Thomas_38 0 Postad 1 November , 2006 Behöver råd om vad jag ska välja för autopilot när jag redan har hydraulstyrning installerat i båten. En BM 77, motorseglare/snipa 3500 kg, gångfart 7 knop, rorkult/rattstyrning. Går det lika bra med en rattstyrningsautopilot som med en rorkult? Finns det någon autopilot som går att koppla på ett elektroniskt kompass som redan finns i båten? Vore tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Floppa 0 Postad 2 November , 2006 Du bör använda en autopilot som är avsedd för hydraulstyrning. En sådan har en elektrisk hydraulpump som kopplas in på hydraulslangarna. Hydraulpumpen måste anpassas till storleken på din hydraulcylinder. Vet du volymen på cylindern, annars måste du ta reda på det.Visst finns det autopiloter som kan ta emot heading information från en existerande elektroniskt kompass under förutsättning att den kan skicka det över NMEA 0183 protokollet. Jag har en sådan från TMQ. Fungerar alldeles utmärkt. Fungerar säkert med andra autopiloter också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 2 November , 2006 Hej Vet inte vad det innebär att ha hydralstyrning (mer än det går lättare att styra), men äger själv en BM 77 som jag monterat in en autopilot. Till min båt som bara väger 2800 (vägdes nu i samband med upptagandet) valde jag en Navships Sportpilot, http://www.navship.se/adfinity.aspx?pageid=370. Fungerar utmärkt fastän den borde vara för klen. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 2 November , 2006 Jag har kikat en del på din båt laand, den är fin. Visst är det en härlig båt, jag är så nöjd med båtvalet och det känns bara rätt. Köpte den visserligen nu i höstas och har inte hunnit bilda mej en fullständig uppfattning om svagheterna med båten men känner mej ganska säker på att jag kommer att bli helnöjd med den. Vår familj är på fyra (barnen 7 och 4 år och det ska nog funka hoppas jag. Saknar dock en autopilot, har en simrad rorkult i träbåten men har läst att de ska va special när man har hydraulstyrning, förstår dock inte varför. Det kanske du kan svara på Floppa? Vad gav du för din Sportpilot laand?, var det ett genomtänkt val, hadde du kollat runt på alternativen? Tack för era svar, men hoppas på fler synpunkter innan jag känner mej säkrare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 2 November , 2006 Hej igen! Jag köpte den direkt av Navship, en demo, priset var 6 eller 6,5 kr. Autopiloten hämtas sedemera av mig personligen hos den lokala auktoriserade återförsäljaren utan dennes inblandning. Ja det vill jag nog påstå fastän idag finns det mer utförlig info avseende autopilotens olika storlekar (viktklasser). Med i bagaget vid själva beslutet var att just en sån autopilot satt i en av mina tidigare båtar (Joda 7500). Eftersom det är ungefär samma båtskrov, modell å viktklass på båtarna och den fungerade ypperligt även på den var valet förhållandesvis enkelt. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 4 November , 2006 Ok laand, intressant autopilot, ska lägga den på minnet. Men måste först veta om det går o kombinera den med hydraulstyrningen. Om någon läser detta och vet om det går så vore jag mycket tacksam för några svarsrader om det. Eller är det så att det det inte är bra för utrustningen eller nåt? Får väl ringa till Något företag som säljer autopiloter och hoppas på att inte bli blåst i värsta fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 November , 2006 Hade teleflexstyrning och Autohelm 3000, fungerade mycket bra. Bytte till hydraul styrning och 3000 styrningen fungerade inte bra längre. Det bli alltid en släpning i ratten vid hydraulstryning, det måste byggas upp ett tryck innan ventiler öppnar och styrkolven reagerar. Bytte till Raymarin 5000 med hydraulpump. Och allt funkar perfekt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 5 November , 2006 Ok! Raymarine 5000 är alltså en autopilot anpassad för hydraulstyrning ? Hittade ingen bra länk som beskriver. Funkar inte en pilot som styr på rorkulten trotts släpningen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 November , 2006 Nej, funkar inte bra. Piloten räknar hur många varv motorn styrt. Finns det en släpning blir gången på båten slingrande. Körde slingrigt en säsong innan jag bytte till hydraul pilot. Lite läsning http://www.raymarine.com/raymarine/Default.asp?site=1&SECTion=3&Page=337&Parent=166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 5 November , 2006 Kollade på någon sida som jag ej minns nu på autopiloter för hydraulstyrning, har för mej att de var ganska dyra, minns jag fel? Vad gav du för din 5000-styrning? Är det inte lurigt att installera en autopilot för hydraulstyrning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 November , 2006 Det är flera år sedan. Tog ut den som betalning när jag jobbade som elkille på varvet. 12000 om jag minns rätt. Inga större problem med installationen. Din rattpump måste ha backventiler. Det finns billigare motorpumpar en Raymarin. Kolla på Båtsystem http://www.batsystem.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 6 November , 2006 Antingen sätter du autopiloten på rorkulten (beroende på hur hydraliken är kopplad) eller så sätter du dit en autopilot med hydralpump. Du kan sätta piloten på ratten men dom andra allternativen är så mycket bättre. Cylindervolymen styr valet av autopilot med hydralpump. Så innan vi vet din cylindervolym så är det svårt att rekomendera något. Om du vill blanda hydralpump och autopilot av olika fabrikat så måste du vara uppmärksam på hur mycket ström pumpen drar och hur mycket ström autopiloten kan ge. Att sätta autopiloten på ratten kommer aldrig att ge lika bra resultat som hydralpilot eller rorkultspilot. Det finns autopiloter som kan kompenserar för roderglapp, men det blir knappast billigare. /Marcus www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 6 November , 2006 Förstår jag dej rätt så kan jag alltså montera en ren rorkultsautopilot som inte på något sätt är integrerad med hydraulsystemet? Roderglapp tror jag inte att jag har något. Jag är inte ute efter någon värstingpilot utan är bara ute efter att få båten att styra skapligt rak kurs på öppen sjö. Huvudsaken är att jag inte skadar hydraulstyrningen genom att sätta en autopilot som inte är integrerad. Kan säga att jag inte tänker köpa någon pilot för över 10000 :-, då får det vara. Men det är ju å andra sidan dumt att betala 5000:- för en pilot som inte fungerar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 6 November , 2006 Tror du kan glömma autopilot med hydraulpump om du inte ska betala mer än 10 000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 7 November , 2006 Jo Korken, jag glömmer det nog åtminstone för i år i så fall, hade dock hoppats på att det skulle räcka med en rorkults eller rattpilot för ca 5-6000, men ska jag betala uppemot 15000 så väntar jag nog tills min plånbok är tjockare. Det finns viktigare saker att lägga pengarna på i så fall. Det går ju trotts allt att styra båten manuellt fortfarande, och med hydraulstyrningen måste jag säga att det inte är helt glädjelöst:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 8 November , 2006 Om du kan frikoppla hydralstyrningen eller på något annat sätt koppla isär hydral och rorkult så är det inga problem. Då kan du använda en rorkultspilot. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 November , 2006 Hänger på i tråden. Verkar finnas en del kunskaper om AP. Skulle vilja ha en billig/simpel/funktionell AP i min Runnö19 m inombordare. Runnön är extremt roder- o vindkänslig, platt som f-n i botten. AP:n ska EJ användas i högre farter, endast vid trolling. Blir så stökigt när båten vänder o bänder o vrider när båda i båten är upptagna med annat än att styra. Har en vanlig Teleflex-styrning i båten. Vad kan man använda för grejer? Iom att det bara ska användas i farter upp till max 2.5kn så blir det ju inga större krafter //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 8 November , 2006 Till en Runnö19 borde Raymarine S1000 passa bra. Den har även inbyggda fiskemönster för trollingfiske. /Marcus Tack för tipset. Måste tyvärr radera länken. //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 14 November , 2006 Tack för svar och synpunkter, kollar här emellanåt om någon har något mer att tillägga. Väntar för övrigt till våren med närmare koll på piloter och möjliga lösningar. Antar att det inte finns några genvägar om resultatet ska bli bra, som vanligt. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 19 Juli , 2007 Kompisen som har en stålfiskebåt runt 8-10 ton som min, har en Raymarine S1000 autopilot,den funkar helt perfekt!Enda nackdelen är att den går endast på gps-en vilket gör att den kan svänga iväg i trånga passager med höga berg brevid sej när gps signalen svänger iväg lite..Annars funkar den helt felfritt ner till en knop,sätt en waypoint och den går dit!!Har själv en Simrad AP14 som skall bytas ut mot en sådan..Dessutom en ytterst enkel installation som även är trådlös!(bra när man är ute på däck) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser