Gesse 0 Postad 21 November , 2006 Hej. Någon som vet var man kan få tag på en liten extern vattentålig högtalare till VHF? Gärna ca. 4-5 cm. Helst för inbyggnad men även utanpåliggande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 22 November , 2006 Jag letade länge efter en externhögtalare till min VHF utan framgång. Till slut köpte jag en fin liten högtalare från England. Beställt via internet, fick den efter 3 dagar. http://www.allgadgets.co.uk/ag/product.asp?pf_id=AG0046&dept_id=10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 November , 2006 Bra. Tack för tipset. Någon som vet en för inbyggnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 22 November , 2006 Den på bilden ser ju ut som till gammal mobil-bil-handsfre... Går bra att montera bakom galler i panelen! Annars kan du nog ta vilken enkel högtalare som helst, tvivlar på att VHF:en är speciellt känslig på kvaliten. En kabel med rätt plugg kanske går att ta från ngt annat trasigt tbh, typ hörlurar. Det är väll bara magneten i samband med nav.utrustningen man får vara försiktig med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 November , 2006 Ja, det går säkert med vilken som helst nästan bara den är vattentålig. Plugg behövs inte för mig nu då det är två kablar som ska kopplas ihop. Men det där med magneten har jag ingen aning om. Vad skiljer på dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 22 November , 2006 Magnet nära kompass brukar bli spännande, varför man får tänka över monteringen! Vattentålig? Ska du montera ute i sittbrunn? Sitter den skyddad från direkt vatten behöver du nog inte bry dig, byt igen om 7 år om det låter ännu mer illa... Ljudkvaliten är inte det primära... (Hur fuktskyddat var det i dörrarna på en gammal bil!?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 November , 2006 Det blir väl inte direkt regn på högtalaren men fukt kanske då jag inte har tak på båten och trollingfiskar i både regn och snö. Nu när vi ändå är inne på VHF kan jag fråga en sak till ang. antenn. Jag har fått lära mig på infomöte med Navpoint och VHF kurs att antennen ska vara riktad lodrätt. Hur kommer det sig att många har riktat sina antenner bakåt? Är det för att det ser snyggare ut? Den ska ju vara lodrät för att få lika räckvidd runt båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 15 Postad 22 November , 2006 Fåfänga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 22 November , 2006 Båten går ju fortare om antennen lutar bakåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 November , 2006 Varför lutade inte då gamla antenner och basstationer till komradio som användes förr? Enligt den gamla stammen som byggde egna antenner så ska den sitta lodrätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 15 Postad 23 November , 2006 Man var inte så fåfäng förr i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser