Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

chali

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chali

  • Placering
    Fänrik
  1. Tja tack för svaret=) inte konstigt att jag inte sett att det kommit ut större mängder ur rigen då=) motorn är en Nissan 50 hk 3 cylidrig (NS50D) handlaren talade faktisk om det vanliga oljan men man ska altså inte byta den alls då? även om båt/motor står på en loge? mvh/chali Senast ändrad av chali | 01 juli 2007 | 15:48
  2. Tja tack för svaret=) jag har totalt missat att det ska komma ut vatten genom avgasröret jag trodde att avrining gick genom skvallerstrålen i med mängden som kommer (man kan ju räkna dropparna som kommer från avgasröret och jag har aldrig sett att det kommit mer en så heller) jag får kolla om det blir någon skilldnad när det nya locket kommer på men jag kan inte tänka mig det för sprickan är inte stor alls. till flipper_510_ht: gällande olje byte så rekomenderade handlaren att man byter olja var år. ps: ingen som har någon ide om varför oljan inte kommer fram? (jag har kollat slangar och oljefilter och dom var rena) kan det finnas möjlighet att det är stop vid förgasare även om man har filter både till olja och bensin? mvh/chali
  3. Tja den jag kör med nu står det 13x11.1 på. ingen aning om hur man beräknar men det funkar bra för mig. vilken big fun har du? för det skilljer en hel del mellan de olika mvh/chali Ps: jag ska köra en sväng med gps en nästa vecka när jag fixat motorn ds:ett tips:kolla under bensindunken för där är ett håll ner till 2 skrovet som var vatten fyllt på min och då gjorde inte båten mer en ca 32-33 knopp. Senast ändrad av chali | 29 juni 2007 | 16:55
  4. Tja Kylar vattnet kommer väl ut vid svallerstrålen? och av gaser kommer ut via avgasrör? jalla fall på min motor. men jag upptäckte att det kan komma lite vatten från avgasröret när jag gasar hårt. mvh/chali
  5. Tja har en terrhi big fun nova ca 470 lång med en nissan 2-takt 3 cylindrig. beroende på vilken propeller jag kör med men med orginalet gjorde den ca 37 knopp med 4 vuxna och med nuvarade ca 35 knopp men nu kan man vara 3 i båten och en på ring bakom=) så det var värt att tappa 2 knopp. ps:kan nämna att jag då gasar till övervarvingsskyddet går på. har för mig att det är vid 6000 varv mvh/chali Senast ändrad av chali | 29 juni 2007 | 02:23
  6. Tja jag bytte impeller för någon vecka sedan men när jag monterade i hopp huset igen så råkade jag spräcka locket lite. så frågan är: spelar det någon roll? det kommer vatten från skvaller strålen vissligen inte så mycket om jag inte gasar. 2 jag märkte att det kommer lite vatten ur avgasröret när man gasar hårt ska det vara så? eller är det för jag spräckte locket? mvh/chali
  7. Tja Jag hoppas någon kan svara på detta lite snabbt 1.finns det någon olje pump på en Nissan 50 hk 92 eller är det någon form av själv sug? och om det är själv sug hur får man den att börja suga igen? 2. motorn dör efter jag gjorde (olje byte) vid högre varv. tex:jag kan köra på 2-3000 varv utan problem men så gasar jag på till 5000 tusen då dör motorn efter ca 2-5 minuter men det går att starta den direkt igen. det sitter både olje filter och bränslefilter och dom är rena. mvh/chali
  8. Tja det sitter en separat olje behållare på den enligt bruks anvisning ska den bytas var år eller efter ett vist antal timmar. ds: impeller delen varkar löst men jag har fortfarande problem med att motor dör vid gaspådrag och det kommer fortfarande ingen olja till motorn utan jag har fått köra på olje blandat. det värkar som det inte sitter någon olje pump utan bara en givare, men hur ska man går till väga för att lufta ole slangar så oljan börjar rinna igen? mvh/chali
  9. Tja är det ingen som vet vad som kan vara galet? mvh/chali
  10. chali

    Snälla Hälp!

    Tja För ca 1 vecka sedan så tog jag upp båten för att fixa lite bland annat göra en survice på motorn. Efter att bytt impeller och oljer så la jag i båten i dag och åkte en sväng och då var då motorn började spöka. det började med att när jag trimmade öpp motorn i rakt läge (normalt kör läge) så lät den lite mysko men jag trodde jag inbillade mig för jag letade efter konstiga ljud efter impeller bytet. Men efter att kört en stund så gasade jag på en del ca 70% och efter ha kört ca 5 minuter så bara sten dog motor med ett konstigt ljud, jag trodde då att jag glömt öppna luft ningen till soppa tanken och testade att starta igen och motorn startde direkt (den lät lite konstig i ca 10 sec) så jag körde vidare i lungn fart, men efter en stund började jg gasa igen och när jag komm upp i en sådär 70% igen så dog den igen! jag tog då bort motorkåpan och såg att det inte fanns någon olja i slangen från olje filtret in i moton men det var olja i filter behållan? jag testade att tömma behållaren och montera tillbaka den men det fyldes inte på mer en ca 50% och det var nog bara det som låg i slangen från olje behållaren. så frågan är:1 när man byter olja ska man fylla filter behållaren för att det ska bli någon form av tryck mm 2:kan stoppen ha att göra med olje brist? (fast då borde den inte starta igen eller?) 3: kan stoppen ha att göra med impeller bytet och att packningen inte håller tät? motor Nissan 50 hk 3 cylindrig 92 just det jag jag tyckte det var lite dålig fart på skavller strålen om det kan ha med det att göra. hmm tror jag fått med alla öppgifter nu mvh/chali
  11. Tja Ja jag tror det är en förgasar motor. Så om det är spjälen som inte öppnar sig som dom ska hur åtgärdar man det smidigast? mvh/chali
  12. Tja tack för svaret men vad menar du med fel synk och hur åtgärdar man det mvh/chali
  13. Tja har en fråga som jag hoppas någon kan svaret på och den lyder så här. När motorn går på tomgång går den jämt och fint men när jag gasar lite ca 1500 varv så börjar den skaka rätt kraftigt men när jag kommer upp till ca 2000-2500 varv så går den hur jämt som helst igen. motorn är en Nissan tre cylindrig 50 hk med powertrim och den sitter på en terhi big fun nova. har ägt den sedan den var ny och har aldrig gått i något så det finns inga märken på motor/propeller eller båten så att något skulle vara skadat tror jag inte. mvh/chali
  14. Hej jag tänkte jag skulle byta impeller på min nissan motor men var sitter den och hur gör man? tex är det någon packning som måste bytas efter man tagit bort den gammla mm? jag tänkte även jag skulle fylla på/byta ut oljan till powertrimmet och undrar hur ser man mängden och hur byter man den smidigast? Jag läste även i handboken om att man skulle göra rent olje filter och bränsle filter men var sitter dom? kommer även byta växel-olja tänstift och motor olja men om det är något annat som ska bytas mm så skulle det vara kanon om någon kan säga vad och hur? Motorn heter Nissan NS 50D årsmodel 91-92 MVH/chali
  15. Tja Tack för svaren men till er som har båtar av abs plast, testa att göra rent under med fälgtvätt det är bara att sputa på och spola av. jag har ingen aning om hur det funkar med båtar som går i salt vatten men för sötvatten funkar det kanon. om ni har problem med att plasten börjat gulna testa då detta: spaya först med biltemas rengörings medel för båt (black remove) och när du tagit bort det så kör du med biltemas fägtvätt och efter det så tvättart man av båten som vanligt. funkade kanon för mig och min båt hadde blivit väldigt gul men är nu helt vit och fin igen. mvh/chali Senast ändrad av chali | 08 juni 2007 | 02:38
×
×
  • Skapa nytt...