Gå till innehåll
fredag 09 januari 2026
westgard

b31 till lång färd

Rekommendera Poster

Jag har en b31 och undrar om det finns nån som är ute på långtur med en sån båt,har själv tänkt rusta min båt för långtur,vad är viktig att tänka på....

post-5456-1394234935,2915_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom Oceanseglingsklubben har vi 850 medlemmar och ingen har angivit att de har en B31. Så det är definitivt ingen populär båt för långfärdssegling.

Det betyder givetvis inte att den är dålig, bara att den inte är vanlig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar varför ingen på OSK har en B31. Svårt att se varför, om man nu bortser från att den är litet trång för sin längd, man kan diskutera rattstyrningen och att riggen inte är den mest praktiska. Men dessa fel delar ju B31 med mängder av andra båtar som går på långfärd.

Nej, jag kan inte se någon direkt nackdel med båten. Du har ju redan båten, vet dess svagheter och vad som kanske behöver fixas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Av det yttre att dömas, krovets form, det djupa v-formen och den starka roderinfattningen, ser den ut att vara en fin långfärdsbåt på dom stora haven !!!! 

B31 är inte så snabb mot moderna skrovformer, men är säkert desstomer trygg och stabil på världshaven.

Djupt v-form skrov går ochså mjukt i hög sjö !

Ehtersom båten är förmodligen från början av 70-tal, bör mann kolla alla viktiga detaljer, röstjärnsinfattningarna och ochså riggen, med dess stående och löpande wire o. tåg.

Kolla ochså roderstocken, dess lager och skädda !

Vet inte om du har roderkult eller ratt, om så dess wirar och block !

Motorn kanske är en Yanmar 1GM, sjövattenskyld, men gjör säkert tjänst minst 10 år till, efter nogrann översikt (rensning av kylvattenskanaler !)

Man hittar mycket på nätet om man söker på B31

bla.detta:

http://groups.msn.com/svenskb31grupp

Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 15:53

post-7154-1394234935,3881_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fler fråger Autopilot har jag men behöver jag ett vindroder ochså???Vind generator eller solseller???Tacksam för alla synpunkter från alla som har förslag på förbettringar till min b31,,Jag tänkte montera in en Origo spis (ugn)låter det vettigt???och en POD värmare???Kom med synpunkter,vill inte ha gas ombord... 

post-5456-1394234935,9991_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan man svarar på dina frågor kanske du skulle berätta vart du är på väg. Långtur är ett ganska diffust begrepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag ska vara lite mera konkret,I första hand så vill jag att båten ska kunna Fungera säkert för Utsjö segling,Har planer på en tur till Medelhavet :inte kanalvägen:och dom Grekiska öarna,vill kunna leva och bo i båten under en längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vindgenerator kontra solceller?

Jag skulle välja solceller för att när man ligger still lägger man sig i lä om möjligt. I Medelhavet är den allmänna uppfattningen om vindarna att antingen blåser det för mycket eller för lite.

Du vill inte ha gas i båten. De flesta medelhavsseglarna använder Campinggas på 3 kg flaskor. Innan du köper en Origospis kolla om det överhuvudtaget går att få tag i bränsle till den i medelhavsregionen.

Jag tycker att du skall gå med i Medelhavsseglarna, de har säkert en massa information du kan ha nytta av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solceller. Du väljer oftast att ankra i lä och vid segling med vindar akter om tvärs funkar vindgeneratorer dåligt. Och de som är någotsånär effektiva väsnas!

Varför inte gaskök? Camping Gaz är visserligen dyr, men finns överallt. Ta med en 230 volts vattenkokare och en liten spisplatta som du använder när du ligger i marina och ändå betalar för strömmen.

Hur det är att finna rätt sorts sprit till Origoköket i utlandet vet jag inte. Men jag skulle kolla nog först om jag vore du. Det finns inget mer frustrerande än att ägna massa tid åt att jaga sådant som borde vara självklart.

POD kräver lysfotogen. Svårt att få tag på. Välj något dieselbaserat istället.

Välj en bra, överdimensionerad autopilot före vindroder och ha en stor batteribank och ordentlig generator med bra laddningsregulator på motorn.  Man går mycket mer för motor än man tror, särskilt i Medelhavet. Vindroder är bra vid långa havs- eller oceankorsningar, inte vid kustsegling som det mest blir för dig.

Som exempel hade jag sällskap med en båt under 10 månader från Nordsjön till Marocco som hade både autopilot och vindroder. Under hela denna sträcka använde de vindrodret vid ett tillfälle (!), under en enda dagsetapp. Övrig tid gick de för autopilot. Vindrodret var helt enkelt för meckigt, man ändrad kursen för ofta och vinden var för ostadig.

Dom ångrade att de köpte ett dyrt vindroder och jag ångrade mitt dyra vindkraftverk...

post-14806-1394234936,9592_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar för alla bra svar på mitt inlägg,hur vet man hur kraftiga röstjärn infestningar som behövs??Länspumpar en man. och en el. Bör man ha fler??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställer mig undrande till röstjärnen - varför vill du byta dem? Jag tror nog (alltså utan att veta) att de nog är tillräckligt starka - om inte skotten där de är fästa är skadade av fukt eller så.

Kolla hellre den stående riggen - är alla vant och stag äldre än ca 10 år - byt dem.

En annan viktig sak enligt min mening är hur du kan reva båten. En stor rullgenua som är inrullad till 75 % är inget att förlita sig på när och om du drabbas av riktigt hårt väder!

Kika på en lösning med stormfock, helst på ett löstagbart inre förstag, eller möjligen lösfotad eller en variant som hissas utanpå den befintliga rullegenuan. Därtill ett riktigt djupt rev på storen.

Angående pumpar - det är väl som eldsläckare, kan man få för många? Men det är ju ingen mening att ha en massa manuella pumpar om man t.ex bara är två ombord! Satsa då hellre på ytterligare en riktigt stor eldriven. Eller en sådan pump som sitter permanent på propelleraxeln.

Gör en ordentlig koll av samtliga genomföringar - där har du främsta anledningen till vatteninträngning.

Livflotte antar jag du har och en EPIRB är inte fel. De är ju ganska billiga numera!

Ordentliga ankardon med kätting och spel är ett måste och en jolle. Marinorna är skitdyra, framför allt från Italien och västerut.

VHF och Navtex är nästan ett måste och NASA Weatherman är guld värd!

Soltält över sittbrunnen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fåljd fråga är Navtex och NASA Weatherman dyrt att använda??Läste i PB.att det går att vara ute på nätet via Kortvågsradio(Pactor modem)

post-5456-1394234940,5056_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bägge är gratistjänster.

Internet vi kortvåg vet jag inte mycket om. Det är väldigt långsamt och lämpar sig bara för text och väldigt enkel grafik.

Min erfarenhet är många marinor har ett gratis, eller billigt nätverk du kan hänga på och att i varje håla finns det internetcafeér som är billiga.

Med Navtex och Weatherman får du väder för europeiska vatten i upp till 5-dygn och jag tyckte det räckte gott i kombination med internetcafeér.

En del info om västeruropa/västra Medelhavet hittar du på min hemsida www.eilean.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navtex och Weatherman är väderrapporter som är gratis om du har rätt utrustning.

Du kommer inte ut på nätet med ett Pactormodem men du kan skicka och ta emot mail för en 250$ om året. Gratis om du är radioamatör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för snabba och bra svar..Navtex och Weatherman är det 2 olika sorters rodio eller fungerar dom till sammans på samma aparat?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte varit längre en till Högbonden från Ö-vik sett och där imellan fungerar mobilen,men nu när jag köpt båten jag drömt om så vill man vidga sina vyer!!!!!

post-5456-1394234940,5617_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.nasamarine.com/Navtex/weatherman.html

http://www.nasamarine.com/Navtex/clippernavtex.html

Nevtex ger dig 24-timmars väderprognoser, navigationsvarningar m.m. på engelska med täckning i hela världen och upp till 100-200 sjömil från kusten.

Weatherman ger dig europieskt sjöväder (från Nordkap i norr via Atlantkusten, Nordsjön,  Östersjön ner till Kanarieöarna samt Medel- och Svarta havet) från Deutsche Wetterdienst (Tysklands motsvarighet till SMHI) med 24-, 48 samt 120-timmarsprognaoser, minst 2 ggr/dygnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycke för dom länkarna som kom sitter just nu i Åre med en taskig uppkopling så jag återkommer när jag har en riktig linje ut,DGPRS så det går inte fort just nu,TACKAR så mycke för all info. som jag får i detta ämne,Om någon på denna tråd har vägarna förbi Åre och vill ha en tur  i en Tandem skärm så bjuder jag på det....Välkommen

post-5456-1394234940,9202_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst zigge67

Vad jag vet är det flera B31or som har varit till västindien och tillbaka. Bara för att de inte är med i OSK betyder inte att det inte finns långseglare.
Har haft en B31a för länge sedan och vi var helnöjde med dess sjöegenskaper. Det längsta vi seglade var i och för sig bara mellan Sundsvall-Stockholm och Sundsvall-Övik. Våran båt hade inte fallen nerdragna till sittbrunnen, vilket inte är så bra vid långseglingar. Rattstyrningen gillade vi, men sittbrunnen är lite liten (Vilket är bra på långseglingar i säkerhets synpunkt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen finns det för nuvarande 3 st B31:or som seglar runt.

B 31:an byggdes för oceangående, med bl.a. kraftiga röstjärn, kölinfästning mm. En välbyggd B 31 där byggaren följde bygganvisningarna

(skrovet byggdes av varv)är en mycket säker o trygg båt.

Ett antal båtar byggdes dock med för liten kölvikt, skall vara ca 1700kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...