ChristerN 2 860 Postad 25 Januari , 2007 Hej Kollar lite på en båt med en VP AQAD41A från 1989. Ibland läser man i annonser att turbon är utbytt/uppgraderad. Det lär då bli bättre tryck och bättre förbränning. Vad kostar en sådan uppgradering? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 25 Januari , 2007 Här kan du hitta priser på utbytesturbo och uppgraderingar. http://www.gikturbo.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 860 Postad 25 Januari , 2007 Tack för det! Hittade faktiskt just nu på Drevias sida en gammal annons med Volvos turbo för 6.706:-. Kanske den gäller fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 25 Januari , 2007 Jag hade en gång en båt med sådan maskin. På den satt en KKK K26 turbo. Jag lämnade in den för renovering samt montering av kompressordel K27. Det blev faktiskt skillnad i accelerationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 25 Januari , 2007 Förra kampanjen på den s k uppgraderingsturbon hann knappt avslutas (15/12) innan VP startade om med vårkampanj...priset är som ChristerN skriver 6706 mot ordinarie kring 8000 men det tillkommer några hundra för diverse monteringssmåplock. Skillnaden mot originalvarianten är f ö att uppgraderingsturbon ska spinna upp något tidigare och därmed ge lite mer kraft på lägre varv. Toppeffekten påverkas alltså inte - är det sådan trimning man vill ha är det fristående turbomekar som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Januari , 2007 Nja! Jag vet inte ifall jag håller med inläggen där den uppgraderade turbon inte skulle ge en effektökning. Jag har själv under hösten satt in en så kallad uppgraderad eller miljöturbo. Denna skall enligt Penta ge mer luft och ifall det är så får motorn också in mer syre vilket ökar förbränningen = mer effekt. Ifall denna är märkbar eller ej vet jag inte men logiken finns ju där i alla fall. Så jag tror i alla fall att det blir både högre tryck och bättre förbränning. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Januari , 2007 Ett litet tips för er med turbo: liten turbo ger mer övertryck tidigare än en med stort flöde, detta ger jämnare vridkurva. Ex från bil världen, i min expriment jeep plockades in en xd2t motor med turbo storlek så man kunde köra näven i utloppet, senare köptes nästa motor modell och det man gjort var att sätta på en betydligt mndre turbo, skillnaden var att krafttillskottet kom redan efter tomgång från tidigare legat vid mellan fart. xd2t är i grunden samma som md 21 mm. Vill ni få på ett enkelt och bra sätt extra effekt utnyttja sjövarttnet och bygg en intercooler. I bilvärden är man nöjd när man kommer ner mot 80-60 grader på en båt borde det gå ner under 40 sträcket vilket kommer göra rejäl skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 26 Januari , 2007 Helt riktigt. Låg temp = högmättnadsgrad Litet skovelhjul = Snabb respons = positivt för effekt Stort skovelhjul = Långsam respons = positivt för vridmoment Sätt en lastbilsturbo på personbilen ska Ni få se. Från början händer ingenting, men jeklar när den börjar ladda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser