Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
pekivan

Måla om plastbåt

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har precis köpt en gammal plastbåt. ca 4.20 lång. Eftersom den är gammal så har den tappat sin glans. Jag skulle nu vilja måla om den. Orkar inte hålla på med polish o rubbing. (har två andra båtar att ta hand om). Vad är det bästa sättet att göra det på? Sprutmåla, rolla etc. Vad ska jag använda för färg?

/E.T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att polera upp båten än att lacka den snyggt.

Tro mig, jag vet...

Om du ändå vill lacka den snyggt är det sprutlackering med tvåkomponentslack som gäller. Hur du gör (underarbete mm) kan du läsa på bl a Internationals hemsida. Har du lägre krav på utseende kan du naturligtvis rolla den också, är du lite mer noggrann kan du eftersläta rollningen. Men det blir inte en sprutad finnish, oavsett vad reklamen säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

vanlig acryl billack duger bra ingen grund bara matta 320-400 papper eller vattenslip  inga genomslip då blir det fiskögon. obs torktiden blir konstigt nog superkort på glasfiber ,lätt att få apelsin, du hinner knappt runt innan det är torrt. vindstilla går det bra att lacka utomhus pga av den korta torktiden. kör med vanlig tvätt förtunning i färgen snabbare än dyrare sprutförtunning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprutade min båt för flera år sedan med Hempels 2-komp polyurethanlack spädd för sprutning. Funkade bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej pekivan

Jag köpte också en gammal båt ungefär lika lång som din för några år sen. En bohusjulle i plast, en avgutning av en gammal ekjulle. Nån tidigare ägare hade strukit över den med toplac och misstänker att han inte gjort någon underarbete utan bara klenat på färgen, så att den såg snygg ut när han skulle sälja den.

När jag tog upp båten första hösten spolade jag över den med min ganska slöa högtryckstvätt. Mycket skit i botten satt kvar, men en hel del av frägen på bordläggningen försvann. 

Jag slipade ner hela båten så att gelcoten blev ren, spacklade upp en del skador och blåsor. Rullade den två gånger med Gelshield samt penselmålade den med en tvåkomponents lack. Min båt är en bruksbåt. Ungarna använder den när de vill åka ut till holmarna och bada, jag seglar lite i närområdet och fiskar i beränsad omfattning, har lånat ut den till jobbet för matrial och persontransporter i vissa fall.

Hur mycket jobb man skall lägga ner beror ju på vad det är för typ av båt och användning. Jag tycker inte att en gamal båt behöver va perfekt. Å andra sidan, om man står på ett par tre meters avstånd och tittar på min bohusjulle, krävs det nog ett vant öga för att kunna se att den är penselmålad.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...