Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
teebees

val av trollingmast

Rekommendera Poster

hej.

 

Behöver förslag på trollingmast. kommer bedriva insjötrolling efter gös/gädda. alla priklasser, egna erfarenheter, inköpsställen, pri, egentillverkade...allt av intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hitta rätt alternativ underlättar det om jag vet vad du har för typ av båt. HT, styrpulpet, cabin...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

styrpulpet 4,8m. har kollat på TL-masten. upplevs ranglig av vissa. antar dock att en mast på 160cm (fullt ihopfälld borde bli mer stabilt) skulle bli tillräckligt hög efterson den monteras i höjd med relingen. (finns en yta längst fram) kan steenson plkor vara något? att tillägga är väl att man är totalt novis inom planerboard... så man kanske ska priva på med lite billiga meb funktionsdugliga grejer först, eller är det bara slöseri på pengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det.

Själv kör jag istället med 4 st. Yellow Bird som är ett bra och billigt alternativ till mast. En del säger att de fiskar bättre t.o.m då de får mer ryckig gång i vattnet.

Jag fiskar både Lax och Gädda med dessa. Funkar görbra.

post-22587-1394234874,5345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör redan med 2st great white.... vill expandera. kanske ska inhandla 2 yellowbird och nöja mig så...så länge.  funkar dom bra även när det går vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamän. Var ute i fredags när det blåste 10 sek/m hela dagen.

Skapliga vågor och högg enbart på ytan då.

Så enligt min mening funkar dom perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att YB funkar bra, men tycker att om man fiskar många ytspön (fler än 4) kan det bli lite bängligt. Mariestadspulkorna jag kör med funkar mkt bra upp t 13 m/s (över det fiskar jag ändå inte) med en mast som är knappa 2.80 ö fördäck. Blir inte rangligt så länge du tänker på att staga upp med ex.vis wire o vantskruv. Jag har f.ö. både mast o pulkor över eftersom jag hade dubbel uppsättn m pulkor sen tidigare, och just har bytt t HT-båt o därmed kör med 2 pinnar på taket istf en mast. Skicka ett PM om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. På min förra båt körde jag ibland med 6 Yellow Birds.

Funkade faktiskt bra. Blev lite strul en gång bara när det blev trippelhugg på samma sida. Men det redde upp sig.

Så visst går det att köra med 3 st. per sida.

Men visst. 2 per sida är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart d går att köra 3... kanske tom 4. Menade mest bara att det blir bängligare än samma antal på pulka ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag motera spöhållarna en bit i från varandra då. typ 1m mellanrum för att minimera risken för trassel när jag kör med ex3st YB. Vilken ska det vara längst utsläpp på... den som sitter längstfram i båten eller längst bak?

 

Hur har du spöt i hållaren när du kör med YB. vågrätt 90grader mot YB eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med två 2st great white skall du inte köpa Y-bird. köp två white till i stället, de är betydligt bättre än Y-bird. De nya små L-white är kanske ännu bättre. Jag har kört med en G-white och två L-white på varje sida utan problem. Y-birden faller för mycket i vattnet och går för tungt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 meters mellanrum mellan spönhållarna var väl kanske o ta i. Huvudsaken är att inte spötopparna går ihop när man svänger och när det böljar redigt.

Spöt längst fram (om de står längs med båten) går till brädan längst ut.

Utsläppet har jag lika långt från alla plankor.

Hugger det längst ut flyttar jag efter håvning bara fram de andra spöna och släpper ut mer lina.

Sedan är det bara att lägga i och fylla på inifrån igen.

Kör man med olika utsläpp kan det vara svårt att fylla på inifrån på detta vis. Större risk för att fisk kan gå in i andra linor då.

Ja, jag har spöna rakt upp.

Sen det här med YB eller GW kan diskuteras länge.

Jag har kört med båda samtidigt och föredrar YB.

Men har du möjlighet att låna ett par YB av någon så gör det och testa får du se vad du tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...