Bompa 0 Postad 19 Augusti , 2006 Hej Har en Bella 601 HT-91 me en yamaha 130 som bröjar överplana redan efter 25knop och vid 35knop så trycker den ner fören kraftigt, har en ballistic stålpropeller som jag tiltar upp max tills den tappar greppet och snurran en maxnerhissad så att kavitationsplattan e jäms me skrovet. Så jag undrar om det är nå fler som har erfarenheter av Bella 601 eller överplaning i sig? Farsan hade en Bella 600 me en yamaha 140 som vi körde 42knop med, har 600an annat skrov? tackar för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Augusti , 2006 prova att sänk motorn lite dels så lyfter den upp mer och dels så släpper den ej så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 20 Augusti , 2006 Har lite samma problem med en gammal Crescent 550 som börjar gå på nosen i ca 22 knop. Trimmar ut motorn så mycket det går, man hör att den börjar suga luft och den börjar dra åt andra hållet. Kommer upp i kanske 26 - 27 knop ensam men med 4 pers i båten längst bak och 60 liter soppa i bakhurtsen gör den 32 knop. Motorn sitter längst ned (inte alltid bra...)precis som din. Tror det enda vettiga är att fördela vikten. Är dock även jag intresserad av andra tips. mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chali 0 Postad 20 Augusti , 2006 Hej jag känner inte till hur bella 601 ht-91 är byggd men på min terhi big fun nova så fick jag det problemet när det hadde kommit in vatten mellan första och andra skrovet (ca:300-400L) . det var en ren tillfälighet att jag såg det och det satt en drenering som man drar ur för att töma ut vattnet och anledningen till att det kommit in vatten var för att slangen till den vanliga dreneringen hadde släppt så det ran in vatten i stället för ut=) och som sagt nu mera så har jag ej något problem med att den över planar så kolla om du/ni inte ochså har något sådant mvh/chali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bompa 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hej Det där me vatten i fören låter ju faktiskt lite intressant sku ju va kul om d va nå sånt men vet int riktigt hur ja sku kunna kolla d riktigt måst far o titta nogrannare på d. Va tror ni om man sku haka ut snurran en 8-10cm typ me en hiss eller platta så att man får mer vikt bak? För det märks bra om man har lite pers i baksätet går mycke lättare då. Eller lyft på en större maskin typ 225a och vålda upp den eller blir den äckligt obehaglig då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chali 0 Postad 21 Augusti , 2006 Tjahar du kollat så du inte har en undan gömd drenering någon stans typ under bensin dunken eller i någon lucka/styv utrumme. mäker du någon skildnad mellan när du först la i båten mot nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bompa 0 Postad 22 Augusti , 2006 Hej Har en fast tank på 105liter bak i båten och under den så går det ju att pumpa ur vatten me länspumpen men ja vet ej hur det är gjort längre fram om skrovet är uppdelat i olika sektioner. Har int hittat nån slang eller dränering i fören eller i nåt förvarings utrymme, men ska kolla lite nogrannare. Köpte båten för 7veckor sen så det är ju lite svårt och jämföra, men förra ägarn sa att dom kört 40knop me den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bompa 0 Postad 22 Augusti , 2006 Var inget vatten i skrovet, snustorrt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chali 0 Postad 25 Augusti , 2006 hmm Tror tyvär inte jag kan komma på något mer men det låter ju mysko om de förra ägarna hadde en högre toppfart. tror jag ska sätta mig och kolla lite i övriga världen efter en lösning till dig.mvh/chali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 25 Augusti , 2006 Hej! Instämmer med detta inlägg,riggen måste ner. //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bompa 0 Postad 27 Augusti , 2006 Hej Men riggen e ju så långt ner som d går och så säger vissa att prova höj den istället. Och laborera me propellrar ha ja å fått som tips. Sen ha jag hört att Bella 601an int ska gå just mer än dryga 20knop den e gjord för mycket mindre motorer typ 70-90hk sku man klar sig me. Så det verkar ju int finnas så mycke o göra eller? Man får väl köp nå annat om man ska åka fort. Mvh Bompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 27 Augusti , 2006 Det stämmer att den lyfter upp och greppar bättre, men på bekostnad av komfort,, båten kommer nämligen att börja slå som om det var höga vågor. och då är det ändå inget kul att åka fort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Augusti , 2006 Inte börjar den slå för att motorn sänks och båten lyfts över vågtopparna, slår gör den när det blir förmycket invinklat och fören pressas ner. Åker själv med dels lågt satt motor och omsvetsad akter för att få extra invinkling. Båten (pråmen) lyfter aldrig fören mot skyn utan bara hoppar upp i plan vid mycket låg hastighet, vilket pasar bra för insjöända mål. dock blir toppfarten lidande från 4700 varv till 5500 blir endast några knops skillnad då fören efter ca 4700 börjar tryckas neråt. Trådskaparens motor sitter väl med genomgående bult gör ett prov och flytta ner den en tum , lägg ut resultatet på tråden så slipper vi spekulera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Augusti , 2006 Hej, Finns andra propellrar som har mer lyftande kraft så att fören lyfts upp. Kanske det du behöver. Kolla lite på fendern.se för råd, där finns en del kunniga personer på propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bompa 0 Postad 31 Augusti , 2006 Hej Finns d ingen här som har tips på va jag kan prova för propeller som har bättre grepp än en Ballistic 13-1/8 21 för jag vill int börja på å bygga om gaveln inte eller riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser