Krillan 0 Postad 23 Januari , 2007 Upptäckte att när solpanelen är bortplockad så har jag ca 2 volt backspänning eller vad man nu kallar det. Jag har ett instrument mellan solpanelen och laddregulatorn och detta visar 2 volt när panelen är borta. Vet inte om det skall vara så eller om det är fel på min regulator. Kan ju i värsta fall betyda att batterierna töms via regulatorn. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Januari , 2007 Jag sticker ut hakan eftersom det förflutit lite tid utan att någon som vet svarat. Att du har spänning över något behöver nödvändigtvis inte betyda att du har någon förbrukning. Ungefär samma sak som om att du har spänning (220- 230V) i elkontakterna hemma. Utan att du har någon förbrukare (ex lampa) på. För att få bekräftat ifall regulatorn ligger på eller inte så är det enkelt att koppla en ampmätare på 12 volts sidan. mvh/Nitro Stalltips; 1 gardera med X, förbrukningen kan vara 0,001A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 24 Januari , 2007 Vet inte riktigt vad du menar, men det står att när solpanelen är bortplockad och sedan mäter du mellan panel och regulator. Du får förklara lite bättre, om vad som är inkopplat och inte inkopplat. Är batterierna inkopplade, eller bortkopplade? Är solcellen bortkopplad eller inkopplad? Sedan nämner du att i värsta fall så kan batterierna tömmas. Måste då onekligen fråga... töms dina batterier ? Om det är så som jag förmodar, att batterierna är inkopplade, men inte solcellen och du mäter på den tomma regulatorn, så är det möjligt att du får någon form av backspänning, men ingen ström går igenom. Olika kretsar har olika uppföranden och kan därför visa upp olikartade resultat. Det bästa är som ovan beskriver, att du kopplar in ett instrument och mäter strömmen mellan regulatorn och batteriet och då som du nämner, med solpanelen bortkopplad. Skickar med en skiss över komponenter i en regulator som jag gjorde och som funkar och här kan du se strömmens väg och funktionen på regulatorn. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Januari , 2007 Det är nog bra att koppla bort regulatorn helt från batteriet över vintern. Det kan vara så att den drar lite från batteriet om man inte har solpanelen inkopplad. Better safe than sorry. Det borde inte vara något fel på regulatorn. Kanske inte någon som vet, men någon som brukar uttala sig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krillan 0 Postad 24 Januari , 2007 Kanske uttryckte mej lite oklart om pamelens bortplockad. Jag har inte panelen monterad utan det som är monterat är batterierna med direktkontakt till regulatorn. Emellan regulatorn och den i detta fallet bortplockade solpanelen har jag en vanlig hederlig voltmeter. Det är denna som visar 2 volt. Skall ta tipset och kolla upp om det går åt någon ström med hjälp av en ampermeter nu utan solpanel och kan ju även kolla upp med en övertäckt panel vad som händer.. Det är ju bara 95 dagar kvar till sjösättning så det börjar bli dags att kolla upp saker och ting.. Tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser