5756 1 Postad 6 Januari , 2007 Hej, Är det någon som sitter på en patent lösning på hur man enklast mäter upp om man har krypström (galvaniska stömmar) i båten? Jag har mätt över ALLT elektronisk mot jord i båten finns det något annat jag borde göra för att vara säker? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Januari , 2007 Mja, såfort du har potentialskillnader och den minsta fukt så har du förmodligen krypströmmar, fast väldigt små. Pratar vi 12V eller 220V? Det stora klassiska problemet i båt är när man kopplar ihop 220V landströms skyddsjord direkt med motorblock eller skrov i båten. Alla är överens om att det är en dålig ide att göra så. Vad man ska göra istället är det skilda meningar om. (Bäst och helt klart dyrast är att sätta en mellantransformator (skyddstransformator) 220V till 220V i båten.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga750 0 Postad 6 Januari , 2007 Hej! Krypströmmar och galvaniska strömmar är inte riktigt samma sak om man skall vara riktigt noggrann. En galvanisk ström uppstår om två metallföremål av olika material i kontakt med vätska förbinds med en ledare. Ett exempel: motor med segelbåts drev och utanpåliggande järnköl som som förbinds med varandra ger snart ett korroderat drev eftersom aluminium och järn ligger långt ifrån varandra i den elektrolytiska spännigskedjan och aluminiumet blir offeranod. Om man åskskyddar genom att förbinda mast, vant och pulpits med mantåg med kölen, får inte motorjord anslutas annat än över ett gnistgap som måste vara skyddat mot vatten. En antenn som sitter i mast eller på pulpit måste ha fästet galvaniskt skilt från kabelns skärmfläta. En snabb koll är att lossa antennkablar och med en multimeter inställd på mA likström, mäta mellan kabeljord och apparatuttagets jord. Likadant med logg, ekolod m.m. Den som har en båt med S-drev och köl med åtkomliga kölbultar kan ju roa sig med att mäta, man blir förvånad hur ´ mycket ström det blir. /Karl-Magnus PS. Hur har du mätt? DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 6 Januari , 2007 Jo jag har 12v i båten...dock en 220v landström...så som jag har mätt är att jag inte har någon potentialskillnad mellan jordarna,har iosf. inte mätt efter mA...galvaniskaströmmar är nått annat vet jag men man kan lika för baskat få det inne i båten (har jag hört)öjag har inte lyckats hitta någon avikelse men jag vill vara på den säkra sidan. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 6 Januari , 2007 Galvansikt är när en metall käkar upp en annan som är mjukare, eller att metallen fäller ut och det är faktiskt på det viset som dom galvaniserar och förkromar. Men när det gäller den biten så är den medveten gjord och görs i särskilda bad med olika kemikalier. Om du vill skydda dig från att 220 volten spökar och det kan den göra ganska rejält om man har med sig jorden ner i båten och monterar in den så att den via motor,axel m.m. kommer i kontakt med vattnet. Bästa sättet att unvika denna skada är att använda en skyddstransformator, eller att enbart använda sig av en batteriladdare som är galvaniskt avskärmad. I min båt, har faktiskt min rostfria dieseltank blivit galvaniskt anfrätt, så allt är möjligt. Om du söker i forumet med sökord så kommer det upp andra trådar, som har behandlat galvaniskt. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 7 Januari , 2007 Ok, Det låter som att jag har en del kvar att göra,tur att det är ett par månader kvar innan sjösättning. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Januari , 2007 Intressant expriment. Tag två mynt av olika metaller och en bit tidningspapper. Blöt pappret i munnen, lägg det mellan mynten, mät med millivoltmetern på mynten. Och du har nu gjort ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Januari , 2007 Jag har ju min syn på skyddsjord i båt här. så som jag har mätt är att jag inte har någon potentialskillnad mellan jordarna Kan tolkas på två sätt 1) mätt mellan 12V minus ocgh 220V skyddsjord och ser att det är ihopkopplat. 12V och 220 V landströms skyddsjord bör inte kopplas ihop. 2) mätt mellan landströmmens skyddsjord och vattnet vid bryggan man ligger vid. Det är den som är huvudorsaken till problemet med korrosion av 220V skyddsjord. Det är väldigt olika skillnad på olika ställen beroende på hur 220V är jordad iland. Jag mätte upp några tiondels volt vid Utö i somras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser