Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
PatricS

Begagnatbåtpriserna? - Upp eller Ner?

Rekommendera Poster

Intressant det här - och inte lätt att jämföra tex båtar och bilar.

Jag provar en gång till .....

Om nuvarande inflation, pengakurser, oljepriser, nybåtspriser och ränta håller sig - var hamnar beg.båtpriserna då?

Visst ja - jo om väder och vind är normala också :-)

.

Var bör då begagnatbåtpriserna hamna på tex 2-5 år gamla båtar i pengaklassen 150000 - 350000-klassen??

 

Bara en stilla undran - som ett led i min övertalaning av hustru att vi ska skaffa en sån båt. :-)

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har noterat att 2-taktsmotorer kommer att bidra till ett högre (!) andrahandsvärde än fyrtaktare på sikt (för samma årsmodell).
Det som kommer att slå igenom är att det är förbjudet att sälja dem från 2007 , samt att det kan bli mycket billigare att reparera/serva. Driftsäkerhet genom enklare konstruktion är också viktigt att notera.
 Det verkar helt rimligt när man tänker efter, och får en känsla för att det är inte alla som kör på statuslinjen när det gäller andrahandsköp, utan att man vill ha mycket för pengarna.
 
/Erik 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl hända.

 

Om vi lite OT tar en jämförelse med landbacken så har en lastbil med gammal färdskrivare modell papperstrissa högre andrahandsvärde än motsvarande med digital färdskrivare. Iofs är det lite mer med i det spelet, men det visar på att det inte alltid är så att den nya tekniken är mer intressant för marknaden som i slutändan sätter priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du skall använda informationen för att övertala din hustru då är det väl enkelt.....den bästa investeringen man kan göra...lilla gumman....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man än vrider och vänder på denna fråga så en bättre investering för själen är svårt att hitta.

 

Whitecrowsmiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man får köpa den för att det skall bli vinst i hennes ögon när ni säljer, måste jag be om nåd inför denna lite krassa syn. Att över huvud taget påstå att det blir vinst är fel.
Det handlar om att köpa en bra båt - som man blir nöjd med när man sedermera säljer den.
Ekonomi är inte att köpa billigt utan bra. Sålunda handlar det inte om priset utan hur mycket pengar man i slutändan lägger på sitt nöje eller sin hobby.
I de allra flesta fall får du tillbaka dina (kapital-) pengar om du sköter båten. Sedan måste du tala om för din fru att det inte är absolut nödvändigt att hon gillar allt du gör, utan kan leva med det.
Att stå på sig, och hävda att man inte köper en båt för att tjäna pengar är oerhört viktigt. Att tvingas övertyga tråkiga och lata tanter, när de själva helt saknar intressen är skittråkigt.


//E 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Naturligtvis är det som //E skriver, mitt inlägg var skrivet med glimten i ögat, räknar man ihop ALLA kostnader så blir det säkert aldrig en bra investering även om spännvidden är stor även på detta.

Har själv en situation där hustrun är måttligt road av sjöliv, men hon upplever det positivt att jag har skaffat mig nåt som jag alltid har velat ha.(och hon kommer även att vara med nån tur då och då)

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

generellt när det gäller motorbåtar så upplever jag det att populära båtar håller sina värden eller går upp i värde samt att skandinaviska sådana håller detta bättre än ex amerikanska, men detta är vad jag tror.... Jag fick ialla fall mer för min flipper 700 när jag sålde den efter ett år än vad jag gav för den. Köper man en kvalitetsbåt som det finns bra efterfrågan på, då kan man känna sig säker tror jag, dock bör man väl inte sälja under monsunperioden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Gustav.

Men jag tror att dom amerikanska båtarna kommer sjunka i pris lite mer än skandinaviska/Brittiska båtar till en början.

Av två anledningar.Den låga dollarn och att mycket folk fortfarande privatimporterar US båtar.själv inne på min andra

 

Tror dock att på lite längre sikt att prisnivån även på skandinaviska båtar också kommer att sjunka för att kunna matcha US båtarna.

 

Fler och fler US märken kommer in på marknaden och får andelar.

Förr fanns det nästan bara två US märken i Sverige Bayliner och Sea Ray men nu kommer massa andra och ska konkurera Regal,Monterey,Maxum,Stingray och t.o.m Formula om ryktena jag hört stämmer.

 

Det är vad jag tror!

 

J.R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan säkert bli så just med tanke på det du säger att det blir fler ameirkanska fabrikat. är själv sugen på en sea ray mellan 30 och 40 fot som nästa båt...men det dröjer nog ändå minst 5 säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har förstått att man ska vara försiktiga med amerikanska märken i våra vatten. De tillverkas inte på samma sätt och har en förväntad kortare livstid - generellt. Dete är egentligen en fråga från mig, och vet någon mer sakinformation om det?


Vad som exakt kan skilja är svårt att enkelt redogöra för, men klimatet i amerika är ju något varmare. Plasten, bakningen och hur skrovet i grunden är konstruerat är ju viktiga parametrar. Inte enbart utmattning eller missfärgning är ju intressant, utan även termisk och kemisk stabilitet.
Jag funderade också på amerikanskt, men anser att jag är för okunnig när det gäller att pricka det optimala valet.  
Hur ser andrahandsmarknaden ut i amerika? Det kan ju ge en vink.. 
 
//E 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska vara försiktig i alla affärer gällande köp av begagnad båt oavsett ursprungs land.

Men visst är det som du säger. En 10år gammal båt i USA är oftast i sämre skick en lika dan båt i Sverige och det är inte så konstigt.Solen tar hårt,mer salt i vattnet,sesongen är betydligt längre,vissa kan ha gått i väldigt hård sjö.osv.osv

Men utbudet är så stort så hittar du ett lik så går du vidare till nästa,bara i Florida området finns det just nu 22,000 beg båtar till salu på en enda site.

 

Men om vi jämför nya båtar så tror jag inte att du en sämre produkt än en svensktillverkad båt.

 Tror att du får mer båt per investerad krona i ett amerikanskt märke än något annat tillverkar land då deras båtar görs i stora upplagor.

Sen finns givetvis kvalitetskillnader även på US båtar men man får oftast vad man betalar för.Det sitter inte en prislapp från en Skoda på en Audi  smiley-foot-in-mouth.gif\

 

J.R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sammanfattar man detta nu då?
Billigt är alltid billigt, men bra grejer kan kostar lite mera...
21.gif\
 
//Erik  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick BRA!

Det blev en finsk DC 6,21 X 2,48 med 150 hk 4t.

Hustru föll för alla tips jag fått - och den stora U-soffan. :-)

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Yamarin 6420 med Yamaha - vann visst nån test nån gång - å hustru är ju från Finland ursprungligen - om nu det har nån betydelse. Näe - hon föll för den mycket fint skötta båten och U-soffan - samt de fina tips jag fått här.Bla detta -.....den bästa investeringen man kan göra...lilla gumman.... :-)

Så nu har vi 2 st Yamarin - även en 5220 med 100 hk 4t -

men den ska säljas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det väl bara till att gratulera till en kanonbåt.21.gif\

Själv siktar jag nog på en Bella 612 excel så småningom.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför man med föregångaren 6110 så är 6420 den mest kompletta DC båten i 20 fots klassen, den har allt vågar jag påstå, du har en fin badbrygga i aktern, motorljud isoleras med hjälp av den väggen mellan sittbrunn o motorbrunn. I Väggen finner du en integrerad kapell lösning där du döljer kapellet och får en smidighantering av det. I sittbrunnen har du plats för 7 personer med ett bord som du kan ta bort o sänka ner o lägga på en soldyna, där går att sova även, 4 pers får lätt plats i båden för enstaka övernattningar. I ruffen är det rymligt även där, stuva in alla prylar under dagen, o på natten e det bara att bädda i ordning. Sjöegenskaperna är riktigt bra, ge dig ut i högre sjö o du känner dig trygg. Höga fribord o ryggstöd i sittbrunnen, bra om man har livliga barn, att de som åker med sitter tryggt om personen i fårga inte e lika förtjust i havet som du.. Motor skall vara 150 hk eller mer, den gör ca 40 kn med 150 hk. Du ligger i 23 kn o har bra ekonomi och en skön gång. Perfekt för familjen på 4 pers, eller unga paret på två vänner. Tar dig snabbt ut o hem till den plats du önskar besöka.. (Citat från båtsidan)

post-21209-1394234913,0891_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...