Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
SeaRay-86

Varvtalet svajar vid marschfart och lite sjö - Mercruiser

Rekommendera Poster


Hej

 

Jag var ute med min Sea Ray 21 MC från 1986 med Mercruiser 3,7 liter 170hk motor tidigare idag. Det började blåsa upp när det började bli dags för hemfärd och det blev lite sjögång.

 

Motorvarvet började då svaja vid marschfart på cirka 22 knop vilket gjorde mig nervös, det gick tidvis ner lång och jag tappade nästan planingen. Till saken hör också att jag brukar ha lite problem när jag ökar gaspådraget för snabbt. Motorn hostar då till och ibland dör motorn och ibland hinner jag rädda motorn från att dö genom att dra ner på gaspådraget.

 

Jag tänkte gå tillväga enligt följande:

1. Hälla K-sprit i tanken för att se om det blir någon skillnad, i så fall skulle det bero på vatten i soppan.

 

2. Köpa startgas och spaya i motorrummet för att få reda på om den drar tjuvluft nånstans.

 

3. ?

 

Vad har ni för tips på punkt 3 vilken jag tror är mest trolig, ska jag ge mig på tändningen eller förgasaren, kan man se det på tändstiften på något sätt?

 

Mvh

 

Markus

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick det mycket sjo sa lar vatten i bensinen blandats upp en del. K-sprit kan dock inte vara fel att prova. Eller, tom tanken helt och spola ur den. Du kanske har sediment som stoppar bransleflodet.

 

Annars skulle jag titta pa forgasaren. Svart att saga om motorn nastan dor pga flodning eller fuel starvation.

 

Vet inte om du har nagon choke. Kolla sa att den funkar korrekt. Kolla gasvajern sa den inte ror sig pa nagot satt. Nar du kollar forgasaren, koppla loss gasvajern sa forgasarens mekanik for jobba ostort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur kollar jag flottörnivån och hur ska det se ut?

 

Jag har ingen choke på båten.

 

Mvh

 

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sitter det en holly på den så gör sök på forumet på holly, har beskrivet proceduren några gånger tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Startgas i motorrummet låter spännande. Kanske lite för spännande enligt min mening. Var har du fått det tipset?

 

Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Bosse menade att man ska spruta startgas i ett slutet utrymme.

 

Två anledningar:

1. Gasen kommer att dras in genom förgasaren oavsett var du sprutar och du kommer att skruva dig tokig efter fel som kanske inte finns.

 

2. Det kan bli bra otäckt om du får för hög koncentration av startgas i utrymmet.

 

Mitt råd är att söka efter fel som borde uppstå i samband med att det rullar. Bränslesystem, dåligt klammrade kablar, glappande leder m.m.

 

Det går säkert att felsöka med startgas men jag ber dig bara att tänka dig för innan du ger dig på det.

 

Lycka till

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet vid snabbt gaspådrag kan vara trasig acc.pump i förgasaren, vet iof inte hur din gasare är konstruerad.

 

/Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sorry lider av räkans åkomma samt att jag kör med danskt tangentbord orkar inte köra rättstavningsprogramet. men men flotörnivån är nog fel ändå eller för dålig soppa försörjning räcker med att någon elaking släppt ner en tampong i tanken eller filtret igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har nu lyckats byta tändtift, tändkablar och rensat lite i fördelarlocket. När jag tog av tändstiften kunde jag se att tändstiften var ganska sotiga (och rostiga). Sot säger mig att det nog trots allt inte är problem med soppatillförseln, snarare tvärtom, den får för mycket soppa relatifvt luft eller gnista. Morgondagens projekt blir att rensa flamdämparen/luftfiltret alternativt ta av det och provköra för att se vad som händer.

 

Någon med ytterligare tips?

 

Mvh

 

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Sot säger mig att det nog trots allt inte är problem med soppatillförseln, snarare tvärtom, den får för mycket .

 

Du kollade väl flotörnivån så den inte var för hög och surade ner motorn så den inte orkade gå rent,   sotiga stift tyder på detta, och troligen rör sig väl din båt i hög sjö och då flödar det över ännu lättare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Efter byte av tändstift, tändkablar, K-Sprit i tanken, grundlig rengöring av luftfilter/flamätare och sist men absolut inte minst justering av Bränsle/luft skruven går båten som en klocka, den tvekar en halv sekund vid fullt pådrag men även det ska nog kunna justeras bort.

 

Tack för alla tips!

 

Mvh

 

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...