Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
joben

Alpha one impeller byte - verktyg?

Rekommendera Poster

Jag ska byta impeller och packningar på mitt Alpha one drev. Behöver jag några special verktyg förutom den vanliga verktygslådan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9.gif\Vart sitter det en impeller på drevet? Sitter inte impellern vid motorn?. För att byta på min motor så är det bara en skiffnyckel som krävs alt en fast ringnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Alpha One sitter den mycket riktigt i drevet. Närmare bestämt mellan de båda drevhalvorna. Krävs inga specialverktyg för att byta utöver möjligen ringnycklar/hylsor i tumstorlek. Det är enklare än det kanske låter. Det mesta ger sej själv när man demonterar. Är man osäker så är en verkstadsbok aldrig fel. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver min inte några styr/centrerings pinnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker troligen på tolkverktyget, (alignment tool) för att rikta in motorns läge mot drevet. Det behöver du inte göra om du bara haft drevet borta. Fast är man noga så kan man kolla ändå, om man har tillgång till det verktyget. Jag gör det varje gång, men har hittills inte behövt justera motorns läge. Du märker det också när drevet skall monteras tillbaka, för stämmer inte inriktningen så går inte drevet dit, eller går tungt att skjuta på plats. Använd INTE våld då, utan då är det läge att kolla inriktningen. Det GÅR ju att dela drevet på plats och alltså låta överhuset sitta kvar och byta impellern som sitter på undre halvan, alltså den delen av drevet som man får loss. Men det är bättre att ta loss hela drevet så får man koll på bälgar, stödlager och kan kolla och fetta in knutkorsen på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart kan man köpa detta alignment tool? Är det dyrt? Finns det andra sätt att montera/Kontrollera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jesse han före... Jag hade tipsat om samma ställe.. Köp resten av delarna där oxå, om du inte redan handlat, så har du rätt pris på dom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat på drev.se Bra priser och trevliga. Finns det andra sätt att kontrollera centreringen på motorn eller måste man ha alignment tool?

 

När jag kör på 3000-3500 varv hörs ett ljud från drevet som låter som en helikopter. Vad kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog inget annat sätt än med alignment tool.. Men om du tar bort drevet och provar att sätta tillbaka det och axeln går in lätt så är det nog ok.. För om inte inriktningen stämmer får du inte dit det.. Lite svårt på beskrivningen helikopter att avgöra vad det kan vara som låter, men känn på stödlagret när du tagit av drevet... Det kan låta mycket om det är dåligt.. In med handen genom bälgen och snurra på det.. Det ska gå lätt och fint utan hack eller så.. Är det ok, så kan det vara vara knutkorsen som glappar, fast det brukar bli ett klapparande ljud och vibrationer.. Bara att känna på dom. Lagren i överhuset på drevet kan ge ljud ifrån sej också, ett vinande ljud. Det har jag själv nyligen råkat ut för.. Fick byta lagren på ingående axeln.. Finns mer saker som kan låta, men det blir bara gissningar, så börja med det där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att jag gick på en sten i väldigt låg fart. Två propeller blad böjde sig på toppen lite. Jag åkte till en propeller fixare som bankade till den men han kollade inte balanseringen. Han sa att det inte var några problem eftersom skadan var så liten .

 

Det propeller skadad påverka ljuden från dervet trots att propellern är fixad men inte balanserad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helikopter ljudet e med stor sannolikhet stödlagret som behövs att bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missljudet uppkom efter påkörningen av stenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...