Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
hustran

Solfångare?

Rekommendera Poster

Till min sjöbod har jag en solfångare på (tror jag)80 w.den laddar nu 2st.batterier på ca.200 amp.det gör jag inte av med på sommaren.En fråga då,kan jag koppla mitt båtbatteri med sladdaroch även få båtbatteriet laddat?Har frågat många ,ingen vet.Har hört att det inte finns någon laddare som går på 12 v.Är inte det samma sak? Det vore en enkel lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att batterierna på 200 Ah är inkopplade till solcellspanelen  via någon regulator? Annars bör du skaffa en, 80W är rätt mycket.

Du bör inte parallellkoppla (plus mot plus och minus mot minus) det urladdade(?) båtbatteriet med de andra fulladdade(?) batterierna. Fulladdade batterier laddar ur sig till urladdade.

Ett bra sätt är att skaffa en till solcellsregulator som kopplas in mellan panelen och båtbatteriet. På det sättet kommer de stationära batterierna och båtbatteriet att dela på panelens effekt och bli individuellt laddade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

koppla du på båtens batterier sjöbodens fulladdade kommer läcka över lagom för att hålla båtens batterier fullladdade, sätter du en spärr diod emellan så sliper du det omvända att båtens batterier tömms när solen gått i moln och du glömt lyse och alla bekvämligheter på i sjöboden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla.Vad jag förstår så kan ju inte solcellen veta att den när en orm vid sin barmså att säga.Nu törs jag prova i alla fall,vid behov.21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en orm vid sin barm så att säga   tror nog solfångarn struntar i om du kör lite spanskt, den kommer ladda ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En laddare från 12V batteri till 12 V batteri behöver en spänningshöjare. Sådana finns men troligen till 24 V. Kolla på t.ex Elfa om det kan finnas t.ex någon på drygt 14V vilket du ju behöver för att få toppladdning. Med 12,7V och en diod har du bara 12V och då blir det ingen laddning alls.

Man kan också tänka sig en DC/AC 12V/220V-omvandlare och en vanlig batteriladdare. En 150W DC/AC får du för c:a 400-500:- och så kan du använda din vanliga laddare i båten. Bara att koppla över med en 220V-sladd till båten. Bra sätt att överföra längre sträckor också då 12V kräver betydligt kraftigare kablar vilket är dyrt nu när kopparn kostar 50 kr/kg.

Tyvärr så får du ganska stora förluster på detta sätt. Troligen går nästan halva energin åt kråkorna men solen är ju en billig energikälla och solcellen som ändå inte nyttjas helt annars kan på detta sätt få nåt att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför krångla till livet när det kan vara så enkelt.

Om det nu finns en solcell som laddar ett par batterier borde det ju vara med 14,4 Volt. Solcellsregulatorer ger det om de fungerar OK. Sen är det ju bara att koppla på ett batteri till så laddar solcellen tre batterier i stället. Att det kommer att ske en utjämning i början om man kopplar ett tomt batteri till två fulla har mindre betydelse, avsikten är väl inte att få alla batterierna fulladdade på så kort tid som möjligt. Under en tidsperiod av en vecka bör all tre batterierna ha fått en godtagbar laddningsnivå.

Som sagt KISS (Keep It Simple Stupid)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som professorn sa:

Varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat

Jag tänkte mig att båten är flyktig och kommer in och vill ha strömmen påfylld, NU!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det här var det mest korkade inlägg på länge.

Man kan också tänka sig en DC/AC 12V/220V-omvandlare och en vanlig batteriladdare. En 150W DC/AC får du för c:a 400-500:- och så kan du använda din vanliga laddare i båten. Bara att koppla över med en 220V-sladd till båten. Bra sätt att överföra längre sträckor också då 12V kräver betydligt kraftigare kablar vilket är dyrt nu när kopparn kostar 50 kr/kg.

Inlägg som dessa kräver nästan att dösnacksforumet öppnar igen så ingen tar råd som dessa på allvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja,såja...Lugn o fin nu,det här skall nog gå bra nu.Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du tror inte du kan släppa lös solen nu tänkte åka en runda i morgon.

post-15930-1394234810,5829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korkat o korkat.

Att toppladda ett batteri kräver spänning över 14V.

Mitt förslag ger ju bra laddning medan förslaget att koppla ihop ett laddat batteri med ett oladdat med seriediod inte ger någon laddning alls.

Att en panel ger 14,4V till en batteribank på 200 Ah kräver stark sol och mycket panel och inträffar kanske inte då man vill ha batteriet laddat, dvs på natten.

Frågeställaren har rätt att få fungerande tips även om det kan synas korkat av den som förstår mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag håller på dig Bosse.8.gif\

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Så det skulle vara bättre och säkrare att ha 220 volts ledningar hängande till båten än att låta solfångarens laddare som nu drar runt en 200amps bank att få ett extra att ladda eller bara låta flytström gå över till båtens batteri enl utjämningsprincipen.

Tycker nog ditt förslag fortfarande är ganska korkat även om det teoretiskt funkar, undrar om du själv verkligen skulle löst det på detta sätt eller är det bara för att krångla till det för frågeställaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju två driftsfall.

Det ena är att båten ligger nästan ständigt vid kaj. Ok att koppla in ett till batteri och underhållsladda det så småningom. Inte så bra för batteriet i båten då ett urladdat batteri så snabbt som möjligt bör laddas upp. Långsam laddning, kanske 2 veckor med mulet väder. Inte bra för batteriets livslängd.

Det andra som jag tänkt på i min lösning ovan är att båten ofta är ute på havet, kommer in till bryggan och snabbt ska få laddning. Då ska man klämma in strömmen så snabbt som möjligt, gärna över natten för att gå ut nästa morgon igen. Då fungerar DC/AC-varianten (12V till 220V) bättre.

Hustran kan själv avgöra driftsfallet och det kostar inget att testa att koppla ihop batterierna med en seriediod och se vilken laddning det ger. Mät batterispänningen på obelastat batteri en timme efter att laddningen upphört. Spänningen ska då vara 12,7V=fullt batteri.

Hustran får vara domare över vem som är den dummare.

Jag tror att de flesta som spånar om lösningar har ärligt uppsåt och det är inte fel att ventilera lösningar. Det blir ju inte ofta heltäckande med några rader text men kan vara en idé till att lösa problem när man är i knipa. Att kombinera prylar som redan finns ombord. 

Själv har jag två invertrar ombord och kan alltså snabbladda ett batteri för någon i knipa även på en öde ö utan brygga med 220V. Jag kan ta den starkare 300W-modellen som jag brukar använda til datorn och förse en  grannbåts urladdade batteri med tillräcklig laddning för att starta motorn redan efter en timmes laddning utan att osa med dieselmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hänger med i ditt resonemang, men tolkar som att tråden handlar om underhållsladdning, har hustran kass laddning i båten så den behöver återvända till sjöboden för att laddas upp så bör nog det första bli att fixa laddproblemen på båten. ang diod så var det är det igentligen överflödigt om alla batterier är ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...