller ett register påverka din frihet på sjön menar du? Personligen uppfattar jag känslan av att vara ute i båt på sjön som frihetskänsln; inte vetskapen om att den är oregistrerad.

// Johan 

Den skulle påverka mig på så sätt att, inget längre är heligt.

Jag menar, visst kompetensintyg ska man ju redan ha och det är bra för det behövs men varför betala en gång till för ett register som vi en gång redan har gjort, förra gången klarade man inte av att hålla registret. Vad säger att man ska kunna det nu? Med ett register så blir det skatt, ingen kan på fullaste allvar tro att registerhållningen kommer att skötas gratis. Miljöaspekten, följer du inte med?

Ta det farliga bottenfärgen som exempel, det måste vara enormt mycket bättre som det är idag med bottenfärger som alla tvättar av på land på höstarna. Stränderna är i alla kulörer. Sverige har dom högsta miljöavgifterna i världen och visst mer miljöavgifter blir bra. När det gått så långt att inte en enda svenson har råd att ha båt längre, så kan vi ju sätta upp kiosker efter stränderna så tyskarna t.ex kan handla nästan utan att gå i land. Och det finns så mycket mer possetivt som kommer i spåren, vi kan bli sopspioner eller vad ska man kalla det på sjön? Färg spioner, då kan vi tjalla på varandra och skratta i mjugg och ha ett underbart liv.

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag njuter inte heller av att bli registrerad på alla möjliga tänkbara sätt. Jag frågar mig bara varför båtfolk ska särbehandlas. Frågan måste upp på en principell nivå istället tycker jag. Min uppfattning är iaf att vi bör vara konsekventa; registrerar vi t.ex. bilar och snöskotrar bör vi också registrera båtar.

 

// Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Den skulle påverka mig på så sätt att, inget längre är heligt.

Jag menar, visst kompetensintyg ska man ju redan ha och det är bra för det behövs men varför betala en gång till för ett register som vi en gång redan har gjort, förra gången klarade man inte av att hålla registret. Vad säger att man ska kunna det nu? Med ett register så blir det skatt, ingen kan på fullaste allvar tro att registerhållningen kommer att skötas gratis. Miljöaspekten, följer du inte med?

Ta det farliga bottenfärgen som exempel, det måste vara enormt mycket bättre som det är idag med bottenfärger som alla tvättar av på land på höstarna. Stränderna är i alla kulörer. Sverige har dom högsta miljöavgifterna i världen och visst mer miljöavgifter blir bra. När det gått så långt att inte en enda svenson har råd att ha båt längre, så kan vi ju sätta upp kiosker efter stränderna så tyskarna t.ex kan handla nästan utan att gå i land. Och det finns så mycket mer possetivt som kommer i spåren, vi kan bli sopspioner eller vad ska man kalla det på sjön? Färg spioner, då kan vi tjalla på varandra och skratta i mjugg och ha ett underbart liv.

/Urban

 

Hej Urban,

Jag förstår vad du menar. Jag vill inte heller att båtar ska bli en lyxvara som bara rika svenskar har råd med, och jag vill definitivt inte ha en über-kommersialiserad kust och skärgård. Jag ifrågasätter enbart varför båtlivet ska särbehandlas.

 

 

jag tycker att ett båtkörkort/intyg är en viktigatre fråga. I dagsläget behövs ju bara för båtar som uppfyller vissa krav. För en sådan båt som t.ex. jag har behövs inget, trots att den gör närmare 50 knop och kan resultera i allvarliga olyckor om man framför den fel. Det tycker jag är felaktigt och ser gärna hårdare regler, framförallt för höghastighetsbåtar.

 

// Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med.... varför bör vi vara konsekventa?? Konsekvensen borde i stället vara att vi inte skall ha ett nytt register, den kostnaden kommer ju att vältras över på båtägarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det här körkortet kommer att krångla till det lite.

Vill man tex. åka lite vattenskidor så får bara den som har körkort köra båten. Det innebär då att jag får köra båten hela tiden om inte tex. svågern har tagit körkort men kört båtar i många år.

 

Men delvis kan jag tycka att det är bra med ett körkort.

Bara vi inte får betala en massa båtskatt till slut.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missar en väsentlig del när du pratar om att motorbåtar inte betalar skatt.

Motorbåtar betalar skatt via bensinen precis som bilar, skillnaden i fordonsskatt kontra en eventuell båtskatt är att vägskatten för bilar är avsedd för vägnätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag vet inte, lite ot antagligen.

Men näs S hade makten så skulle allt köras i den omtalade kvarnen.

Det tog lite längre tid. Processen, sno åt dig vad du kan. Den har borgarna kopierat och kör nu för fullt.

Visst, fortsätt att strö salt i såren som sossarna skapat och gör djupare och fler sår på/i landet.

Man säljer ut landet, köper det till sig själv och beskattar oss till döds.

Nej, jag hänger inte med längre.

Fan, om man vore rik ändå. Kanske man inte hade behövt bry sig.

Viktigaste just nu i Sverige enl. tidningarna är ju, vem vinner nå´ n jäkla sångtävling, danstävling eller vad tjänar din granne?

Nej, sluta upp med att kommentera register osv för det är ingen som bryr sig ändå.

Det blir nog bra!

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite synd att den gamla hederliga låt alla lida för några fås uppträdande skall anammas.

Det blir för jobbigt att angripa problemet där det finns så därför läggs pålagor på alla istället.

 

BÅTKÖRKORT!??? Dom flesta båtägare och båtförare har redan nautisk kompetens, självlärd eller utbildad, och förmåga att framföra sin båt på ett bra, säkert och hänsynsfullt sätt oavsett hastighet.

 

På något sätt ligger det i sakens natur att vilja veta vad man gör och försöka bli så bra som möjligt.

Många har kört båt sedan barnsben, lärt sig av mamma & pappa eller gjort sina egna misstag.

 

MEN! så finns det några som av olika anledningar struntar i allt som har med säkerhet, hänsyn och vett&etikett att göra.

 

Farten har inte så mycket med problemet att göra, farten späder på konsekvenserna en hel del, det skall man ha klart för sig.

Men problemet finns där oavsett om det seglas eller körs motorbåt i över 50 knop.

 

Problemen finns överallt i vårt samhälle, våldet ökar, fyllan ökar, brotten ökar, mm, mm och konsekvenserna för detta ökar, men inte för orsaken till problemet eller gärningsmännen, utan som alltid, bara för oss alla andra helt vanliga människor.

Jag är övertygad om att problemen på sjön har sitt ursprung i samma problemställning.

Frågan är om dessa problem verkligen försvinner för att man inför ett körkort, det körs utan körkort, på fyllan och för fort på vägen också.

 

Det blir bara mer jobb och mer kostnader för oss som ändå sköter sig, vi knyter handen i fickan och ser till att skaffa ett båtkörkort, vi låter ändå barnen köra ibland (fast nu blir vi kriminella) vi vet ju inte om konstapel haffa står där och lurar någonstans.

Var så säkra! det är vi som blir haffade eftersom vi är många och om bara några få av oss ibland missar någon knop här eller där så är det ändå många att sätta fast för det.

 

Jag blir ledsen över att jag och många med mig skall behöva lida för att några få tycker sig kunna härja hur som helst.

 

USCH!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Om det ska införas register och körkort, utöka först kontrollmöjligheterna så att det följs upp.

2. Inför körkort för båtar över en viss hastighet och storlek.

3. Skatt räcker bra som de är me skatten på bensinen.

4. Ett register är bra sålänge det inte medför skatt osv.

 

Detta skulle lea till ökad säkerhet och medvetenhet till sjöss.

 

Vad är ni rädda för?

 

Har ni inget att dölja så är det väl lugnt?

 

Det kanske kostar ett par tusen för kortet, det kan det väl vara värt?

 

Hur mycket har i betalat för era körkort till bilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtskatten kommer som ett brev på posten om det blir ett båtkörkort med register och hela köret.

Dom som ska hålla i det ska väl förmodligen ha lön, och förmodligen inte den lilla lönen direkt.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jo det är så det blir och vi vanliga sväljer allt, går till posten och betalar.

Egentligen borde man få dra av hela skatten för att det är löner vi betalar för.

/U

Ps. Borde vi inte vara lite av fransoser, alltså visa att vi inte finner oss i vad som helst.

Ex. Samla alla båtar i Sthlms innerstad och parkera så att inga fartyg kommer in eller ut. Efter en sommar, så kommer dom att be oss ta emot gratis bränsle bara vi flyttar oss.

Det finns massor vi kan göra men ingen vill väl, utan som vanligt finner vi oss och snålar ännu mer. Fortsätter gnälla som vi är så bra på. Och fortsätter lösa världsproblemen på fredagskvällarna.

Fan ??? är vi verkligen sådana? Vart tog vikingarna vägen? Ds

 

Senast ändrad av Mariage | 08 mars 2007 | 14:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla domedagsprofeter. Ta det lilla lugna nu. Vi har ju inte sett ett spår avnågot regerings/riksdagsbeslut om båtkörkort ännu. Statsapparaten är ju inte den snabbaste apparaten heller, så snälla, ta det liiite manãna nu va!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Nej det är klart att vi inte har.

Men vi måste  väl reagera innan?

Så här står det i länken överst bl.a

 

Båtkörkortet ska finnas i två olika­ typer, kommer utredningen att föreslå. Dels införs ett körkort för båtar som är 7 meter långa och/eller går fortare än 10 knop. Dessutom införs ett höghastighetskort för båtar som går fortare än 25 knop. För den första typen av körkort finns en åldersgräns på 15 år och höghastighetskortet tillåts ingen skaffa före 18 års ålder.

 

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...