Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Pirayan

Olja för diselmotorer vs olja för bensinmotorer...

Rekommendera Poster

vad är det för skillnad? Jag va så disträ när jag va och köpte olja å tog för diselmotorer. Nu har jag tänkt byta dessa dunkar. Men som skräpolja över vintern så borde det ju duga. Vad är den stora skillnaden??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden på olja till dislar å bensinare e  att oljan till disel innehåller mer tvätt medel. Så den tvättar mer för diseln sotar mera...samt att den vid höga varv kan börja skumma och då tappar man olje trycket. sen e de säkert mer men de e den största skillnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack.

 

Hmmm..men då kan det ju inet vara några problem att ha den som skräp olja under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe funkar lika bra som vilken olja som hälst. E ju bara den skyddande effekten du verkar va ute efter så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad har man *skräp olja* till under vintern?

 

 

 

Varför går det inte att skriva citationstecken på detta forum??????

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar byta till en skräpolja på hösten för att få ut alla avlagringar och oxider. Efter som olja är färskvara så byter jag sedan till en helsyntetolja på våren. Gu vad motorn blir glad av all omvårdnad 10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Avlagringar i motorn får du inte ut genom att byta olja, dom sitter fast på godset i motorn. Lösa partiklar i oljan tar oljefiltret hand om.

 

Om olja skulle vara färskvara skulle det väl finnas ett bäst före datum eller åtminstone ett tillverkningsdatum. Dessutom är det ju så att en helsyntetisk olja oxiderar i mindre grad än en mineralolja, så vill du undvika oxiderad olja välj då en helsyntet på hösten. Då slipper du också byta på våren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge man pratar om standardmotorer är det inga problem!

Olja för dieselmotorer har högre kvalitet än de som har kvalitetsnorm för bensinmotor... Så till bensinmotorn duger det, men till överladdad dieselmotor gäller det att köpa rätt! Kolla normen (API?!)i instruktionsboken så blir det rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...