Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
neeoo

Olja eller lack ???

Rekommendera Poster

Hej allesammans..

 

Jag skall fixa inredningen i vinter på min Ockelbo dc21:a...

 

men då är frågan... ska man lacka eller olja inredningen.. någon sa att det kan var bätre att olja istället för att lacka om inte trät är helt trort.... Och att man kunder få nästan lika blankt med olja...

 

någon som har några bra ideeer ???

 

Tackar på förhand...

/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Owatrol tycker jag fungerar riktigt bra. Man stryker en massa gånger vått i vått med D-1 oljan. När trät inte suger mer stryker man 4-6 gånger med ett dygns intervall med D-2 olja. Ytan blir blank och tåligt. Därefter årligt underhåll med lätt våtslipning och ett nytt lager D-2 olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

i möbelsamhang använder jag junkers olja dyr men dryg går att få olika resultat,efter fin slip sikla till ytorna med ex industrirakblad bara för att ta ev fibertoppar du slipper då vidare resning, sen på med flödigt med olja och innan oljan torkar pensla ut flera gånger, sen när det slutar suga torka av ytan du får då en sidenmatt yta.  samma procedur men låt ett sista lager torka du får då högblnkyta tål som tål allt. denna olja används til behandling av bänkskivor med infällda diskbänkar så den tål en del fukt. Min egna båt ska allt gammalt lackat siklas bort lach vitnar ju med åren och blir fult det blir helt klart junkersolja nästa gång.

 

Junkersolja går bra att i efterhand om man inte vill ha blankyta eller vill återenovera en yta att snabbt sikla av och lägga nytt lager.

 

Obs junkersolja härdar ganska fort ytan blir hård vänta inte förlänge med av tork då får du skrapa väck överflödigt och får pensla på nytt. inredning gissningsvis beroende på hur tort materialet är 2-3 överstykningar torrt på 30-40 min helt genom härdat dagen efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är lackad tidigare kan du inte olja, då lägger sig oljan som en klibbig film ovanpå träet. Personligen gillar jag lack, då det är lättare att hålla rent än olja - även om det är mer jobb när man lägger på det. Owatrol eller likande är som sagt ett bra alternativ också, ytan blir nästan som lack.

 

Junkerolja låter f ö som kinesisk träolja på beskrivningen, kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm kan man inte slipa bort lacken eller ?? jag är lite för dålig på att aäga om det är lackat eller inte sedan tidigare... det är rätt slitet trät...

jag är ju lite rookie på detta... men det ska bli en grymt rolig vinter å att få se resultatet nästa sommar...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade bort lacken och oljade med owatrol, blev kanonbra. Vill man inte ha högblankt kan man strunta i D2 oljan och bara mätta med D1 och låta det torka. Gjorde så på trädgårdsmöblerna blev kanon med en yta som inte suger nåt vatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

oljan är inte kinesisk svenska kökstillverkare använder den petrolium baserad. har nog en dunk stående ska senare kolla lite mer vad som står på den. Kommer själv änvända den i min båt när all gamal lack ska bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Slå på nätet Junckers rustik olja finns hur mycket som helst skrivet om träbehandling och denna oljan  kommer från danmark men säljs via lomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Använder själv något som heter Ozmo oljevax på min inredning. Egentligen till för golv men fungerar utmärkt till inredningar också. Mkt lätt att använda och resultatet blir lysande. Ser proffsgjort ut. Dyrt i inköp men mkt drygt. Se mera inf på www.monark700.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej-Ni har inte läst om mögel på mögelinläggen- både här och i andra forum? Olja på väggarna gör att mögelangreppen sätter igång ordentligt vid mycket lite fukt-som det alltid är i båtar. Vill ni undvika mögelangrepp-använd aldrig olja-lackera istället så möglet inte får fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...