Gå till innehåll
tisdag 16 september 2025
vedpanna

Konvertera till 6,2 l diesel

Rekommendera Poster

Har idag en HT på 20 fot med en lätt oljeläckande AQ 115 som måste lyftas ur under vintern. Har lite funderingar på att marinkonvertera en 6,2 liters V8-Diesel och undrar om det finns någon som gjort detta tidigare. Jag undrar vad för slags drev som rekomenderas för motorn. Det är en motor utan turbo. ca 125 hk tror jag ingen aning om vrid men tror det är enormt. Vill gärna ligga på marchfart (20 knop) vid 2500rpm. Någon som vet var man hittar ev vridmomentskurvor på maskinen ed. Kan standard marinkomponenter användas eller är det uppfinnarjocke som måste arbeta nattskift? Är motorn värd att konverteras till marint eller ska jag glömma projektet?

post-18301-1394234786,2379_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj vicket byte... Vet inte exakt vilken maskin du har i nuläget.. Men jag utgår ifrån att d är en volvo med tillhörande drev... Även jag gick i dessa tankar.. Tanken var då att konvertera en 6,5L turbodiesel och trycka ner i båten... Men när jag fick listan på delar och priset på dessa slog jag snabbt ifrån mig iden... Det gick inte att få någon som hellst ekonomi i d hela inte änns på långsikt... Och jag hade d ju lätt för mig färdiga fästen och drev fanns ju redan där jag behövde ju inte bygga om motorbädden men ventilationen blev för skral så nya motorumsfläcktar och nya ventilationshål och galler behövdes...

6,2L är i svagaste laget tror jag att den är tung mycket tung mot vad den levererar... Tippar på att den ger kanske 160hk men avsaknaden av turbo gör den ändå svag och orkesslös på högre varv.. Hade d varit en mindre Bogserbåt eller långsam fiskebåt så hade d ju varit ett lysande utgångsläge men i en planande båt tveksamt.. OK om du får tag i ett lämpligt objekt billigt, och lyckas få tag på några Kyllimpor till vettigt pris. Är osäker på volvos Aquadrev men ett Mercrusier Alpha one borde laa klara biffen.. Om inte finns ju Bravo 1,2,3 Givetvis dyrare men bättre...

Men VP kanske har något som klarar av Vridet..

!!!MVH REXCO!!! Som åker bensin billigare i längdensmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en sådan 6.2l som jag har marinkoverterat och funderar på

att sälja pga för tung båt 2.9ton motormässigt går den som en klocka

och är bränslesnål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...