Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Zune

Ekolod vrakfiske

Rekommendera Poster


Hej! Jag undrar hur pass bra ekolod man behöver för att lokalisera vrak som man har ugnefärlig position på. Djup ca 40m. Räcker det med ett för 1000-2000 kr eller är det bara skräp? Vilka funktioner bör man ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det räcker nog med ett för 1500:- Har inte provat mitt på 40m men i slamig insjö kan man lätt se var enda gren och sten på botten sen syns olika kurvor för hur fast botten är dvs den ser igenom slamlagren även språngskickten teckanas upp. funktion du ska ha är flera gråskalor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte mycket om priser och sånt. Tänk på att givarens ljudpuls för att mäta djupet är konisk, jag tror att de billigare loden har en givarvinkel på runt 20 grader, då får bottenytan som lodet ser en diameter på ca: 4 meter redan vid 5-6 meters djup. Då kan man ligga ganska mycket vid sidan av om det är ett mindre vrak som ska hittas på 40 meters djup, fastän man ser det på lodet! På dyrare lod med snävare givarvinkel blir oftast givaren stor och klumpig och lämpar sig därför bättre på större båtar.

 

Räkna med att få leta länge om Du bara har en ungefärlig position! Även om du har fått en exakt position av någon annan kan det ta tid att hitta! Kryssa systematiskt fram och tillbaka, helst med hjälp av plotter, så kommer Du nog att hitta även med ett billigare lod.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Det billigaste ekolodet får du för ca 1100Kr. Om den är bra för detta vet jag inte.

 

Det finnes inga ekolod som direkt talar om för dig att här finns ett vrak

Ett bra skrivande, professionelt ekolod att scanna havsbottnet, kosta många tusentals skjurtor och byxor !!

Annars kan mann nog använda sig av ett gammaldags ekolod med den roterande visningen, om man är expert på att använda detta. Det beror ochså på bottenpeskaffenheten att kunna utskillja vad som är vrakdelar. Trä, metall och vrakets storlek och hur djupt den har begravt sig i botten !

40 meter är ochså en gräns för trycklufts/amatör dykare att dyka ner till detta vrak !!

post-7154-1394234923,2137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

garmin 140. http://www.garmin.com/products/ff140/

 

Räcker gott kolla länken den har även zoom funktion, har detta själv och är mycket nöjd lodet är mycket snabbt och det går att åka undan rejält och ändå se botten utan att det missar något, sen har du alla larmen och finjusteringarna.

 

Ang ev vrakdyk på 40 meter i våra mörka vatten, tänk på vad du gör, förlorade en del kompisar under mina aktiva år, har även gjort sök på vrak efter förlorade dykare, inget roligt!!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade samma inlägg på ett annat forum också (www.fiskesnack.com) och fick till svar att uteffekt bör vara ca 800W RMS. Fick för övrigt väldigt bra svar där också.

Trevligt att ni verkar bry er om säkerhet och dykning för det gör jag med. Att jag skrev just 40 meter har egentligen inget med att gränsen för normal sportdykning går just där utan har mer att göra med att det vrak som jag tänker dyka på ligger på ca 40 meters djup utanför Grebbestad. Vill man dyka djupare än 40m så kan man ju göra det med, men då behöver man lite mer förberedelser än vid vanlig sportdykning och framförallt bör man använda gasblandningen trimix istället för luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har jämnfört min med kompisens phirana 20 och 20 är ett antikt lod i jämnförelse med garmin 140.

 

Mix dyk var före min tid men djupen var ändå oftast djupare än dit du ska men så har man ganska ont i kroppen idag med dåliga leder mm från ev bubblor, så ta det lungt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2.gif\ eller kan det vara så att dom var smartare förr? jag menar mycket av kanonerna etc tog dom upp direkt...sen lät dom skiten ligga kvar..så det tog inte några hundratals år...läs lite om historien du...14.gif\

 

Kunskap är ingen stor börda att bära

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som kan tipsa om var man kan hitta positioner till vrak på Västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Plotter har en jättebra hemsida med vrakpositioner. skitfiske på er/Nitro

 

Det är kanske inte så lätt att hitta till plotters hemsida här finns den http://www.fiskeiskelderviken.se/

 

ps. hoppas Plotter inte tar illa upp för att jag avslöjar hans fina sida.

 

 

Senast ändrad av Nitro | 15 februari 2007 | 07:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Den sidan ser spännande ut! Nu längtar jag ännu mer att få båten i sjön. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst -Korken-

här är lite fler vrak på västkusten och lite info ang lodets funktion

 

http://www.havsfiske.net/pos_vastkusten.htm

 

EDIT: ops vad länken ser konstig ut....? men den funkar

 

Senast ändrad av -Korken- | 15 februari 2007 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack. Det ser skithäftigt ut. Jag har fiskat lite allt möjligt men aldrig provat riktat vrakfiske. Låter spännande bara att se vraket dyka upp på ekolodet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst -Korken-

att leta upp dem och hitta dem är halva nöjet!

 

jag kan ge många mer tips i frågan, men avvaktar i väntan på att ett par andra frågetecken ska rätas ut

 

Senast ändrad av -Korken- | 16 februari 2007 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser framåt mot fler tips. Två veckor kvar tills jag ska hämta min båt i Havstenssund nu. Sen 17 ska det letas vrak. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...