Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Alex018

Växelhuset-montering

Rekommendera Poster

Hjälp!!! Jag demonterade växelhuset på Mercury 500 (50 hk) för att byta impeller. Men när jag monterade växelhuset tillbaka kan kan inte hitta neutral läge. Alltid är i fram eler kanske back läge, vet inte. Så jag demonterade växel huset igen. Tips????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägget nedan bör kunna vara till hjälp. 4-cyl Merc 500 har i princip samma konstruktion som den Yamaha 55 som beskrivs i inlägget. Med tanke på att du har problem med friläget så kan du synka reglage och växelhus vid friläget istället.

 

http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/7160bb39bae031b7c125709f00310d47/ec026caacc1b467dc12571b4006518d5?OpenDocument&Highlight=0,guest

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men förtfarande är samma problem. Neutral läge försvan. Motor funkade perfekt innan jag demonterade växelhuset. Jag är sur på mig själv.Nu jag tänkte anlita nån servis eler om nån vill sälja instruktion bok kanske. Om nån vill sälja instruktions bok kan gärna skriva till mig på Mail: Lelica018@hotmail.com   eler ringa på 073-506 27 13

Tacktill alla som vill hjälpa mig att hålla i gång en gammal motor som var jag väldigt nojd innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att friläget försvunnit. Får du i både fram- och backväxeln men inte friläget? För mig låter detta mycket underligt.

 

I växelhuset sitter en kam (jämför kammarna på kamaxeln i en 4-takts motor)som påverkar en sk. clutch-koppling som låser propelleraxeln till fram- respektive backdrev eller befinner sig mitt emellan dessa vid friläge. Liksom kammarna på en kamaxel bara öppnar ventilen under en begränsad del av ett kamaxelvarv, så påverkar kammen i växelhuset clutchen under en begränsad del av varvet. Om växeltappen står fel så händer det inte ett dugg då reglaget förs mellan fram och back. eller också kan friläget ligga vid reglagets backläge alternativt reglagets framläge eller mittemellan något av lägena.

 

Det har hänt mig att växelaxelns splinsekoppling rostat så att den del av växelaxeln som sitter i växelhuset lyfts. Om detta händer så lossar kammen i växelhuset. Om detta har hänt bör växelaxeln kunna vridas varvet runt utan något större motstånd. Mig veterligen finns då inget annat alternativ än att demontera växelhuset för att få kammen på plats igen. Ett jobb som du bör lämna till en verkstad om du inte är duktig på att mecka själv.

 

Här hittar du sprängskisser.

http://www.mercruiserparts.com/selectModels3.asp?type_id=MAR

 

Kammen jag skrivit om ovan finns under GEAR HOUSING (PROPELLER SHAFT) detalj nr:51. Notera Clutchen nr: 59 som sitter mellan fram och backdrevet.

 

Disclaimer

Jag är ingalunda expert på växelhus och vet t.ex. inte med säkerhet vad som händer när kammen vrid så att den befinner sig utanför sitt normala arbetsområde. Beskrivningen ovan bygger på egna erfarenheter och jämförlse mot sprängskisser, men exakt vad som gäller med din Merc vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stor TACK för tipset och sidan som du länkade till mig. I morgon ska jag prova hitta neutral läge genom att flytta fram och tillbaka gas och växel reglage för att hitta neutral läge. Om jag lyckas inte på måndag lovade en kompis att hjälpa mig. Han så till mig att de blir inte nån problem. Han görde detta många gånger. Så jag hoppas att han är duktig på detta. Annars jag lämnar motor på verkstad. Detta blir sista anternativ till mig. 

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen fiksad problem. Fel var där. Man hittar fri (neutral) läge där.

Stor tack till GUESTSSON (kapten).

post-23448-1394234865,8657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick bra och tack för att du återkom och berättade det.

 

Gott nytt år

Guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson!!! Kan du ge mig tips hur man monterar packbox som är markerad med röd färg!

Alex

post-23448-1394234868,067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I den Mercury verkstadshandbok jag har till en 4-cyl 40 hk finns det inte beskrivet hur man byter bara packboxen utan att demontera drivaxeln från växelhuset, men det borde gå. Jag har aldrig behövt byta den tätning, men gissar att det svåra är att få bort den gamla som sitter där. Den nya borde gå att driva på plats med ett rör över drivaxeln och en bricka av lämplig storlek för att inte skada den nya tätningen då man knackar på röret.


Obs att det sitter två tätningar, en inre och en yttre. Den yttre är konstruerad för att kapa ev. linor som fastnar innanför propellern.


Förhoppningsvis finns det någon annan på forumet som har erfarenhet av att byta dessa packboxar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats at få bort gammal packbox. Lite svårt, men inga stora problem. Jag är bara räd för att skadda nya packbox som är beställnings vara och vänte tid är minst 3 veckor i Malmö. Tack så mycket Guetsson. Om du kommer nån gång till Malmö ta en sväng till mig. Mitt mob. nummer är 073-506 27 13 Jag vill gärna träffa dig.

MVH Alex

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alex,

 

Det hade varit trevligt, men tyvärr bor jag i Stockholm och är därför ytterst sällan i Malmö.

 

Mvh

Guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha 55 -77 som inte fram växel går i, den KAN hoppa i om jag varvar mycket.

Med avstängd motor så går den oftast i men ibland så känner man att det tar i lite innan den går i.

Om jag varvar i neutralläge så kan den oxå hoppa i utan att växelreglaget (det under motorkåpan som viren är fäst vid) rört sig????

Har du några tips??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...