Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Yadis

obromsad trailer

Rekommendera Poster

Nej då bor bra precis mitt i svedala.

Men förhoppningsvis har polisen annat för sig än att jaga en fattig båtägare....på land;-)Sen brukar jag dra iväg vid 4-5tiden på morgonen.

Men som sagt tänker bara göra en sån resa till,återkommer med resultatet om man nu inte utövar samhällstjänst resten av hösten;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga, hur funkar det i verkligheten? Är det så att dom flesta åker runt i 70 med sina obromsade, oreggade och att det går i allmänhet ganska bra?

Anledningen är ju att jag letar båt och många har oreggat släp som ingår o man undrar då om det kanske inte är så farligt, man kan dra hem det i 70 med båten på?

Mailar just nu med en kille 20 mil bort och han sa att när han köpte båten så körde han 70 km/timmen i 20 mil med oreggade trailern och det gick alldeless utmärkt. Strunta i moralen, jag vill veta hur dom flesta gör bara:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krukset är att släpet MÅSTE vara ofjädrad för att du ska få framföra det på vägen, annars får du böter och en massa skit även om du kör i 5 km/h.

 

Så 99% av de som kör oreggat kör alltså med lagliga båtsläp, dvs stumma axlar.

 

Visst fan kan du dra på i 70-80 km/h med stum axel utan fjädring men då får passa dig av satan. Kommer det ett gupp eller grop som du inte hinner se och bromsa för så studsar hela skiten totalt åt helvete, eller så skickar du upp något stödhjul i botten på båten så du får sprickor i botten.

 

Men så länge vägen är slät som ett golv kan du köra skitfort.

 

Sen kan ju farbror haffa ta dig också, LGF skylten visar ju lång väg att du får maxa 30 km/h. 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det du säger är att så här gör dom flesta när dom köper båt, där oreggat stumt ingår, och ska ta hem båten x antal mil - dom ligger kring 70 och för det mesta händer ingenting?

 

En smart variant måste vara att om man ska hämta en båt där oreggat släp ingår hyra ett bromsat släp o ta båten på och sen ta det oreggade med annan bil(om man nu tycker att ovanstående förslag med släp på biltrailer är lite olustigt). För utan last så borde det väl vara ganska ofarligt att ligga i 70 med oreggad trailer, även om det kommer gupp?

 

En fråga till, kan man inte släppa ut lite luft i däcken på trailern för att få den att gå mjukare i gupp?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte säga att majoriteten gör så här, mer att en våghalsig minoritet chansar lite.

 

Körde nyligen om en ofjädrad båt på släp utanför Lund på motorvägen !!! Höll mig undan då jag inte ville ha hans båt flygande i lufet framför mig när som helst.

 

Att hyra ett bilsläp kostar ju inte mer än drygt 300 kr / dygn, det är ju en skitsumma så åker man säkert och lagligt. Då får man ju köra motorväg också.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle iaf kolla hjullagren innan avfärd,mina pallade ca 40-50mil,de är nog därför dom kallas upptagningsvagn;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag var i samma situation i sommras då jag köpte en camping på Gotland.

båten stog på hemmabyggd vagn som sett sina bästa dagar.

 

hyrde en fogelsta 1300 kg båttrailer.

kapade sönder förstödet på den gammla & vinchade över båten.

 

hade 3 mil att köra på gotland  därefter 28 mil från Oskarshamn.

skulle aldrig kommit på tanken att köra båten så långt på upptagningsvagn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som svarat på min fråga om det är betydligt mindre farligt att köra 70 km/h obromsat och oreggat UTAN båt på. Borde inte vara några problem alls(om man bortser från polisen)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att ekipaget går säkrare utan last. Men hur hjälper det dig om du skall transportera en båt? Jag har kört min båt med obromsat släp ett antal ggr, och det är ingenting jag skulle rekomendera längre sträckor. Om du trotsar lagen så kan jag ge dig tipset att i alla fall hänga upp någon reflex eller någon billig ljusramp, för när det blir mörkt ser bakomvarande bilar dig inte. Provade att köra utan en gång, och folk var inte glada då (vilket jag förstår)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog säga att det är inget kul att köra med ett tomt ofjädrat ekipage heller. Stutsar så in i helv.....om vägen är lite dålig.

 

Jag kör tot 12 mil varje iläggning o upptagning med obromsat efterfordon och det funkar utmärkt, men man måste se till att ha ordning på båtvagnen lager däck osv. Min båt är tung ca 2 ton vagnen och det känns när man ska bromsa, så man kör inte för fort med detta. Dock så ligger jag på ca 50-60 där vägen tillåter detta annars så är det 30-40 som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, är släpet tomt och ofjädrat och det kommer gupp så far släpet omkring som en djävla propeller bakom bilen.

 

Oj, 2 ton obromsat bakom bilen i 60....... vad har du för stoppsträcka....skulle inte vilja prova det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bromsat släp till min nuvarande båt med tror jag köpter ett 30-släp till nästa för att slippa bromsskötsel, besiktning och sånt.

Tänker isf köra 9 mil höst och vår för att lägga i och ta upp. Det borde väl hjullager hålla rätt bra för om man kör lugnt? Båten väger ca 1000kg.

En fråga till:

Hur känsligt är det att backa ner en 30-kärra i saltvatten? Spelar det ingen roll så länge som man inte har bromsar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig upplevt att 30 km/h vagnar har svagare hjullager än riktiga vagnar.

 

Det som dödar hjullagren är när man backar ner i vatten, särskilt saltvatten. Det blir lite rost på kulor och lagerbanor i hjullagren, sen när man ger sig ut löngs vägen så mals lagret snabbt sönder.

 

Sen spelar det ineg rol om det är 30 eller 80 kms kärra.

 

En kärra med kapslade lager brukar klara sig lite längre.

 

Bromsarna är dej ju bara att skölja ur med lite sötvatten efter det du har haft hjulen nere i saltvatten. Lagren kan du ju inte skölja ur.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycke snack om slap...

 

I princip sa ar det inga problem att backa ner hjullager i vatten - eller kora langt - sa lange man skoter dem.

 

Hjullager skall vara valpackade med fett, korrekt justerade, ha en bra dammkopp och packboxen pa insidan skall vara i gott skick.

 

Har du kort langt och lagret gatt lite varmt, vanta med att kora ner det i vattnet tills det (lagret) blivit kallt. Vad hander annars? Du kyler snabbt ner lagret/fettet i det kalla vattnet och det finns risk att det bildas vacuum som drar in fukt/vatten i lagret.

 

Personligen sa har jag en bromsad boggie trailer och hjullagren gar ner i vattnet varje gang baten anvands (ca en gang per vecka, 8-9 manader om aret). Inga direkta problem med lager. Anvander en variant av Bearingbuddies (www.bearingbuddies.com) for att halla lagret under lite overtryck och pa sa satt i alla fall reducera (ej eliminera....) risken for vattenintrangning.

 

For er som kor mycket i saltvatten sa ar det busenkelt att installera ett litet flush-kit som gor att man smidigt kan skolja ur bromsarna med en tradgardsslang. Kostar inte manga tior...

 

Det spelar ingen roll om du kor med en gammal traktor karra eller en sprillans ny bat trailer. Ar lagren bara skotta sa kan den utan problem rulla tusentals mil. Jag skulle vara betydligt mera oroad over skicket pa dack, belysning, tie-downs och annat, an over hjullagren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där funkade ju förr i tiden....

 

Hjullager skall vara valpackade med fett, korrekt justerade, ha en bra dammkopp och packboxen pa insidan skall vara i gott skick.

 

På nya släp sitter ju bara lagren inpressade, de går ej att justera, saknar separar packbox utan har integrerad tätning så det är omöjlig att fetta in utan att bryta upp dem.

 

Nuförtiden är allt bara skit och slit och släng.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hjälper på så sätt att man kan ta 2 bilar, en bil med hyrt bromsat släp som tar båten och andra bilen tar det obromsade, oreggade utan last. Dvs engångsgrej om man ska köpa båt som måste transporteras kanske 20 mil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Var får man tag i dessa lager som är så bra? Ett dopp med navet i saltvatten sen är det bara att byta lager!

Mycket enklare att inte doppa lagret i vattnet och det håller också tusentals mil, än att hålla på med alla kringarbeten och specialgrejer som i längden blir dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märks att det är ca 2,5 ton bakom bilen, men det stannar hyfsat bra ändå när man bromsar. Drar med en pick-up 4wd annars så funkar det inte.

Och som jag skrev 60 km går det bara i när väg och omständigheter tillåter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är rätt svårt på vissa ramper att få i/upp båten utan att backa ner lite för långt (till lagret). Om man inte får bryggplats så är ju det tyvärr alternativet som står till buds. Och då blir det ju ganska många dopp på en säsong.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De måste bli större belastning på en ofjädrad vagn.Har varit ner med vagnen 3ggr i sötvatten ca 50mil efter väg.

Vagnen är 2mån!gammal.Jag anser de är skitprylar men naturligtvis får man skylla sig själv om man kör många mil med en upptagningsvagn(Fågelsta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man om hjullagren är fräscha? Rycker lite utåt på ovansidan av däcket o känner om det finns ett glapp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!Ska inte va nåt glapp alls.

Öppna koppen o kolla om de finns fett el om de behövs mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belastningen blir nog inte större i 30 ofjädrat än i 80 fjädrat...

Det kan hugga ganska bra även fjädrat i lite fart ju! Tror nog också att om det är kullagrat är det nog ingen större skillnad på lagrena, men sen finns det ju glidlager i plast också, men det är ju en annan femma!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, jag har aldrig bytt ett lager som har bivit utslitet av 10.000-tals mil på någon bil/hästsläp/husvagn/båtsläp.

 

Däremot har jag bytt massor med lager på dessa fordon där det har letat sig in smuts,damm,grus,fukt eller saltvatten. Då går det fort utför och lagret håller inte många mil.

 

Om man bara kan se till att det är tätt, infettat och fritt från grus/fult/salt så håller lagren i evighet avsett om det är fjädrat eller ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men mer än 2mån ska de väl hålla??Jag har varken varit i kontakt med saltvatten el grus.

Nu har jag kört mitt hemma-bygge lika länge/långt( att de legat på lager i ca 10år!)Jag kan bara dra den slutsatsen att de är dålig kvalite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte axeltappar på Jula, -Opel, billiga modellen-. Som tur var kände jag ett glapp i lagret när jag monterade hjulet, vid justering av lagret kunde jag konstatera att fett inte ingick.... Inte heller en upplysning därom!

Kanske fler som köpt/byggt och missat detta!!? Har funderat att sätta smörjnippel på koppen, men inte gjort än. (Dränker vagnen totalt varje gång, men kör upp den  på lastsläp direkt. Mera som vagga på hjul, har halv sänk-köl.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har i USA tillbringar en stor del av batarna mycket tid pa land (batplatser i vattnet kan vara oerhort dyra, alternativt att folk reser mycket med sina batar, aven 25-26 fotare). Trailer anvands med andra ord mycket. Skulle nog saga att den (seriose) Amerikanske batagaren ar mycket duktig pa trailers generellt och det oavsett om de anvands i slat eller sotvatten (sen finns det en hel hog med oseriosa batagare som inte ens kan kora bil daglidags, an mindre hantera en bat trailer...).

 

Fa (inga) ramper har tillater dig att satta i baten eller ta upp den utan att droppa naven pa en (eller flera) hjulaxlar under vattenytan. Men andra ord sa maste en battrailer klara av det ocksa. Bearingbuddies (www.bearingbuddies.com) - och alla kopior - ar inget speciellt lager utan bara en ersattare for din normala dust cup. Denna ersattare har en liten fjaderbelastad platta som gor att fettet i lagret hela tiden ligger under lite overtryck. FOR MYCKET overtryck pressar givetvis ut fettet via backboxen pa baksidan och det hamnar med tiden inne i bromstrumman. Bearingbuddy ar ganska billig, ca $20/axel, en billig forsakring och reducerar behovet for service, men tar inte bort det. Bearing Buddies och dess kopior finns att kopa hos West Marine, Boaters World, och en mangd vanliga jarnaffarer.

 

Det finns ocksa andra varianter dar man har hjulnav som ar helt oljebadande, nagot som ger helt tata nav med ypperlog smorjning. Problemet med dessa ar dock att den dag de trasslar (oljan lacker ut) sa forsvinner smorjverkan mycket snabbt. Ett lager korrekt inbakat med fett klarar sig ganska lange, aven om det skulle finnas lite vatten i det.

 

For de som kor sina batar upp och ner for saltvattensramper, sa ar galvade trailers det enda - med ett flush-kit for att skolja ur bromstrummorna, eller battre/nyare, oppna skivbromsar med rostfria skivor.

 

For oss som har mojliheten att dunka i sotvatten och slussa ut i havet, sa funkar en malad tralier alldeles ypperligt.

 

Note, en batplats haromkring ligger pa $250/manad och upp for en ca 20 fots bat. Vi har en ramp mitt inne i downtown och det tar mig midnre an 5 minuter att kora dit. Men, batar skall tillbringa sin tid i vattnet. Ekonomin tillater det dock inte i alla fall. Kanns inte ratt att branna mera pa p-plats an bensin...

Fordelar man far av att lagra pa land ar ju ocksa alltid rent skrov (ingen bottenmalning nodvandig), rent och snyggt drev utan korrosion, samt att om man vill jobba pa baten sa finns den alltid latt tillganglig (utanfor garaget).

 

Skulle dock garna byta alla dessa fordelar for en riktig batplats, men inte vart det med rampen sa nara och latt/snabbt att dunka baten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

OK, det kanske kan vara något för våra trailerbåtägare att kolla på! Minns bara själv att det var ett helsike så fort lagren varit nere i saltvatten en gång, och på den tiden fanns inte så mycket mer än standardlager att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forutom ryck och kanna sa ta med en liten domkraft, lyft upp axeln. Hjulet skall snurra jamt och fint/lent utan nagot glapp. Ett for hart spant lager har hogt snurrmotstand, ett nyjusterat lager har lite snurrmotstand men kan fortfarande vara OK. Har det lite motstand, och ar valpackat med fett (av ratt typ, blanda inte fett med olika tval typ), kor ett tag och stanna sen och kann pa navet. Gar det varmt sa ar du pa vag mot trassel...

 

Nar du justerar lagren maste du ofta spanna till lite extra, kora lite grann och sen kolla / gora en efter justering. Lagren satter sig lite efter det att man rullat en stracka (med nyjusterade lager).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah... Tänkte inte på det... smiley-undecided.gif\

Andra har ju skrivit att det inte är så kul att dra släp utan båt för att det hoppar som %¤#. Det kan jag hålla med om, men det är betydligt roligare att dra släpet utan båt än med (tycker jag i alla fall...)

Lycka till med ditt båtköp hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...