Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
Salen

Honda kamremsbyte

Rekommendera Poster

Hejsan. Är det någon som vet om det är svårt att byta kamrem på en honda50hk. mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På BF90 sitter den väldigt lättåtkomligt.

Jag tror inte det är några större problem på 50hk heller.

Jag har haft några st Honda 50, men aldrig behövt byta rem.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en BF40 men det är ju nästintill identiska motorer 14.gif\

Kamremen i sig sitter ju väldigt åtkomligt så rent praktiskt så lär det väl inte vara så svårt!

... men sätter remmen på fel kugg på något drev så att dreven kommer ur synk, oj oj oj, då lär det bli en dyr läxa ... smiley-money-mouth.gif\

Jag skulle kolla med någon båtmotormeck innan jag tog av remmen, så du inte går i någon fälla som du inte kommer ur! Det är säkert inte omöjligt att få lite tips, trots att du inte lämnar in motorn!

Jag har själv bytt ett antal kamremmar på mina Volvo-bilar vilket inte varit speciellt svårt, MEN då har jag haft en juste verkstadshandbok för att undvika minorna! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde en stor återförsäljare av Honda förra året och frågade om kamremsbytet.Enligt dom väldigt avancerat så dom skulle debitera 2timmar.

Jag köpte kamrem och spännrullen och åkte till en bekant som är bilmekaniker.Han bara garvade när vi öppnade motorn.Enligt honom det enklaste kamremsbyte han gjort någonsin.Det tog 30min inte 2timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag funderar på att skaffa en båt med en BF90 från 98. Jag undrar efter hur många timma ska man byta kamrem på en BF90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag funderar på att skaffa en båt med en BF90 från 98. Jag undrar efter hur många timma ska man byta kamrem på en BF90

Var 6:e år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...