Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
Nyborjare

Äventyr att köpa begagnd båt !

Rekommendera Poster

Ja där fick man ju em heldel tipps å ideer på förbättringar i båten...Nu har man ju lärt sig att repa det mesta...tihi..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en bra sida du har hittat.21.gif\

Man lär hela livet och ändå blir man aldrig fullärd15.gif\..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra sida. Tack gode gud att man inte har segelbåt eller en båt med högvarvig dieselmotor! Man blev alt lite mörkräddnär man läste om en del elände!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det är verkligen en bra sida. Jag syftade på den senare hänvisningen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kanonbra tråd. Viktigt att ta upp detta då det äventyrar säkerheten till sjöss.

Även viktigt då man köper ny eller nästan ny båt (de flesta synar inte dessa noga) att nya lösningar ibland är helt förkastliga.

Det finns allvarliga brister på helt nya båtar, t.ex. räddningsstegar (badstege) som inte eller är mycket svår att fälla ut då man ligger i vattnet. Jag vet att jag skrivit om detta men det är ett så allvarligt fel att det kräver mer skrivande.

Finns en gammal historia (vet ej om den är sann) om att man hittade en segelbåt drivande utan besättning. Båten hade haft en besättning på tre killar som troligen hoppat i för ett dopp. När man hittade båten så var stegen uppfälld. 

Ni som kikar på ny båt, studera noga och fundera över hur ni ska få ut stegen då man ligger i sjön samt att ibland är det inte vinstilla.

Alltså finns det något att hålla i med ena handen då man med andra handen fäller ut stegen? Går det fälla ut stegen från vattnet? Om inte går det att bygga om? Om inte köp en annan båt.

Finns en del båtar där detta är dåligt eller riktigt dåligt.

Jag namnger inte dem här då jag säkerligen blir beskylld för smutskastning.

Kolla själva.

mvh Roland  (som bytt stege till en riktig, bilden på min båt var före jag bytte)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...