SWerling 0 Postad 25 Augusti , 2006 Hej Har en Flipper 700 som jag ska lägga upp på Tyresöbockar har jag tänkt. Har inte gjort detta förut så jag undrar om det är någon som har tips/info hur/var ni säter bockarna? Hur ni pallar upp under kölen osv... Någon bild hade varit bra. Tack på förhand! /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 360 Postad 25 Augusti , 2006 En i fören, en i aktern. Sätt dem så långt ifrån varandra det går. Lägg något mjukt under kölen där bocken står, en brädbit eller en bit av ett bildäck kan vara lämpligt så att båten inte ligger direkt mot metall. Är du ändå osäker, ring tillverkaren och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Augusti , 2006 Håller med Peter, bräda eller bildäck mellan båt och bock. Placeringen beror på hur man kan komma åt. I min sjöbod ses min gamla Crescent liggande på bockar. Den främre bocken ganska mitt under båten eftersom jag inte fick av båten från trailern annars. Påpekande: Båtar är starkast längs kölen, så det är där vikten ska tas upp. En båt måste ju stödjas i sidorna för att inte tippa på land. En planande båt med flat akter stöds lämpligast med separata plattor långt ut mot sidorna i aktern. Men se till att mesta vikten hamnar på kölen. Båten får inte hänga på plattorna i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 26 Augusti , 2006 Hur går en sådan bottenmålning till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Augusti , 2006 Du menar att man inte kommer åt att måla bakom plattorna och kölen där båten står? Enklast: strunta i att måla där. Stöden kommer på annan plats nästa år så det blir målat då. Mer komplicerat: använd domkraft och lyft båten försiktigt från ett stöd i taget och måla bakom. Tänk efter före och se till så inte domkrafteländer välter eller att du får för hög belastning på någon båtdel. PS. Se till att inte lyfta och jobba med båt helt ensam, ha någon annan fullvuxen person i närheten som kan hjälpa dig loss om du lyckas få något över dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser