Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
torsdag

mariner vs. mercury

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att söka efter en liten daycruiser och har noterat att både mercury och mariner har optimaxmotorer. jag har kommit så långt att jag förstått att det innebär elektronisk insprutning på 2-takt. men jag har inte greppat om mariner och mercury är samma motor egentligen, eller hur det hänger ihop. är det någon som vet? är det ena märket bättre eller sämre än det andra?

 

specifikt: är det någon som har erfarenhet av eller skvaller om mariner 115 optimax från 99?

 

tack på förhand för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört ska det vara samma motor bara att dom ser annorlunda ut. men det har väll troligen varit någon skillnad förr i tiden. Låter som ett ganska bra motor val :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är samma motor.

 

När man provstartar dem första gången, så får som startar direkt en Mercury motorkåpa. De som tjurar lite får en Mariner motorkåpa.smiley-tongue-out.gif\

 

 

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så är det samma motor.

I USA så säljer det ena märket mest på västkusten och det andra på ostkusten. Och visst är det ena märket bättre...8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tycker nog utseendet avgör om man har två likvärdiga att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Stod själv och valde på en mariner med tilt mm och en classic utan tilt blev classicen trots avsaknaden av tilt, Marinen hade för modernt utseende och man vill ju ha en matchande motor till båten.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma motor. Mercury tillverkas (normalt) i USA, Mariner (normalt) i Bergien. Ibland byter de kåpor med varandra och då är det således helt samma.

 

Vilken som är bäst beror på om man gillar svart eller grått. smiley-wink.gif\

Marinermotorerna vas snyggare förr när de var helt gråa. Idag har de ju svart rigg (precis som Mercury).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej och tack för alla bra svar! Det är lite lurigt det där med olika märken med samma innehåll. Det är ju samma sak med allt nu. Vitvaror, bilar, rubbet.  Så det blir ju tillslut bara image och utseende som är kvar att lira med.

 

OK, en följdfråga: om man jämför en optimax-motor eller liknande med insprutning med en modern 4-takt. Ex mercury optimax 115 med yamaha 115 4-takt, hur ser ni på det. Är 4-taktaren mest trög och tung nu när det finns effektiva och snåla tvåtaktare?

 

Jag har kokat ned båt-valet till antingen uttern D55 eller yamarin DC59 eller HT59 och på dessa baljor sitter det oftast mercury (uttern) respektive yamaha. Båtmässigt lutar jag åt yamarin, men man vill ju inte bli sittande med en tung och trög 4-taktare med dyr service...

-Att det ska vara så svårt...  (dagens i-lands-problem  smiley-smile.gif\ )

 

Tack för er tid och ert engagemang!

Mvh Tor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern D55 med inombordare. Så enkelt.

För liten och svag, välj då en Uttern D68 med Mercruiser 220 MPI, bör räcka och är enkel att serva självsmiley-smile.gif\

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den båten är rätt tung för den motorn, 1910kg.

 

Har hört att man får varva rätt bra för att komma upp i plan.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej utombordare ska det vara. En 200 Hk utombordare slår motsvarande inombordare på fingrarna i samtliga moment utom vad gäller stöldbegärlighet och därur härstammande försäkringspremier.
 
Fanns ett test i en båttidning för en tid sedan mellan Uttern med inombordare och Yamaha och Askeladden med utombordare... gissa vilken som var segast, soppatörstigast och lät mest ...
 
Nej köp du en 115 Hk 4-takt, jag lovar du blir inte besviken. Optimaxen är också fin, men jag håller 4-taktaren som strået vassade (ett annat nyligen genomfört test visade att motorerna är i det närmaste identiska i samtliga  moment) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!

Idag blev det båt! Det blev en D55 med mercury 115 hk fyrtakt. Tack för hjälpen allihopa! 20.gif\

Mvh Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...