Skorven 0 Postad 31 Januari , 2007 Hej! Kul att hitta den här sidan! Det verkar finnas hur mycket matnyttig kunskap som helst här! Jag och ett par polare funderar på att förvandla en riktig rishög till en grym fiskemaskin! Men... Ingen av oss har renoverat båtar förut och vet inte vilka defekter man ska titta efter. Har en hel rad frågetecken som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut =)! 1. Är det någon som känner igen märket på båten, trots att någon gått loss på den med sticksåg ? 2. Om någon sågat bort eventuellt däck och vindruta framtill, har skrovet förlorat sin vridstyvhet? I så fall kan det åtgärdas? 3. Hur lägger man nytt golv i båten? (tänkte ha ett helt platt golv ca 50 cm under relingen) 4. Vad kostar det - på en höft, att köpa ny styrpulpit och gasreglage? 5. Båten ska ev köpas loss billigt.. men vad kan man ge för denna båt, med en kanske fungerade Evinrude 50hk 60-tal? 6. Vilka fel ska man ge särskild akt på? Vi står i valet och kvalet om båten just nu. Kanske blir det för mycket jobb? Tror att ni kan hjälpa oss att fatta ett beslut! Tack / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 31 Januari , 2007 Hej,Kan ju försöka att svara på något...3. Durk läggs antingen med plywood skiva eller ex. aluminium. Se ett ex. http://www.laserhallen.com/utter/index_html.html 4. Pulpet: http://www.blocket.se/vi/10138232.htm?ca=8_s5. Kolla priserna för delarna var för sig. Motorn några tusenlappar, båten kanske likaså, beroende på storlek.6. Kolla ex. att akterspegeln inte är rutten. Titta efter plastpest, dvs många små bubblor i plastytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Januari , 2007 svar nej köp en färdig båt istället det blir billigare och utnyttja tiden till fiske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 31 Januari , 2007 Jag håller nog med ovanstående. Jag har byggt upp ett vrak en gång och vet vad det kostar och vilken tid det tar. Men visst, samtidigt var det kul att rusta upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 31 Januari , 2007 Halloj!!! Skoj att du hittade hit... Och välkommen till MG... Vill egentligen inte utala mig utan att ha sett båten och fått en egen uppfattning om vad som behöver göras.. Men några små tipps ska ni få iaf... I en sån här affär har motorn från 60-talet inget värde alls. Och är att betrakta som bonus om den fungerar som den ska.. Båten isig är svårt att säga något om utan att ha sett den med egna ögon... Men av d jag kan läsa mig till ser d ut som d kommer att gå åt mycket glasfiber och mycket hårt arbete för att överhuvudtaget få den sjövärdig... En båt som denna borde gå under kategorin Bortskänkes alt betala en symbolisk summa typ en 100ing... Durken är lättast att bygga i plywood och sedan lacka... Överbyggnad kan oxå byggas i plywood som sedan plastas och slipas.. lika så soffor mellan skotten (väggarna) inne i skrovet kan byggas i plywood och sedan lackas.. Ett tipps är att räkna på vad för prylar som går åt och hur mycket det kostar. ungefär att få båten i någurlunda skick... Sedan återstår många härliga timmar av hårt arbete med glasfiber mattor, slipning etc. Om ni alldrig har renoverat en båt så bör ni tänka extra noga innan ni gör några förhastade inköp som ni sedan kanske tröttnar på.. Som övriga talande redan har sagt så är det en fördel att köpa en färdig båt... Räkna lite på vad d kostar att få vraket i samma skick som en färdig likvärdig båt så får ni se vad ni kommer fram till... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 31 Januari , 2007 du knoparn, vad är plastpest? mycket nyfiken eftersom jag sett ett antal båtar med små små bubblor på ytan... Tacksam för svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 31 Januari , 2007 En kompis till mej håller på och renoverar upp sin gamla Bamse-båt. Det blir en mittpulpet, två nya stolar, massor av glasfiberväv och tvåkomponentepoxy. Som ny durk använde han sej av en vattenfast flak-playwood som vilar på inplastade reglar. Han har hållit på till och från under hela den varmare delen av -06 och är inte klar än. När man frågar hur det går så mumlar han bara, brukar vara lite svårt att uppfatta vad han försöker säga... Resultatet kommer nog bli bra dock. Tog nåt kort, hoppas att han inte läser detta inlägget för då får jag nog inte följa med honom och fiska lax i sommar . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 Februari , 2007 Det kan förekomma på skrovet på plastbåtar som legat i sjön mycket. Gärna sådana som är omålade under.Blir små bubblor i gelcoat:en och som är jobbigt att få bort. Sök på Google, fanns massor i ämnet. http://www.hempel.com/Internet/IneSeC.nsf/vHEMPELDOC/A8DD7A38609238DEC1256CEF003753DB?OpenDocument&1 http://www.sxk.se/tekniska/btf/skrov/sdplastp.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 1 Februari , 2007 Jag kommer ihåg att jag kollade lite på nätet i sommars efter liknande jobb, minns att jag hittade en bra länk då. Nu har jag hittat den igen . För er glädje vill jag presentera Micke och Anjas Marieholms Canberra-båt som de genomfört en nätt renovering på. http://hem.bredband.net/micklar/ Kul och intressant, håll till godo. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 Februari , 2007 Mycket bra länk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser